احضار سفیر رژیم صهیونیستی به وزارت خارجه لهستان

وزارت خارجه لهستان سفیر رژیم صهیونیستی را به دلیل اظهاراتش احضار کرد.
کد خبر: ۵۵۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱ - 15October 2022

احضار سفیر رژیم صهیونیستی به وزارت خارجه لهستانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از اسپوتنیک، «یاکو لیون»، سفیر تل‌آویو در لهستان به دلیل اظهاراتش در مورد امنیت هیئت‌های دانشجویی اسرائیلی در لهستان توسط وزارت امور خارجه لهستان احضار شد.

لهستان و رژیم صهیونیستی بر سر امنیت گروه‌های دانشجویی که از مکان‌های یادبود هولوکاست در لهستان بازدید می‌کنند، اختلاف نظر دارند. تل‌آویو اصرار دارد که نگهبانان مسلح باید دانش آموزان را در این سفر‌ها همراهی کنند، در حالی که ورشو معتقد است که این کار لازم نیست.

روز پنجشنبه نیز یاکوف لئون، سفیر رژیم صهیونیستی در لهستان، در مراسمی گفته بود که به دلیل تصمیمات وزارت خارجه لهستان دیگر امکان بازدید از بنا‌های یادبود برای دانش‌آموزان اسرائیلی وجود ندارد.

با این حال «پاول یابلونسکی»، معاون وزیر امور خارجه لهستان با رد اظهارات سفیر تل‌آویو، گفت: «متأسفم که یابلونسکی انتخاب کرده است که با وزارت امور خارجه لهستان از طریق رسانه‌ها و سخنرانی‌های عمومی ارتباط برقرار کند. این سفیر البته افکار عمومی را در مورد اینکه چرا این سفر‌ها انجام نمی‌شود، گمراه می‌کند.»

اظهارات سفیر رژیم صهیونیستی همچنین با خشم وزارت خارجه لهستان روبرو شده و یابلونسکی تائید کرد که او به وزارت امور خارجه احضار شده است.

معاون وزیر امور خارجه لهستان نیز تاکید کرد که کشورش از گروه‌های دانشجویی اسرائیلی حمایت مسلحانه نخواهد کرد.

لهستان و رژیم صهیونیستی از سال گذشته بدلیل اختلاف نظر در مسائل تاریخی روابط پرتنشی داشته‌اند. لهستان ۲۱ مرداد سال گذشته نیز قانونی را تصویب کرد که به موجب آن، یهودیان حق نخواهند داشت اموال و املاک ادعایی خود را که در دوران تسلط آلمان نازی مصادره شده و اکنون در اختیار دولت لهستان قرار دارد، از آن کشور مطالبه کنند.

تصویب این قانون منجر به شکل گیری اختلافات میان تل‌آویو و ورشو شد و این اختلافات طی چند ماه گذشته پابرجا بود.

بر اساس این قانون، تمام شکایت‌های املاکی که طی سی سال گذشته حل و فصل نشده‌اند، مشمول قانون مرور زمان خواهند شد و پرونده آن‌ها مختومه می‌شود.

تل‌آویو نیز در واکنش به تصویب این قانون تاکید کرد؛ قانونی که مجلس سفلای لهستان آن را به تصویب رسانده مانع آن می‌شود که یهودیان املاکشان را پس بگیرند و به افرادی که از واقعه ادعایی هلوکاست نجات پیدا کرده‌اند، خسارت داده نمی‌شود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار