رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس خبر داد؛

تعیین زمان اختتامیه «انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس»/ رئیس مجلس و وزیر ارشاد مهمانان ویژه مراسم

سردار بایرامی گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمانان ویژه مراسم اختتامیه خواهند بود.
کد خبر: ۵۷۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵ - 27February 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، جلسه هماهنگی و پشتیبانی بیستمین دوره «انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» با حضور علی‌اصغر جعفری معا‌ن هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.

سردار بایرامی: رئیس مجلس و وزیر ارشاد مهمانان ویژه اختتامیه کتاب سال دفاع مقدس

در ابتدا، سردار «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس توجه به مقوله کتاب و ادبیات را یکی از بهترین جنبه‌های ترویج فرهنگ دفاع مقدس دانست و افزود: امروز ۱۹ دوره از رویداد انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس می‌گذرد و این ظرفیت وجود دارد این رویداد به‌صورت سالانه برگزار شود.

وی پرداختن به کتاب صوتی را رویکرد جدید این سازمان دانست و گفت: براساس تدبیر ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مقوله کتاب صوتی در این سازمان مورد توجه ویژه قرار گرفته است؛ امسال در جایزه کتاب سال دفاع مقدس در این بخش بیش از هزار ۶۴۰ کتاب صوتی داوری شد که در نوع خودش یک اتفاق مهم و خلاقانه بود که بهترین‌های این بخش نیز انتخاب شد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به داوری رویداد انتخاب کتاب دفاع مقدس در ۲۵ محور اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه‌های خاطره، خاطره‌داستانی، مقاومت بین‌الملل، کودک و نوجوان، توطئه‌های داخلی، داستان و رمان، پژوهش‌های نظامی، مدافعان حرم، شعر و داستان و ترجمه، هنرهای تجسمی، بهترین کتابدار و... رویداد انتخاب کتاب دفاع مقدس فعالیت کرد و آثار مختلف را مورد ارزیابی قرار داد.

سردار بایرامی ضعف ادبیات دفاع مقدس در حوزه‌‌های ترجمه و ادبیات کودک و نوجوان را مورد اشاره قرار داد و گفت: کمبودهای حوزه ترجمه و کودک و نوجوان در زمینه دفاع مقدس مشهود است که باید مورد اقدام جدی قرار گیرد؛ امسال در بیستمین دوره «انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» ۱۵۷ داور ملی ما را یاری کردند. 

وی به برگزاری ۱۲ کارگاه جانبی در بیستمین دوره «انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» اشاره کرد و درباره زمان اختتامیه این رویداد اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی و پیش‌بینی صورت گرفته مراسم اختتامیه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس دوشنبه ۲۲ اسفند در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان مهمانان ویژه دعوت شده‌‌اند.

رضاپور: ۴ هزار کتاب دفاع مقدس ارزیابی شد

در ادامه، رضاپور دبیر اجرایی رویداد گزارشی پیرامون روند اجرایی این اتفاق ادبی ارائه کرد و اظهار داشت: فراخوان بیستمین دوره «انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» را ابتدای مردادماه منتشر کردیم اما شروع اتفاق رسماً از فروردین با دعوت‌نامه‌هایی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ناشران دادیم، رقم خورد. 

وی با بیان اینکه کتاب‌های منتشر شده سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ از منابع مختلفی همچون کتابخانه ملی، کتابخانه تخصصی جنگ و کتابخانه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مورد بهره‌برداری قرار گرفت، افزود: در مرحله اول شناسایی بیش از ۴ هزار کتاب مورد ارزیابی قرار گرفت. 

دبیر اجرایی بیستمین دوره «انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس» خاطرنشان کرد: شناسایی ناشرین و انجام فعالیت‌های هماهنگی در شبکه‌هایی اجتماعی از اقدامات دبیرخانه طی مدت فعالیت بود و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت لذا امسال نسبت به دوره قبل استقبال بیشتر بود.

رضاپور ترویج کتاب را یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و افزود: در بحث روابط عمومی بازتاب خبری این اتفاق بزرگ مهم است و ثمره خواهد داشت؛ این اتفاق بزرگ شناسنامه سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است لذا باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار