دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چرا باید یکی از معابر شهری به‌نام شهید «آرمان علی‌وردی» نام‌گذاری می‌شد؟

همزمان با ایام فاطمیه و اربعین شهادت «آرمان علی‌وردی»، تجمع بزرگ فاطمیون در شهرک اکباتان برگزار شد و در ابتدای این تجمع، با حضور جمعی از مردم و خانواده معظم شهدا، نام میدان «بسیج» در این شهرک به‌نام میدان «شهید آرمان علی‌وردی» تغییر کرد.
کد خبر: ۵۶۱۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۷ - 18December 2022

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: تقریباً ۴۰ روز قبل بود که طلبه بسیجی «آرمان علی‌وردی»، به صورت فجیع در شهرک اکباتان شکنجه شد و به شهادت رسید؛ آن‌هم به جرم اینکه کتاب‌های حوزوی در کوله‌پشتی خود به همراه داشت! قاتلان این شهید والامقام همچنین از او خواسته بودند تا به اعتقادات خود و مقدسات توهین کند؛ اما آرمان، از آرمان‌های خود پا پس نکشید؛ لذا با هرچه که در دست داشتند، این بسیجی مظلوم را آن‌قدر زدند، تا به شهادت رسید.

وقوع این جنایت غیرانسانی، قلب همگان را به درد آورد و روضه معروف «غریب گیر آوردنت...» را روی زبان‌ها انداخت؛ حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن حادثه واکنش نشان دادند و این شهید مظلوم را «آرمان عزیز» خطاب کردند؛ اما واکنش‌ها به شهادت آرمان علی‌وردی به اینجا نیز ختم نشد؛ بلکه به گفته سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران «پس از شهادت «آرمان علی‌وردی» هزاران تماس با کمیسیون تعیین نام و کمیسیون فرهنگی شورای شهر برقرار شد و عمده مطالبات نیز تغییر نام شهرک اکباتان به شهرک آرمان بود». (بیشتر بخوانید)

مطالبات مردم مبنی بر تغییر نام شهرک اکباتان به نام شهید آرمان علی‌وردی، علی‌رغم حجم زیاد آن به نتیجه نرسید؛ چراکه بنا بر اظهارات سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران «هر شهرکی هیات امنا دارد و بر اساس قانون، شورای شهر تنها می‌تواند در تغییر نام معابر، میادین، بوستان‌ها و تاسیساتی که تحت پوشش مدیریت شهری است، وارد شود»؛ بنابراین پس از گذشت ۴۰ روز از شهادت آرمان علی‌وردی سرانجام تصمیم بر این شد تا نام میدان «بسیج» شهرک اکباتان به نام «شهید آرمان علی‌وردی» تغییر کند.

بر این اساس، همزمان با ایام فاطمیه و اربعین شهادت آرمان علی‌وردی، تجمع بزرگ فاطمیون در شهرک اکباتان برگزار شد و در ابتدای این تجمع، با حضور جمعی از مردم و خانواده معظم شهدا، این تغییر نام صورت گرفت و تجمع‌کنندگان سپس در محل شهادت آرمان علی‌وردی حاضر شده و یاد این شهید والامقام را گرامی داشتند.

چرا باید یکی از معابر شهری به‌نام شهید آرمان علی‌وردی نام‌گذاری می‌شد؟

پس از برگزاری تجمع بزرگ فاطمیون در شهرک اکباتان و نام‌گذاری یک میدان در این شهرک به‌نام شهید آرمان علی‌وردی، این سوال به‌وجود می‌آید که این هجمه از مطالبات مردم برای انجام این تغییر نام برای چه بود؟ اگرچه مردم مطالباتی فراتر از نام‌گذاری یک میدان به‌نام شهید آرمان علی‌وردی را داشته و همان‌طور که گفته شد، در ابتدا موضوع تغییر نام شهرک اکباتان به‌نام شهرک آرمان مطرح بود.

برای پاسخ به این سوال، لازم است تا ابتدا به چگونگی و علت شهادت آرمان علی‌وردی اشاره کنیم؛ همان‌گونه که شاهدان لحظه شهادت «آرمان علی‌وردی» گفته‌اند و برخی از بازداشت‌شدگان اعتراف کرده‌اند، آشوبگران آرمان را تنها به جرم این‌که ظاهر و پوشش شبیه بسیجی‌ها داشت، دنبال کرده و سپس او را متوقف کردند و با هر وسلیه‌ای که داشتند، بر سر و بدن او زدند. برخی نیز گفته‌اند که وجود کتاب‌های حوزوی در کوله‌پشتی آرمان نیز بر خشم قاتلان وی افزوده بود.

همچنین قاتلان آرمان از او خواسته بودند تا به اعتقادات خود توهین کند و در فیلمی که از لحظات شکنجه آرمان منتشر شده است، نشان می‌دهد او را به‌دلیل دعایی که بر بازوی خود بسته بود هم کتک زده‌اند؛ بنابراین شهید آرمان علی‌وردی باید به ۲ دلیل به عنوان یک نماد در جامعه معرفی شود؛ اول این‌که او را نه‌فقط به‌دلیل بسیجی بودن یا طلبه بودن به شهادت رساندند؛ بلکه قاتلانش او را قربانی عقده‌ای کردند که از اسلام و جامعه اسلامی در گلو داشتند. دوم این‌که در حادثه شهادت آرمان علی‌وردی، قاتلان او یک جنایتی فجیع، غیرانسانی و بی‌سابقه را در خیابان‌های شهر تهران انجام دادند که نمونه آن را فقط در جنایات منافقین در دهه ۶۰ و همچنین جنایات داعش در عراق و سوریه شاهد بودیم! لذا افکار عمومی نباید این جنایت را به فراموشی بسپارد تا جای جلاد و شهید با هم عوض نشود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها