یادداشت/ سردار هادی رفیعی‌کیا

پژوهش و فناوری، پیشران تولید دانش‌بنیان و اشتغال

پژوهش، فعالیتی دقیق، منظم و منطقی برای کشف حقایق، دستیابی به دانش نو، حل مسائل و تصمیم‌گیری‌های درست است.
کد خبر: ۵۶۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۴ - 15December 2022

پژوهش و فناوری، پیشران تولید دانش بنیان و اشتغالگروه اجتماعی دفاع‌پرس- سردار «هادی رفیعی کیا» فرمانده انتظامی استان مرکزی؛ هدف پژوهش دو چیز است: یکی رسیدن به مرجعیّت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فنّاوری، دوّم حلّ مسائل کنونی و آینده کشور. مقام معظم رهبر «مدظله العالی» (۱۳۹۷/۰۳/۲۰)

دوام و قوام یک ملت به انسان‌های فرهیخته و محققان آگاه و متعهدی بستگی دارد که با توکل بر پروردگار بی همتا، مرز‌های دانش را درنوردیده و با مجاهدات علمی و تحقیقاتی خود، موجب شکوفایی و اعتلای فرهنگ و بسط معرفت و حقیقت در جامعه می‌گردند. حق تعالی جوشش قلم را بر عهده عالمان اندیشه خواه و کمال گرا قرار داده است تا کام تشنگان را به گوهر دانایی و پارسایی و زلال جویبار ایمان سیراب کنند، از این روست که اندیشمندان و دانش پژوهان می‌توانند بهای حقیقت انسانیت و کرامت والای انسانی را بازیافته و به عنوان چراغی فرزوان در روزگاران جهل و ناآگاهی روشنی بخش باشند.

پژوهش، فعالیتی دقیق، منظم و منطقی برای کشف حقایق، دستیابی به دانش نو، حل مسائل و تصمیم گیری‌های درست است. بر این اساس فرماندهی انتظامی که حافظ امنیت و آسایش مردم بوده نیز به منظور توسعه امنیت پایدار و اجرای موفق طرح‌ها و ماموریت‌های کلان خود پژوهش محوری را در دستور کار خود قرار داده و با راه اندازی دفاتر تحقیقات کاربردی در سطح فرماندهی انتظامی استان ها، رده‌های انتظامی و حمایت از طرح‌های پژوهشی گامی مهم در دستیابی به پلیس علمی و آینده نگر برداشته است.

بدون تردید برای ایجاد امنیتی پایدار در جامعه نیز مانند تمام فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، علمی، هنری و ... نیازمند انجام تحقیق و پژوهش‌های مدون هستیم و تنها در این صورت است که می‌توانیم موفقیت‌های خوبی را در این زمینه به دست آورده و با کمترین امکانات و تجهیزات بیشترین بهره را برده و بالاترین امنیت را به مردم عزیزمان هدیه کنیم.

این هفته بستر مناسبی است برای تجلیل از مقام شامخ عالمان و پژوهشگران و فناوران استان و بهانه‌ای است تا یکبار دیگر تاکید کنیم که بالندگی یک کشور در سایه علم نافع محقق خواهد شد. تولیدات دانش بنیان در کشور ما سال به سال در حال افزایش بوده و به لطف هم افزایی بازیگران زیست بوم نوآوری، می‌توان امیدوار به سهم قابل توجه محصولات دانش بنیان در تولید ناخالص محلی بود.

بسی مایه خرسندی است که پلیس در تراز انقلاب اسلامی با گام‌هایی تحول آفرین و نوین، با حصول دستاورد‌های غرورآفرین در زمینه ارتقاء امنیت اجتماعی، توسعه منابع انسانی متخصص، متعهد و نیز برقراری ارتباط مؤثر و مفید با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان و بهره گیری از تلاش‌های افتخار آفرین فرزندان این مرز و بوم، همواره جزو پیشگامان عرصه پژوهش و فناوری بوده است که از موضوعات اساسی مد نظر فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران توجه جدی به توسعه علم، دانش و پژوهش به عنوان یکی از محور‌های اساسی و قابلیت ساز برای ارائه خدمات بهینه و پاسخگویی کارآمد به نیاز‌های انتظامی و امنیتی کشور عزیزمان می‌باشد. در این راستا و در اجرای فرامین و رهنمود‌های فرمانده معظم کل قوا (مد ظله العالی) و انتظارات و مطالبات ستاد کل نیرو‌های مسلح و همچنین در نظر گرفتن مطلوبیت‌ها و چشم انداز فراجا در حوزه‌های دانشی و پژوهشی و با هدف رسیدن به پلیس در تراز جامعه اسلامی و قرآنی، تربیت سرمایه‌های انسانی برخوردار از دانش، مهارت و اخلاق حرفه‌ای و در راستای پیاده‌سازی طرح جامع ساختار و سازمان فراجا، پس از بررسی و تبادل نظر در کمیته‌های تخصصی و طرح در کمیسیون ساختار و سازمان فراجا و قرارگاه امام مهدی (عج)، تغییرات ایجادی در طرح جامع در حوزه‌های آموزش و پژوهش توسط خبرگان سازمانی مورد بررسی قرار گرفت و پژوهشگاه علوم انتظامی فراجا در اقدامی تحول آفرین در حوزه پژوهش به معاونت علوم، تحقیقات و فناوری فراجا تغییر نام یافت.

همانطور که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تحقیق را کلید رشد ملت‌ها عنوان کردند، فرماندهی انتظامی هم با تأسی از فرمایشات و تاکیدات معظم له می‌تواند با ترویج تحقیق و پژوهش به تقویت فرهنگ خود اتکایی در دانش و بومی سازی فناوری‌های پلیسی بپردازد و با رصد دایمی تحولات اجتماعی، محیطی و فناوری‌های نوین در مسیر دستیابی به قله‌های دانش و فناوری گام بردارد تا بتواند زمینه رشد و پیشرفت علمی کارکنان و در نتیجه هوشمندسازی پلیس را فراهم آورد.

ضمن تبریک هفته پژوهش، صمیمانه از تمامی مجاهدان و پاسداران عرصه علم و دانش به ویژه پژوهشگران متعهد، خلاق، مبتکر و نوآور استان مرکزی که مجاهدات آنان جلوه‌ای از احساس مسئولیت دینی و درک و عمل انقلابی است، تشکر و قدردانی می‌شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار