امیر سرتیپ‌دوم تقی‌خانی در نشست خبری «نما» خبر داد؛

رزمایش فرهنگی ارتش در تبیین خدمات و دستاورد‌های نیرو‌های مسلح/ داوری ۹۰۰ اثر فرهنگی و رسانه‌ای در جشنواره «نما»

رئیس دوسالانه فرهنگی رسانه‌ای نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به تشریح ابعاد این جشنواره فرهنگی پرداخت و با تاکید براینکه جشنواره «نما» یک رزمایش فرهنگی در تبیین خدمات و دستاورد‌های نیرو‌های مسلح گفت: ۹۰۰ اثر فرهنگی و رسانه‌ای در گام اول جشنواره داوری شدند.
کد خبر: ۵۶۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴ - 15January 2023

رزمایش فرهنگی ارتش در تبیین خدمات و دستاورد‌های نیرو‌های مسلح/ ۹۰۰ اثر فرهنگی و رسانه‌ای داوری شدندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری دوسالانه فرهنگی رسانه‌ای نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران «نما»، با حضور امیر سرتیپ‌دوم «شاهین تقی‌خانی» رئیس این دوسالانه در مرکز عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد.

امیر تقی‌خانی در این نشست، یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، حرم و امنیت را گرامی داشت و با بیان اینکه نیرو‌های مسلح اقدامات بسیار موثری داشته‌اند که هرکدام از آن‌ها موجب عزت و افتخار مردم شریف ایران اسلامی بوده است، با طرح این سوال که چقدر این اقدامات را به‎خوبی اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، اظهار داشت: جهاد نیرو‌ها و رزمندگان مسلح که برای عزت مردم، کشور و ایران اسلامی سالیان سال که بیش از چهار دهه است که ادامه دارد، چقدر به مردم شریف معرفی و تشریح شده است؛ در برهه‌های مختلف مجموعه نیرو‌های مسلح موجب استقلال، عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران شده اند.

وی خاطرنشان کرد: باید اذعان کنیم که با رهبری بی‌بدیل فرمانده معظم کل قوا، تلاش نیرو‌های مسلح و همراهی مردم سال‌ها سایه جنگ و تهدید بر کشورمان دور شده است لذا ضروری است آنچه که در مجموعه نیرو‌های مسلح گذشته و اجرا شده و خون‌بها داشته است را به‌صورت شایسته بتوانیم به مردم عزیزمان منتقل کنیم که طبیعتاً یکی از بهترین این راه‌ها استفاده از ابزار هنر است.

بیان خدمات نیرو‌های مسلح به مردم ضروری است

رئیس دوسالانه فرهنگی رسانه‌ای نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به این بیان رهبر انقلاب که فرمودند: «ابزار هنر بلیغ‌ترین، رساترین و کارآمدترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است» اشاره کرد و تاکید کرد: براین اساس ما باید بتوانیم از این ابزار بهترین و شایسته‌ترین استفاده را داشته باشیم. آنچه که بعد از چهار دهه پیروزی انقلاب اسلامی ایران صورت گرفته است، توانسته است بخش‌هایی از این فداکاری‌‎ها و خدمات را به مردم شریف منتقل کند.

امیر تقی‌خانی به برگزاری جشنواره‌های متعدد قرآنی، هنری و ورزشی نیرو‌های مسلح اشاره و با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی، تبلیغ و تبیین هرآنچه در نیرو‌های مسلح برای حفظ نظام، میهن اسلامی، عزت و استقلال، آبادانی کشورمان در مقابله با دشمنان و برای خدمت به مردم به‌کار گرفته شده است، گفت: بخش‌هایی از این خدمات با استفاده از ابزار هنر گفته شده است که ضروری است به این مقوله توجه بیشتری شود. دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا تدبیری کرد و براساس این تدبیر و نقشه راه که برای آینده ترسیم شده است، طرح جشنواره دوسالانه فرهنگی رسانه‌ای از چندماه قبل به سازمان‌های عقیدتی سیاسی در ارتش، فرماندهی انتظامی، وزارت دفاع و نمایندگی، ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابلاغ شد تا این جشنواره را با همراهی این چهار سازمان به شکل شایسته برگزار کنیم.

ارتقا کیفیت و کمیت تولیدات فرهنگی رسانه‌ای نیرو‌های مسلح هدف نما

وی ارتقا کیفیت و کمیت تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای در سطح نیرو‌های مسلح را مهم‌ترین هدف این رویداد دانست و تصریح کرد: این کار در حوزه ماموریت و مسوولیت روابط عمومی‌های سازمان‌های ذکر شده قرار دارد که در پی تحقق این هدف مهم، اهداف دیگری همچون شناخت ظرفیت‌های نیرو‌های مسلح، تعامل و تقویت تعامل با رسانه‌های جمعی، سنجش وضعیت موجود امور رسانه‌ای، ترسیم راه آینده و همسویی و تعامل بیشتر نیرو‌های مسلح با رسانه‌های جمعی و توجه بیشتر به عزت‌آفرینی و نقش نیرو‌های مسلح در ارتقا اقتدار ملی نظام و تامین امنیت مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی در طول بیش از چهار دهه داشته است، صورت می‌گیرد. طبیعتاً معرفی آثار برگزیده در حوزه‌های مختلف، تقویت فرهنگ استقامت و مقاومت با معرفی الگو‌های زنده و شهید برای امروز و نسل جوان نیز هدف ما خواهند بود لذا یکی از کارکرد‌های دوسالانه معرفی این الگوهاست.

امیر تقی‌خانی تقویت خودباوری و علم به توانمندی‌های نیرو‌های مسلح را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه این توانمندی‌ها مورد غفلت قرار گرفته است و گفت: جالب است بدانید در بررسی آثاری که ما برای جشنواره داشتیم تعدادی از این آثار از همسران و فرزندان کارکنان نیرو‌های مسلح و شهدا است که جای تقدیر و تشکر دارد. طبیعتاً ما در این جشنواره نقاط ضعف و قوت کار‌های رسانه‌ایمان را احصا خواهیم کرد تا برنامه‌ریزی دقیق برای آینده داشته باشیم.

توجه ویژه به پرچم، میهن و خلیج فارس

رئیس دوسالانه فرهنگی رسانه‌ای نیرو‌های مسلح کشورمان توجه ویژه به فضای مجازی را نقطه قوت این جشنواره دانست و افزود: قطعاً تلاش می‌کنیم تا جلوه‌هایی از اقتدار و آمادگی نیرو‌های مسلح را در مقابله‎ی دشمنان و در خدمت‌رسانی به مردم در قالب آثاری که جمع‌آوری شده را به مردم عزیزمان تقدیم کنیم. مردم شریفمان از خدمات نیرو‌های مسلح در حوزه کرونا تا حد زیادی اطلاع دارند، اما این اطلاع‌رسانی کامل نیست که باید در قالب برنامه‌های مختلف با ابزار هنر ارائه شود.

وی به تشریح محور‌های جشنواره نما پرداخت و با تاکید براینکه نوآوری‌های زیادی در این رویداد جمع‌آوری شده است، گفت: ما در کنار همه شاخص‌ها ما توجه به موضوع پرچم، میهن، نشانه‌ها و ارزش‌های اسلامی و دینی، توجه به مردم و توجه به پیشینه تاریخی ایران اسلامی را مهم دانستیم تاجایی که در آثار رسیده به‌ویژه در موضوع خلیج فارس تولیدات خوبی در قالب نماهنگ و مستند و کار‌های کوتاه به‌دستمان رسیده است.

۹۰۰ اثر در سه بخش اصلی به نما رسید

امیر تقی‌خانی درباره محور‌های جشنواره نما گفت: محور‌های جشنواره به سه بخش کلی تقسیم شده است. اقدامات اولیه جشنواره از ماه‌ها پیش صورت گرفته است و مراحل پایانی آن طی هفته آینده برگزار خواهد شد لذا در سه بخش اصلی فیلم (مستند، داستانی)، هنر‌های دیجیتال (موشن گرافیک، موشن کومیک، ویدئو کلیپ، نماهنگ و تیزر)، بخش خبر (گزارش‌های تصویری، صوتی)، فضای مجازی و عکس خبری مورد تاکید بوده است. در مجموع در نیر‌های مسلح بیش از ۹۰۰ اثر در حوزه‌های مطرح شده جمع‌آوری شده و ابتدا در سازمان‌های مربوطه ارزیابی مقدماتی، ۲۳۲ اثر به بخش نهایی رسید که توسط ۱۱ داور داوری شدند.

رئیس دوسالانه فرهنگی رسانه‌ای نیرو‌های مسلح با بیان اینکه نما فراخوان عمومی نداشته است، عنوان کرد: براساس سیاست‌گذاری صورت گرفته تصویر می‌کردیم محصولات موجود در نیرو‌های مسلح این قابلیت را دارد که برای اولین بار ابتدا در مجموعه نیرو‌های مسلح ارزیابی و چشم‌انداز مورد نظر دفتر عقیدتی سیاسی برای دوسال آینده یعنی در سال ۱۴۰۳ قرار است سطح جشنواره منطقه‌ای شود لذا طی دو سال آینده فراخوان عمومی صورت خواهد گرفت.

نمایش آثار برتر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

وی در ادامه به تشریح شاخصه‌های بررسی آثار پرداخت و تاکید کرد: در حوزه مستند ۱۲ شاخص داوری (تحقیق، پژوهش، کارگردانی، نوآوری در موضوع، تصویربرداری، اصالت منابع، تدوین و صداگذاری)، در حوزه داستانی ۱۳ شاخص (فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری، تصویربرداری، طراحی صحنه و نور)، در حوزه موشن گرافیک و موشن کومیک (خلاقیت بصری، ترکیب‌بندی تصویر، نویسندگی، نو بودن موضوع، اصالت روایت و کیفیت منابع و تدوین و)، در ویدئو کلیپ (خلاقیت، کارگردانی، نویسندگی، نو بودن موضوع، تدوین)، در بخش خبر و عکس خبری (اهمیت ثبت واقعه، کیفیت اثر، ترکیب‌بندی، نور و قاب و عنوان) شاخص‌های مورد نظر بوده است.

امیر تقی‌خانی درباره برنامه‌های جنبی اختتامیه دوسالانه فرهنگی رسانه‌ای نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران «نما»، گفت: مجموعاً طی سه روز از شنبه یکم بهمن‌ماه در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سالن‌های خلیج فارس آثار برتر نمایش داده خواهد شد و کار‌های آموزشی با هدف پرورش سوژه و تمرکز بر فرایند تولید و استفاده از روش‌های نرم‌افزاری و موضوع تدوین و ارتقا کیفیت راهبری خبر، برگزار خواهد شد.

نما رزمایش فرهنگی ارتش در تبیین خدمات و دستاورد‌های نیرو‌های مسلح

رئیس دوسالانه نما را حرکتی در جهت جهاد تبیین دانست و افزود: ما ایمان داریم باید مردم شریف‌مان را بیش از گذشته از خدمات نیرو‌های مسلح مطلع کنیم؛ قطعاً این جشنواره موجب انسجام و همدلی بیشتر نیرو‌های مسلح خواهد بود و ما آن را یک رزمایش فرهنگی در تبیین خدمات و دستاورد‌های نیرو‌های مسلح می‌دانیم.

در پایان پوستر و سایت دوسالانه فرهنگی رسانه‌ای نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران «نما» رونمایی شد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار