بخش دوم/ رزمنده نیروی پدافند هوایی ارتش در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

کمک عربستان به ارتش صدام در خلیج‌ فارس/ پدافند هوایی در ۱۱ استان درگیر جنگ بود

سرهنگ «قشقایی» گفت: از نظر پدافند هوایی ۱۱ استان در دوران دفاع مقدس درگیر جنگ بودند؛ یعنی ما از نیروگاه «نکا» مازندران که بمباران شد، تا جزایر لاوان پدافند داشتیم و تیریز، همدان، آبدانان، دزفول، امیدیه و بوشهر خط مقدم پدافند هوایی بودند.
کد خبر: ۵۶۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۸ - 15December 2022

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: جبهه‌های نبرد رزمندگان اسلام با ارتش بعث عراق، برای نیرو‌های زمینی اعم از پیاده، زرهی و... اغلب در استان‌های مرزی قرار داشت؛ از استان خوزستان و ایلام گرفته تا کرمانشاه و آذربایجان غربی؛ اما جبهه‌های نبرد برای نیرو‌های دیگر، گستره بیشتری داشت؛ برای نمونه، نیروی هوایی علاوه‌بر مأموریتی که در پشتیبانی از نیرو‌های زمینی برعهده داشت، باید از آسمان کشور نیز در برابر تهدیدات علیه مراکز حساس و شهر‌ها محافظت می‌کرد و از طرفی دیگر، مأموریت‌های برون‌مرزی هم انجام می‌داد.

نیروی پدافند هوایی ارتش نیز در دوران دفاع مقدس، به‌عنوان یکی از نیرو‌های تحت فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مأموریتی در گستره آسمان کل کشور داشت و حتی باید فراتر از مرز‌ها را نیز کنترل و رصد می‌کرد تا بتواند با تهدیدها، به‌موقع مقابله کند.

پدافند هوایی در ۱۱ استان درگیر جنگ بود/ عربستان در خلیج‌فارس به کمک ارتش بعث عراق آمد

امروز نیز نیروی پدافند هوایی ارتش به‌عنوان یک نیروی مستقل در ارتش جمهوری اسلامی ایران، در زمینه تجهیزات، بر لبه فناوری روز دنیا حرکت می‌کند و این قدرت روزافزون را مرهون تجربیات گران‌سنگ دوران هشت سال دفاع مقدس و مجاهدت‌های مردانی همچون امیر سرلشکر شهید «منصور ستاری» است.

سرهنگ بازنشسته «رشید قشقایی» یکی از رزمندگان نیروی پدافند هوایی ارتش و از همرزمان و همراهان شهید «ستاری» است که در دوران هشت سال دفاع مقدس به‌عنوان مسئول «جهاد سازندگی» و مسئول «جهاد خودکفایی» نیروی پدافند هوایی ارتش، در کنار این فرمانده شهید حضور داشته و پس از پایان جنگ تحمیلی نیز خدمت خود را در نیروی پدافند هوایی ارتش ادامه داده است. وی سال ۱۳۶۸ به پاس مجاهدت‌های خود در دوران دفاع مقدس مدال «درجه دو فتح» را از فرماندهی معظم کل قوا، حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دریافت کرده و در اسفند سال ۱۳۸۹ نیز به‌عنوان یکی از «چهره‌های ماندگار نهاجا» انتخاب شده است؛ بنابراین خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس در راستای آشنایی بیشتر مخاطبان با مجاهدت‌ها و اقدامات نیروی پدافند هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس، از جمله شهید منصور ستاری و ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان این نیرو، به گفت‌وگو با این پیشکسوت دفاع مقدس پرداخته است.

سرهنگ «قشقایی» در این گفت‌وگوی صمیمی، که بخش نخست آن پیش از این منتشر شده است، ابتدا به سوابق خود، پیش از آغاز جنگ تحمیلی اشاره می‌کند و می‌گوید: «سال ۱۳۵۰ وارد آموزشگاه درجه‌داری نیروی هوایی ارتش شده و پس از گذراندن دوره‌های مربوطه، به ایستگاه راداری بوشهر منتقل شدم. نیمه‌دوم سال ۱۳۵۴ به تهران منتقل شده و تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تهران بودم. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به عضویت «انجمن اسلامی» پدافند هوایی ارتش در آمدم و پس از فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل «جهاد سازندگی» نیز «جهاد سازندگی پدافند هوایی» را تشکیل دادیم و سومین روز از آغاز جنگ تحمیلی به دزفول رفتم و از دزفول، فعالیت‌های ما در جنگ شروع شد».

وی همچنین در بخش نخست این گفت‌وگو، نحوه راه‌اندازی سایت راداری «مشروحات» را این‌گونه روایت کرده است: نحوه نصب و راه‌اندازی سایت راداری «مشرحات»، در واقع یک غیرممکن بود که اتفاق افتاد! به این صورت که مسئولان اعلام کرده بودند که چنانچه اگر بتوانید در سه‌هفته آینده این رادار را عملیاتی کنید، کشور با خاطرجمعی به سمت آزادسازی خرمشهر می‌رود؛ لذا متخصصان متعهد شدند که تا قبل از ۱۰ روز رادار را عملیاتی کنند. آن‌زمان شاید در جمع مسئولان، به‌غیر از من، هیچ‌کسی این حرف را باور نکرد! اما تنها هشت روز پس از آغاز عملیات نصب، این سایت راداری عملیاتی شد؛ چراکه متخصصان ۲۴ ساعته کارِ جهادی می‌کردند. (بیشتر بخوانید)

پدافند هوایی در ۱۱ استان درگیر جنگ بود/ عربستان در خلیج‌فارس به کمک ارتش بعث عراق آمد

آن‌چه در ادامه می خوانید، بخش دوم ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس با این پیشکسوت دفاع مقدس است:

دفاع‌پرس: نقش نیروی پدافند هوایی ارتش در تأمین امنیت خلیج‌فارس چگونه بود؟

ارتش بعث عراق پس از آزادسازی خرمشهر به هدف قرار دادن شهر‌ها روی آورد؛ از شیراز و اصفهان گرفته تا تهران و قم؛ لذا از نظر پدافند هوایی ۱۱ استان در دوران دفاع مقدس درگیر جنگ بودند؛ یعنی ما از نیروگاه «نکا» مازندران که بمباران شد، تا جزایر لاوان پدافند داشتیم و تیریز، همدان، آبدانان، دزفول، امیدیه و بوشهر خط مقدم پدافند هوایی بودند.

یکی از فجایعی که در بمباران شهر‌ها روی داد، بمباران گسترده شهر «اندیمشک» بود؛ چهارم آذر سال ۱۳۶۵ ارتش بعث عراق با ۵۴ فروند هواپیما، شهر «اندیمشک» را به‌مدت یک‌ساعت و ۴۰ دقیقه بمباران کرد که در پی آن، ۳۰۰ نفر شهید و ۷۰۰ نفر مجروح شدند؛ چراکه جمهوری اسلامی ایران داشت برای انجام عملیات‌های «کربلای چهار» آماده می‌شد و رزمندگان اسلام اغلب برای حضور در مناطق عملیاتی، ابتدا به «اندیمشک» می‌رفتند.

عراق وقتی از هدف قرار دادن شهر‌ها نتیجه نگرفت، به جلوگیری از صادرات نفت و واردات کالا‌های معیشتی مردم از طریق بندر‌های خلیج‌فارس روی آورد؛ لذا آذر سال ۱۳۶۵ تغییر و تحولاتی در نیروی هوایی ارتش صورت گرفت و با چیدمان جدید، نیروی هوایی توان خود را بر این موضوع گذاشت تا به هر قیمتی که شده، نفت صادر شود؛ سرهنگ «صدیق» فرمانده نیروی هوایی، شهید «عباس بابایی» معاون عملیات و سرهنگ «منصور ستاری» معاون عملیاتی پدافند هوایی شد و کلیه پایگاه‌ها نیز نیرو‌های جوان را به‌کارگیری کردند.

پدافند هوایی در ۱۱ استان درگیر جنگ بود/ عربستان در خلیج‌فارس به کمک ارتش بعث عراق آمد

دفاع‌پرس: اقدامات نیروی هوایی، چه نتایجی را در تأمین امنیت خلیج‌فارس، خصوصاً نفت‌کش‌ها و کشتی‌ها داشت؟

وقتی سامانه «اسکای گارد» در خلیج‌فارس مستقر شد و کلیه جنگ‌افزار‌ها افزایش پیدا کرد، عراق به‌وسلیه هواپیما‌های «میگ ۲۵» از ارتفاع بالا حمله می‌کرد، که در این راستا، یک کشتی درحال نفت‌گیری نیز در جزیره «تی» هدف قرار گرفت؛ بنابراین طرح‌های جدیدی برای مقابله با ارتش بعث عراق اندیشیده شد؛ به‌طوری که شهید «عباس بابایی» بخشی از هواپیما‌های F۱۴ را به پایگاه بوشهر منتقل کرد و قرار بر این شد تا نفت‌کش‌ها به‌صورت کاروانی حرکت کرده و درحالی که هواپیماها، پدافند هوایی و نیروی دریایی آن‌ها را اسکورت می‌کنند، از تنگه هرمز عبور کنند؛ لذا برای مقابله با ایران، عربستان با آواکس و هوپیما‌های F۱۵ خود به کمک عراق آمد و کویت آسمان خود را به‌روی هواپیما‌های عراقی باز کرد.

از سویی دیگر، در چهارمین روز از درگیری‌های شدید خلیج‌فارس، ۲ فروند هواپیمای عراقی توسط هواپیمای F۱۴ نیروی هوایی ارتش منهدم و اعلام شد که خلیج‌فارس از دهانه فاو تا تنگه هرمز قرمز است و هر وسیله‌ای که تردد کند، آن را هدف قرار می‌دهیم؛ لذا این ایستادگی باعث شد تا دنیا عقب‌نشینی کند. در این راستا سرگرد خلبان «محمد عتیقه‌چی»، یک کشتی گازی مربوط به کویت را هدف قرار داد و با این اقدامی که انجام شد، دنیا دید که موضوع شوخی‌بردار نیست.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار