رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مرکزی:

انقلاب اسلامی به مسئولان و مردم هویت داده است

حجت الاسلام مبارک آبادی گفت: انقلاب اسلامی به مسئولان و مردم هویت داده و باید براساس این هویت و استقلال قانونی مراقب رفتارها بود و اجازه دخالت نداد.
کد خبر: ۵۶۹۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶ - 29January 2023
۸ هزار ناظر انتخابات در استان مرکزی فعالیت می کنندبه گزارش دفاع‌پرس از اراک، حجت‌الاسلام «امیدرضا مبارک آبادی» رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات مرکزی امروز(یکشنبه) در نشست فرمانداران با روسای هیات های نظارت بر انتخابات استان و شهرستان ها با اشاره به اینکه موضوع انتخابات در دنیا بسیار مهم است، اما مسئله انتخابات در جمهوری اسلامی همواره برای دنیا بسیار اهمیت داشته است، اظهار داشت: مجموعه شورای نگهبان در قانون اساسی از اصول ۹۱ تا ۹۹ را به خود اختصاص داده است و این امر نشان از اهمیت شورای نگهبان دارد.
 
وی با بیان اینکه کار انتخابات بویژه در حوزه اجرا، کار تشکیلاتی است، گفت: حفظ و انسجام این شبکه و جذب و پالایش، امر مهمی است، بیش از هشت هزار نفر در کشور در امر نظارت مشارکت دارند. این نظارت استصوابی بسیار مهم است و به فرمانداران و روسای دفاتر، نظارت تعامل دو جانبه را تاکید می کنیم.
 
مبارک آبادی تصریح کرد: هدف این تعامل شناختن طرفین و اشراف بر قانون اجرا و نظارت است. مسلما شناخت قوانین به پیشبرد کار، کمک وافری خواهد داشت. باید واسطه ها را حذف کرد و در شهرستان ها دفاتر نظارتی باید مستقیم با فرماندار در ارتباط باشند.
 
این مسئول با تاکید بر بررسی نقاط قوت و ضعف بواسطه تعاملات دو سویه، گفت: باید در زمان برگزاری انتخابات در شعب، نگاهی واقع‌بینانه داشت.
 
مبارک آبادی با بیان اینکه برخی از شهرستان ها در زمینه زیرساخت دارای کمبود هستند، از امروز باید در حوزه رفع چالش ها و کمبودها اقدام کرد، گفت: امروز مسئله بررسی کلیات قانون انتخابات مجددا در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود و یکی از مزایای این قانون جدید مسئله پیش ثبت نام است که کمک بالایی به شناسایی نامزدها می کند، البته در قانون قبلی انتخابات مقرر بود که مدیران باید شش ماه قبل از ثبت نام استعفا دهند، اما در قانون جدید اعلام شده است که شش ماه قبل از پیش ثبت نام برای استعفا اقدام کنند به همین دلیل فرصت زیادی باقی نمانده و از امروز باید به شناسایی معتمدین پرداخت و در انتخاب این افراد نیز باید دقت نظر بالایی داشت.
 
وی با تاکید بر اینکه آنچه در حوزه نظارت باید مدنظر باشد شعار "قانون، اخلاق و شرع" است، گفت: بسیاری از سیاسیون امروز نظاره گر این تعامل عوامل اجرایی و نظارت هستند و باید این تعامل با قدرت در شهرستان ها شکل گیرد. در روز انتخابات نیز در صورت بروز مشکل، فرماندار و عوامل نظارت باید براساس قانون و اخلاق و شرع شرایط را مدیریت کنند و این هنر عوامل اجرایی و نظارتی است.
 
مبارک آبادی با بیان اینکه باید از هر گونه شائبه فرار کرد، افزود: نباید به آبروی نظام چوب حراج زد، در این ایام که به آرامی مسئله انتخابات مطرح می شود چهره های سیاسی گاهی به دنبال ایجاد برخی ارتباطات هستند و باید از این شرایط پرهیز کرد و به این افراد میدان نداد، حتی فعالیت احزاب نیز باید در چارچوبی باشد که مسئولان اجرایی متهم نشوند.
 
وی تاکید کرد: اگر هماهنگ نباشیم و قانون را اجرایی نکنیم، قطعا با مشکل روبرو می شویم. نمایندگان مجلس براساس قانون در رای دادن مصونیت دارند، اما در بیرون از مجلس چنین نیست، نمایندگان نمی توانند نظر دهند که فرمانداران چگونه انتخابات را برگزار کنند. طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی نمایندگان نمی توانند در انتصابات دخالت کنند و اگر چنین گزارشی به دفاتر برسد، شورای نگهبان قطعا وارد می شود. انقلاب اسلامی به مسئولان و مردم هویت داده است و باید براساس این هویت و استقلال قانونی مراقب رفتارها بود و اجازه دخالت نداد.
 
رییس هیات نظارت بر انتخابات استان مرکزی با اشاره به اتفاقات و شرایط چند ماه اخیر گفت: هر اتفاقی که رخ می دهد را به انتخابات مرتبط می کنند تا این رخداد مهم را تحت تاثیر قرار دهند، مسلما باید شرایط را برای مردم تبیین کرد. حضور حداکثری امر مهمی است و برای جلوگیری از بروز برخی اتفاقات، باید از امروز در فضاهایی که احتمال آسیب وجود دارد، پیوست امنیتی و ایمنی انتخابات لحاظ شود، البته از امروز به دنبال ایجاد فضای انتخاباتی نیستیم، اما باید الزامات را فراهم کنیم، باید امانت دار مردم بود.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار