مقاومت فلسطین وارد بازی نتانیاهو نخواهد شد

در آستانه روز جهانی قدس، رژیم اشغالگر قدس بار دیگر دامنه حملات خود به صحن مسجدالاقصی را تشدید کرده است و صد‌ها فلسطینی معتکف در این مکان مقدس توسط صهیونیست‌ها زخمی و بازداشت شده‌اند، اقدامی که با لبریز شدن صبر گروه‌های مقاومت، شعله‌های جنگ تمام سرزمین‌های اشغالی را فراخواهد گرفت.
کد خبر: ۵۸۱۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۰ - 07April 2023

مقاومت فلسطین وارد بازی نتانیاهو نخواهد شدبه گزارش  گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: مهدی اصغری؛ درحالی که گروه‌های مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی مدارا می‌کنند، اما این رژیم تحت هدایت تندرو‌ها بر طبل جنگ در کرانه باختری می‌کوبد. در تازه‌ترین تحول، نظامیان صهیونیستی بامداد چهارشنبه به طرز وحشیانه‌ای به مسجد الاقصی یورش برده و نمازگزاران و اعتکاف کنندگان را مورد حمله قرار دادند. نظامیان اسرائیلی به داخل مصلای القبلی گاز اشک آور شلیک کرده و با باتوم و صندلی به جان نمازگزاران فلسطینی افتادند. در این حمله جنایتکارانه بخشی از مصلای القبلی هم بر اثر شلیک گلوله‌های گاز اشک آور دچار آتش سوزی شد. با این وجود، شماری از نمازگزاران و روزه‌داران فلسطینی همزمان با ورود غیرقانونی شهرک‌نشینان، در صحن‌های مسجدالاقصی، فریضه نماز را به پا داشتند، اما اشغالگران با توسل به زور، مانع ادای نماز فلسطینی‌ها شدند.

هلال احمر فلسطین اعلام کرد که در حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی ۲۵۰ نفر زخمی شده‌اند. همچنین در این جنایت، ۴۰۰ نفر از فلسطینی‌ها بازداشت شدند. گروه‌های مقاومت غزه هم که حمله به صحن‌های مسجدالاقصی را خط قرمز خود اعلام کرده‌اند، بدون فوت وقت چندین راکت به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند. رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که در موج اول شلیک راکت به سوی سدیروت و شهرک نشینان اطراف غزه، یک فروند از موشک‌های مقاومت به یک کارخانه در منطقه سدیروت در جنوب نوار غزه اصابت کرده است که طی آن آژیر‌های خطر در سدیروت به صدا درآمد.

برای بررسی تحولات کرانه باختری و دور جدید ماجراجویی صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی، با حسین رویوران، کارشناس مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کرده‌ایم.

به رغم هشدار گروه‌های مقاومت نسبت به جنگ افروزی رژیم صهیونیستی، اما باز هم در آستانه روز قدس حملات صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی شدت گرفته و صد‌ها نفر زخمی و بازداشت شده‌اند، در شرایط کنونی هدف مقامات تندرو تل‌آویو از متشنج کردن اوضاع امنیتی چیست؟

آنچه در حال حاضر در سرزمین‌های اشغالی جریان دارد نتیجه روی کار آمدن یک حکومت تندرو فاشیستی در راس کابینه تل‌آویو است. سیاست‌هایی که ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند و خطری که رژیم صهیونیستی از کرانه باختری احساس می‌کند، رژیم را وادار می‌کند تا رفتار‌های امنیتی و خشونت آمیزی از خود نشان دهد. حمله به مسجدالاقصی چیز تازه‌ای نیست و در گذشته هم وجود داشت، اما آنچه در شرایط فعلی نسبت به گذشته تغییر یافته، شدت و گستردگی این حملات است که توسط افراطی‌های اسرائیل انجام می‌شود.

از آنجا که گروه‌های فلسطینی گفته‌اند اگر دشمن صهیونیستی به ماجراجویی‌های خود ادامه دهد، پاسخ تندی به آن خواهند داد و مقاومت غزه هم در پاسخ چند راکت را به سمت اراضی اشغالی شلیک کرده است، به نظرتان واکنش مقاومت به این تحرکات نظامی چه خواهد بود و احتمال تشدید تنش‌ها در کرانه باختری را چقدر محتمل می‌دانید؟

جنبش حماس و جهاد اسلامی تهدید کرده‌اند که اینگونه رفتار‌های امنیتی از سوی صهیونیست‌ها قابل قبول نیست و اگر ادامه پیدا کند مقاومت غزه وارد عمل خواهد شد و به همین دلیل من تصور می‌کنم که این ادقامات تنش‌زا در مکان مقدس مسجدالاقصی می‌تواند به شروع جنگ جدید در سرزمین‌های اشغالی منجر شود.

الآن دولت بنیامین نتانیاهو در داخل دچار بحران سیاسی و شکاف‌های اجتماعی است و تلاش می‌کند تا یک چالش بیرونی ایجاد کند و بتواند جامعه صهیونیستی را که دچار شکاف شده است، در برابر فلسطینی‌ها متحد کند و یکی از اهداف اصلی نتانیاهو هم از تنش آفرینی در کرانه باختری همین مسئله است. اما مقاومت فعلا به هشدار‌ها اکتفا کرده و به طور محدود وارد عمل شده است و نمی‌خواهد نقشی را ایفا کند که در خدمت منافع نتانیاهو و افراطی‌ها باشد.

باتوجه به اینکه گروه‌های مقاومت توان دفاعی خود را افزایش داده‌اند و در شرایط فعلی که نافرمانی در ارتش صهیونیستی به وجود آمده است، آیا این درگیری‌ها به ضرر نتانیاهو تمام نمی‌شود؟

الان نوعی بازدارندگی بین مقاومت و رژیم صهیونیستی به وجود آمده است و مانند گذشته نیست که صهیونیست‌ها سیاست «بزن در رو» را اجرا کنند، زیرا هر اقدام اشغالگران توسط مقاومت پاسخ داده خواهد شد و این می‌تواند شرایط را برای نتانیاهو سخت‌تر کند. نخست وزیر اسرائیل می‌خواهد با شروع درگیری‌های جدید از بحران‌های داخلی رها شود، ولی مقاومت از توان بالایی برخوردار است و محاسبات گروه‌های مقاومت به گونه‌ای است که نمی‌خواهد وارد تله تل‌آویو شود. از طرفی، نتانیاهو هم که اجازه داده تا بن گویر و دیگر تندرو‌های کابینه برخی کار‌های امنیتی را انجام دهند، از موضع قدرت نیست بلکه از سر ضعف و استیصال و تلاش برای حفظ ائتلاف اکثریت تندرو‌ها در پارلمان است تا از بن بست‌هایی که از هر طرف کابینه را محاصره کرده، خلاص شوند. لذا، مقاومت علیرغم اینکه از توان نظامی بالایی برخوردار است، ولی به صورت محدود در این بحران دخالت می‌کند و سعی دارد نتانیاهو و تندرو‌ها را به گونه دیگری ادب کند تا اینکه وارد بازی آن‌ها شود.

شما گفتید که نتانیاهو سعی دارد برای ایجاد اتحاد در داخل، جنگ در کرانه باختری را شروع کند، باتوجه به اینکه مخالفان مترصد فرصتی هستند تا دولت نتانیاهو را سرنگون کنند، آیا جنگ در کرانه باختری به نفع مخالفان نیست که بتوانند هدف خود را عملی کنند. یا اینکه در برابر فلسطینی‌ها اجماعی بین صهیونیست‌ها وجود دارد؟

متاسفانه جامعه صهیونیستی در مقابل فلسطینی‌ها از یک انسجام برخوردار است. هر چند در داخل ممکن است بر سر نحوه حکومت کردن اختلافاتی داشته باشند، ولی در مقابل فلسطینی‌ها اشتراک فکری دارند. بسیاری از صهیونیست‌ها مهاجر و یا فرزندان مهاجران هستند که از دهه‌ها پیش با این هدف به سرزمین فلسطین آمدند تا آنرا غصب کنند و فلسطینی‌ها را به عنوان دشمن خود می‌دانند و اختلاف با مردم فلسطین را اختلاف وجودی می‌دانند، چون یک سرزمین وجود دارد که هر دو طرف مدعی حاکمیت بر آن هستند و نوعی زورآزمایی بین صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها وجود دارد. من فکر نمی‌کنم که در بین مخالفان نتانیاهو، افرادی باشند که در درگیری اسرائیل با مقاومت فلسطین، از فلسطینی‌ها حمایت کنند. اکثریت قاطع صهیونیست‌ها دنبال اشغال کرانه باختری هستند و از برنامه شهرک سازی حمایت می‌کنند و درصدد اشغال کامل قدس هستند و در این سیاست‌ها اختلافی بایکدیگر ندارند.

در آستانه روز قدس، اهمیت تحولات کرانه باختری را در حوزه داخلی و منطقه‌ای چطور ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر، وجود مقاومت فلسطین در غزه و کرانه باختری، آرمان آزادسازی قدس را بیش از هر زمان دیگری ممکن کرده است، لذا مقاومت یک متغیر بسیار مهم در تعریف معادلات کنونی است. مسئله دوم، رژیم صهیونیستی اگرچه با کمک دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا توانست در بین برخی کشور‌های عربی نفوذ کند، اما با این حال الآن وضعیت رژیم صهیونیستی خوب نیست، چرا که توافق اخیر ایران و عربستان سعودی راه را برای گسترش روند عادی سازی و نفوذ تل‌آویو در منطقه بست. به عبارتی، رژیم صهیونیستی خیلی ضعیف است و فقط می‌تواند در زمان بروز تعارضات و تقابل، در کشور‌ها رخنه کند و توافقات امنیتی را با آن‌ها امضا کند. اما زمانی که تقابل‌ها به سیاست‌های تفاهم تغییر پیدا کند، این رژیم کاری از پیش نخواهد برد و یکی از نارضایتی‌های تل‌آویو از توافق تهران و ریاض هم ناشی از این مسئله است که نمی‌تواند برنامه‌هایش را در منطقه پیاده کند. امسال تفاهم در منطقه و جهان اسلام در ارتباط با راهبرد فلسطین بیش از سال‌های گذشته است و این عرصه را برای برای ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطن تنگ خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار