آینده خواندنی است/ رییس سابق پژوهشکده اسناد کتابخانه ملی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نمایشگاه کتاب تهران کمک مهمی به اقتصاد نشر می‌کند

عزیزی با بیان اينکه در فرصت کوتاه نمایشگاه تهران درآمد خوبی به بازار نشر تزریق می‌شود، گفت: نمایشگاه کتاب یک کمک مهم و فوری به ناشران است تا بتوانند خودشان را برای ماه‌های آینده تا آخر سال آماده کنند.
کد خبر: ۵۹۰۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱ - 19May 2023

«غلامرضا عزیزی»، پژوهشگر، نویسنده و رئیس سابق پژوهشکده اسناد کتابخانه ملی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درباره برگزاری نمایشگاه کتاب و تاثیر آن بر اقتصاد نشر اظهار داشت: بدیهی است که نمایشگاه کتاب تهران بر اقتصاد نشر و فروش کتاب در کشور تاثیر بسیار زیادی دارد.

عزیزی ادامه داد: در فرصت کوتاه درآمد هنگفتی به بازار نشر تزریق می‌شود. این کمک کوچک و فوری به ناشران می‌شود تا بتوانند خودشان را برای ماه‌های آینده تا آخر سال آماده کنند.

رئیس سابق پژوهشکده اسناد کتابخانه ملی در پاسخ به این سوال که با این حال، بعد از اتمام نمایشگاه با رکود تقاضای کتاب مواجه می‌شویم، افزود: این رکود تقاضا هم طبیعی است. شما در بازده ۱۰ روزه مخاطب بسیار زیادی را پوشش دادید، تا کتاب‌هایی که تا الان چاپ شده است، به فروش برسانید. اگر قرار است رکود در بازار از بین رود، باید پولی که وارد بازار نشر شده است، برای نشر کتاب‌های جدید سرمایه‌گذاری شود.

وی تصریح کرد: همچنین کسانی که دنبال کتاب هستند، باید برای کتاب‌های سال ۱۴۰۲ به کتاب‌فروشی‌ها مراجعه کنند. چون حدس می‌زنیم مردم توانسته باشند بیشتر خریدهای سال‌ قبلشان را در نمایشگاه انجام دهند. گرچه در نمایشگاه کتاب فقط کتاب‌های سال ۱۴۰۱ خریداری نمی‌شود. من کتابی را خریداری کردم که چاپ ۱۳۹۰ بود.

عزیزی با بیان اینکه اگرچه تا الان دو روز به نمایشگاه کتاب تهران سر زده اما بیشترین کتاب‌های خریداری شده‌اش از بخش مجازی نمایشگاه کتاب بوده است، بیان کرد: یعنی از کتابفروشی‌هایی که ناشر نبودند، خریدم را انجام دادم. اگرچه نمایشگاه کتاب تا حدودی می‌توانست به فروش‌شان لطمه بزند، ولی در این دوره از نمایشگاه کتابفروشی‌ها پشتیبانی شدند.

سی‌‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرد و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار