در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

رئیس سازمان امور موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس: «هویت‌زدایی» راهبرد نظام سلطه در جنگ شناختی/ تشییع، تدفین و یادمان‌های شهدای گمنام سرآغاز جهاد تبیین هستند

سردار «مطهری» گفت: دشمن قصد دارد با دستکاری حافظه تاریخی ملت ایران، هویت تاریخی‌اش را از بین ببرد چراکه ایران اسلامی با دفاع مقدس به یک هویت تاریخی بی‌نظیری دست پیدا کرد.
کد خبر: ۵۸۹۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸ - 15May 2023

رئیس سازمان امور موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس: «هویت‌زدایی» راهبرد نظام سلطه در جنگ شناختی/ تشییع، تدفین و یادمان‌های شهدای گمنام سرآغاز جهاد تبیین هستندسردار سرتیپ دوم پاسدار «عباس مطهری» رئیس سازمان امور موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، در تشریح حوزه مأموریتی سازمان متبوع خود اظهار داشت: سازمان امور موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس چند میدان عمل دارد که شامل یادمان‌های شهدای گمنام، مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس سراسر کشور، ابنیه، آثار فیزیکی و تأسیسات به جامانده از دوران دفاع مقدس و کمک در حوزه‌های عمرانی و مهندسی یادمان‌ها در اردوهای راهیان نور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌هایی که دشمن در جنگ شناختی و ترکیبی بر روی آن تمرکز دارد؛ دفاع مقدس است، خاطرنشان کرد: در این عرصه دشمن به دنبال آن است تا نگذارد واقعیت‌های دفاع مقدس به گوش نسل امروز برسد و نسل گذشته هم که دفاع مقدس را بعنوان سرمایه گرانبها خلق کرده آن دوران پرافتخار را فراموش کند. به عبارت دیگر دشمن قصد دارد با دستکاری حافظه تاریخی ملت ایران، هویت تاریخی‌اش را از بین ببرد چراکه ایران اسلامی با دفاع مقدس به یک هویت تاریخی بی‌نظیری دست پیدا کرد که به تعبیر سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی»؛ دفاع مقدس قله شد و جبهه مقاومت و دفاع از حرم دامنه آن قله شدند.

رئیس سازمان امور موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس افزود: دشمن به اهمیت قله دفاع مقدس پی برده و می‌داند اگر نسل امروز نسبت به این حماسه شناخت کامل پیدا کند جریانی شکل می‌گیرد که نابودی نظام سلطه را به همراه دارد به همین دلیل در تلاش است تا حقایق دفاع مقدس به گوش مردم به خصوص نوجوانان و جوانان نرسد یا آن را تحریف کند؛ بر همین اساس مجموعه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و علاقمندان به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تکلیف دارند به عرصه جهاد تبیین که راهبرد اصلی نظام مقدس اسلامی است ورود پیدا کنند و به خط دشمن بزنند.

سردار مطهری با بیان اینکه جهاد تبیین دارای تک و پاتک است با ذکر یک مثال یادآور شد: هنگامی که ارتش بعث عراق در روزهای نخست حمله به ایران؛ خرمشهر را اشغال کرد رزمندگان اسلام با انجام سلسله عملیات‌هایی و در نهایت با اجرای عملیات «الی بیت‌المقدس» این شهر را مجدد از نیروهای اشغالگر باز پس گرفتند؛ بر همین اساس باید گفت امروز جهاد تبیین همان عملیات «الی‌بیت‌المقدس» است برای زدن به خط دشمن و لذا جهاد تبیین؛ مثل جنگ نظامی بایستی هم تک داشته باشد که همان پاسخگویی به شبهات ایجاد شده توسط دشمن است و هم پاتک؛ یعنی فرهنگ و معارف دفاع مقدس برای آحاد مردم در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، تشریح شود که بحمدالله در این حوزه اقدامات خوبی آغاز شده است.

وی در ادامه درباره نقش شهدای گمنام در جهاد تبیین گفت: تشییع و تدفین شهدای گمنام و در نهایت یادمان‌هایی که برای این شهدای والامقام احداث می‌شود، نقطه شروع جهاد تبیین با تکیه بر ارزش همان شهیدان در ذهن مردم است. به بیان دیگر؛ یادمان‌های شهدای گمنام به دلیل علاقه مردم به شهدا و همچنین اخلاصی که شهیدان داشتند به کانون‌هایی تبدیل شده که ضربه دست کار فرهنگی در این یادمان‌ها؛ قوی و محکم شده و بُرد کار فرهنگی را ارتقا داده است.

سردار مطهری با بیان اینکه اجرای تئاترهای خیابانی، سرود و پرده‌خوانی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در یادمان‌های شهدای گمنام است، ابراز داشت: ان‌شاءالله با همت و کمک مردم، نهادهای مردمی و حاکمیت؛ در دو هزار و ۵۰۰ نقطه از کشور که شهدای گمنام به خاک سپرده شده‌اند؛ فرهنگ جهاد و مقاومت، سیره عملی شهدا و سیره تربیتی والدین شهیدان تشریح و تبیین می‌شود تا عَلم سبک زندگی شهیدان برافراشته‌تر بماند که این مهم گام بزرگی در جهت تحقق جهاد تبیین است؛ بر همین اساس یادمان‌های شهدای گمنام مرکز ثقل، پایگاه فرهنگی و فرصت بی‌نظیری هستند که برای رونق‌بخشی هرچه بیشتر آن همه باید پای کار بیایند.

وی همچنین درباره نقش مراکز فرهنگی دفاع مقدس سراسر کشور در تحقق جهاد تبیین گفت: مأموریت مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس تبیین وقایع دفاع مقدس به صورت منطقه‌ای و استانی است؛ یعنی هر استان در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خود باید عملکردی که در دفاع مقدس داشته برای مخاطبان تشریح کند. در این مراکز زیرساخت‌های لازم مثل آمفی‌تئاتر برای تحقق این مهم پیش‌بینی شده است. در موزه‌های دفاع مقدس ابتدا سوژه‌یابی صورت می‌گیرد و بعد از آن کلان روایت ارائه می‌شود تا به دنبال آن کار هنری صورت بگیرد. هرچه صاحبان فکر، هنرمندان و نخبگان فرهنگی استان‌ها در این زمینه بیشتر مشارکت داشته باشند جهاد تبیین برای انجام اقدامات ایجابی و سلبی موفق‌تر خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار