جزئیات طرح عراق برای کنترل خط صفر مرزی با ایران و ترکیه

مشاور امنیتی نخست‌وزیر عراق درباره جزئیات طرح این کشور برای کنترل خط صفر مرزی با ایران و ترکیه توضیح داد.
کد خبر: ۵۶۱۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷ - 12December 2022

جزئیات طرح عراق برای کنترل خط صفر مرزی با ایران و ترکیهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «حسین علاوی» مشاور نخست‌وزیر عراق در امور اصلاحات امنیتی، امروز (دوشنبه، ۱۲ دسامبر) درباره طرح و سازوکار جدید استقرار نیرو‌ها در مرز‌های عراق با ایران و ترکیه در منطقه کردستان توضیح داد.

«حسین علاوی» در گفت‌وگو با شفق نیوز، تصریح کرد: «میان فرماندهی عملیات مشترک و دولت منطقه کردستان در خصوص استقرار نیرو‌های امنیتی و مرزبانی در مناطق مرزی، روند توانمندسازی نیرو‌های اختصاص یافته برای این ماموریت و ایجاد استقرار، مشخص کردن پاسگاه‌های مرزی، تامین مالی و احداث زیرساخت‌های مورد نیاز آن‌ها، همکاری و هماهنگی وجود دارد».

علاوی تاکید کرد: «وزارت کشور دولت فدرال در حال حاضر از طریق نیرو‌های مرزبانی در تلاش است تا مسیر‌های اساسی برای ایجاد نقاط مرزی و پاسگاه‌ها و راه‌اندازی پاسگاه‌های قدیمی که در خط صفر مرزی میان عراق با ایران از یک سو و با ترکیه از سوی دیگر قرار دارند، مشخص کند».

مشاور امنیتی «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق افزود: «این اقدام برای حل‌وفصل یک مشکل ۴۰ ساله در عراق برای حفظ مرز‌های بین المللی کشور با طرف ایرانی و ترکیه‌ای و نیز تمام مرز‌های بین المللی با کشور‌های همسایه صورت می‌گیرد».

وی توضیح داد: «نیرو‌های گارد مرزی با همکاری نیرو‌های پیشمرگه در منطقه شمالی مستقر خواهند شد و این بخشی از تفاهم بین دولت فدرال و دولت منطقه کردستان برای کنترل بر مرز‌های شمالی است».

یکشنبه پیش (چهارم دسامبر)، سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق اعلام کرد که محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق دستور کنترل خط صفر مرزی ترکیه و ایران از سوی نیرو‌های مرزبانی را صادر کرده است.

وی افزود: «هدف از این دستور محمد شیاع السودانی، پایان حملات و درگیری متقابل میان نیرو‌های مسلح ایران و ترکیه با احزاب کُرد مخالف خود در منطقه کردستان عراق است».

رسول تصریح کرد که «السودانی همچنین دستور تقویت فرماندهی مرزبانی با سلاح و تجهیزات و نیرو‌ها را داده تا مرز‌ها به خوبی تحت کنترل قرار گیرد. ضمن این‌که عراق نمی‌پذیرد از اراضی آن برای حمله به کشور‌های همسایه استفاده شود».

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها