عضو حقوقدان شورای نگهبان:

نظرات مردم در تدوین قوانین مورد توجه قرار گیرد

کدخدایی گفت: برای تدوین قوانین به خصوص آن بخش از قوانین که در رابطه با حقوق مردم است، لازم است نظرات مختلف از جمله نظرهای مردم را دریافت، بررسی و ملاحظه کرد.
کد خبر: ۵۷۳۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰ - 14February 2023

نظرات مردم در تدوین قوانین مورد توجه قرار گیردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «عباسعلی کدخدایی» عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار داشت: تأکید این نکته در این مقطع و درخصوص بحث قانونگذاری و شناسایی موضوعاتی که نیازمند قانون است در کشور ما هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و باید نظرات مردم را در شکل گیری قوانین و مقررات بیشتر در نظر بگیریم.

کدخدایی در اختتامیه همایش رویداد ایده نگاری الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی ایران که در دانشگاه شریف برگزار شد، اظهار داشت: صحبت در رابطه با موضوع علمی این همایش زیاد است که البته بخشی از آن را هیئت داوران و بخشی دیگر را دانشجویان، محققین و شرکت کنندگان مطرح کردند.

عضو شورای نگهبان خاطرنشان کرد: برای تدوین قوانین به خصوص آن بخش از قوانین که در رابطه با حقوق مردم است، لازم است نظرات مختلف را از جمله نظرهای مردم را دریافت، بررسی و ملاحظه کرد و با نظرات کارشناسان، قانونگذاری را انجام داد. بنابراین باید در این حوزه فعال‌تر عمل کنیم.

کدخدایی تصریح کرد: در خصوص اعتراضات که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است و به خصوص بعد از رژیم طاغوت که کشور استقلال و آزادی را تجربه می‌کند، نیازمند ارائه این مباحث که در این رویداد برگزار شد، هستیم تا این موضوعات بیشتر مورد بحث قرار گیرد.

وی افزود: ایده پردازان، دانشجویان، اساتید و صاحب نظران لازم است در این رویدادها و همایش‌های علمی موضوعات را به صورت کارشناسی تر بررسی کنند تا در نتیجه بتوانیم قانون خوبی را تدوین کنیم.

کدخدایی با اشاره به اصولی از قانون اساسی تأکید کرد: اصل‌های ۸ و ۹ در قانون اساسی در خصوص حفظ آزادی‌ها با رعایت تمامیت ارضی و استقلال کشور و نیز اصول ۲۴، ۲۵ و ۲۶ مشخصاً در حوزه اعتراضات است.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: باید توجه شود ایده‌های ارائه شده قابلیت اجرایی داشته باشند. آرمان‌ها در اصول قانون اساسی گفته شده است اما باید در سطحی پایین‌تر و بر روی زمین آن ایده‌ها اجرایی باشند. اینها می‌تواند برای آینده کشور مؤثر باشد و در قانون گذاری و سطح بالا حکمرانی اثرگذار شود.

همایش رویداد ایده نگاری الزامات حقوقی تجمعات و اعتراضات در نظام جمهوری اسلامی ایران به همت پژوهشکده شورای نگهبان و دانشگاه شریف در دانشکده مدیریت این دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار