دلنوشته/ ابوالقاسم محمدزاده

ماه مبارک رمضان فرصتی برای استغفار

اینک در این سحرگاه ماه صیام معترفم که خدایا معنای روزه‌داری فقط خودداری از خوردن و آشامیدن نیست. استغفار از معاصی هم بخشی از اعمال ماه صیام است.
کد خبر: ۵۸۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷ - 31March 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «ابوالقاسم محمدزاده» پیشکسوت دفاع مقدس؛ چند سحر را به با قلبی امیدوار به رحمت واسعه خداوندی تجربه کرده‌ام و به یقین دریافته‌ام که لذت مهمانی، طعمی فراموش نشدنی از الطاف الهی به کامم نشانده است و به اندازه وسع، بینش و برداشتم از نعمات این ماه بهره برده‌ام و به یقین دانسته‌ام که توشه و زاد راهم در این سفر معنوی که شرمنده از الطاف بیکران خالق در حق مخلوق؛ و با همه گرفتاری‌هایی که غفلت‌ها بر دست و پایم زنجیر بسته و از حقیقت مطلوب دور ساخته، اکنون به برکت صوم و صلاه رهنمون گشته‌ام و راه را یافته‌ام و اکنون باید! جار بزنم و عرق خجلت از پیشانی بزدایم که الحق «ستار العیوبی»، مختص ذات کبریایی است که فرمود: «ادعونی استجب لکم» (۱)

و اینک در این سحرگاه ماه صیام معترفم که خدایا معنای روزه‌داری فقط خودداری از خوردن و آشامیدن نیست. استغفار از معاصی هم بخشی از اعمال ماه صیام است.

خدایا! استغفار اینهمه کج‌فهمی و غفلت. خدایا بر تو پناه می‌آورم ای غفار لایزال و ای منتهای بی‌انتها که یک فرموده‌ای «مَّنِ اهْتَدَىَ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىَ وَ مَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىَ نَبْعَثَ رَسُولًا» هر کس هدایت شود، برای خود هدایت یافته و آن کس که گمراه گردد به زیان خود گمراه گردیده است و هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد و ما هیچ قومی را مجازات نخواهیم کرد مگر اینکه ما پیامبری را مبعوث کرده باشیم. (۲)

خداوندا! معترفم که تو حجت بر ما تمام کرده‌ای و رسولت را بهمراه قرآن مبعوث فرمودی و امامان معصوم را حجت قرار دادی که مفسر قران و راهنمایمان باشند که از صراط مستقیم تو منحرف نگردیم و لیک هوای نفس، ما را به غفلت و گمراهی کشاند و در دام شیطان قرارمان داد.

و اینک؛ خدای مهربان! در این صبحگاه ماه مبارکت از درگاه کریم و بی‌نیازی چون تو مسئلت داریم که خود چراغ راهمان باشی.

خداوندا! سینه سوزناکی به ما عنایت فرما و از آتش ندامت، در قلب ما بیفکن و آن را به این آتش دنیایی بسوزان و کدورت قلبی ما را بر طرف فرما و ما را از این عالم معاصی بیرون ببر که تو حقیقتا؛ «انک ولی النعم» هستی و «علی کل شیء قدیر» (۳)

خدایا! در این سحرگاه روز ماه صیامت از تو می‌خواهم اکنون مرا به همراهی و همدمی با نیکانت توفیق فرمایی و از همنشینی با بدان دور بداری و به حق رحمتت! مرا در خانه آرامش جای بده. به حق پرستشی که بر گردن ما داری. ای بهترین و لایق‌ترین پرستش‌ها و پرستیدن‌ها (۴).

پی‌نوشت‌ها:

۱. بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را

۲. قرآن کریم آیه ۱۵ سوره اسرا

۳. اربعین حدیث. حدیث ۱۷ صفحات ۲۷۷-۲۷۶

۴. دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها