به مناسبت سالروز واقعه طبس؛

بزرگ‌ترین خسارت آمریکا در طبس به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی + تصاویر

ماجرای گروگان‌گیری و شکست طرح‌های آمریکا برای آزادسازی جاسوسان خود موجب اختلاف نظر در دستگاه دیپلماسی آمریکا و بحران در خصوص چگونگی برخورد با انقلاب اسلامی شد و در این میان برخی مقامات آمریکا طرفدار اقدامات قاطع نظامی علیه انقلاب اسلامی بودند.
کد خبر: ۵۱۸۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶ - 25April 2022

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه تلاش خود را کرد تا این انقلاب مردمی و نوپا را شکست دهد، اما موفق نشد. زمانی که قشر‌های مختلف مردم ایران از اقدامات جاسوسی آمریکا در سفارتخانه این کشور در تهران آگاه شدند، روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره)، سفارت آمریکا در تهران را اشغال کردند و اعضای آن را گروگان گرفتند. این اقدام از سوی امام خمینی (ره) مورد تایید قرار گرفت و ایشان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را «انقلاب دوم» نامیدند.

آمریکائیان پس از اشغال لانه جاسوسی به انواع روش‌ها متوسل شدند تا ایران را وادار به تسلیم کنند. جمهوری اسلامی رسماً از سوی آمریکا و عوامل این کشور تحریم اقتصادی و سیاسی شد. مردم ایران با پیروی از رهنمود‌های امام خمینی دوران سخت محاصره را آغاز کردند، اما حاضر به تسلیم نشدند.

ادامه ماجرای گروگان‌گیری و شکست طرح‌های آمریکا برای آزادسازی جاسوسان خود موجب اختلاف نظر در دستگاه دیپلماسی آمریکا و بحران در خصوص چگونگی برخورد با انقلاب اسلامی شد و در این میان شورای امنیت ملی آمریکا به سرپرستی «برژینسکی» طرفدار اقدامات قاطع نظامی علیه انقلاب اسلامی بود.

از این رو دولت «جیمی کارتر» رئیس جمهور وقت آمریکا همه تلاش خود را برای آزادی کارکنان سفارت خود به کار بست و سرانجام گروه ۱۳۲ نفره از نیرو‌های ویژه ارتش این کشور با عنوان «دلتا فورس» برای حمله به ایران و آزادی گروگان‌ها تشکیل شد تا هم عملیات آزادسازی انجام و هم به ایرانی‌ها ضربه‌ای وارد شود.

آبروی آمریکا در طبس به باد رفت + تصاویر

روز چهارم اردیبهشت ۱۳۵۹، شش فروند هواپیمای نظامی C۱۳۰ در یکی از پایگاه‌های سابق نظامی آمریکا در بیابانی واقع‏ در شرق ایران فرود آمدند. قرار بود هواپیما‌ها پس از سوخت‌گیری و رسیدن هشت فروند هلی‌‏کوپتر عملیاتی و نفربر به تهران پرواز کنند و با همکاری عوامل نفوذی، بیت امام و مراکز حساس دیگر را بمباران کنند.

طرح عملیات آزاد کردن جاسوسان بازداشت‏ شده، بوسیله واقعه شگفت و معجزه‌آسا در صحرای طبس ایران، با شکست مواجه شد؛ بدینگونه که طوفانی سهمگین شن‌های روان را در صحرا به حرکت درآورد. تعدادی از هلی‌کوپتر‌ها ناگزیر به بازگشت به ناو نیمیتس شدند و چند فروند نیز در بیابان‌های اطراف به ناچار فرود اضطراری داشتند. یکی از آن‌ها با هواپیمای فرود آمده برخورد کرد و هر دو منفجر شدند.

آبروی آمریکا در طبس به باد رفت + تصاویر

در واقعه طبس هشت نفر از متجاوزین نظامی آمریکا کشته شدند و «کارتر» عملیات را شکست‏‌خورده اعلام کرد و آن را به صورت ناتمام متوقف کرد.

به همین مناسبت خط حزب‌الله که به صاحب‌امتیازی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هر هفته روزهای جمعه منتشر می‌شود و به تناسب وقایعی که در آن هفته روی داده‌اند، به انتشار بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌پردازد، در شماره ۳۳۷ با عنوان «فلسطین زنده است» در ستون عکس‌نوشت توضیحات رهبر معظم انقلاب اسلامی درمورد واقعه طبس را منتشر کرد که به شرح زیر است:

آبروی آمریکا در طبس به باد رفت + تصاویر

«رئیس جمهور آمریکا برای نجات این گروگان‌ها (لانه جاسوسی) دست به حمله نظامی پنهانی و شبانه به ایران زد. جاسوسانشان را در اینجا بسیج کردند، مقدمات فراوانی را فراهم کردند، آدم دیدند، جا دیدند، با هلی‌کوپتر و هواپیما حمله کردند.

آمدند که در طبس پیاده شوند و از آنجا بیایند و به خیال خودشان گروگان‌ها را خلاص کنند و ببرند که آن ماجرای معروف طبس اتفاق افتاد و خدای متعال آبروی اینها را برد. هواپیما‌ها و هلی‌کوپترهایشان آتش گرفت و مجبور شدند از همان طبس برگردند و بروند.»

آبروی آمریکا در طبس به باد رفت + تصاویر

آبروی آمریکا در طبس به باد رفت + تصاویر

منابع

۱. http://www.imam-khomeini.ir/fa/c۵۰۴_۲۶۶۱/%D۸%B۲%D۹%۸۶%D۸%AF%DA%AF%DB%۸C_%D۹%۸۶%D۸%A۷%D۹%۸۵%D۹%۸۷/%D۸%B۱%D۹%۸۷%D۸%A۸%D۸%B۱%DB%۸C/%D۹%۸۸%D۸%A۷%D۹%۸۲%D۸%B۹%D۹%۸۷_%D۸%B۷%D۸%A۸%D۸%B۳

۲. https://www.irna.ir/news/۸۴۳۰۷۳۹۲/%D۹%۸۸%D۸%A۷%D۹%۸۲%D۸%B۹%D۹%۸۷-%D۸%B۷%D۸%A۸%D۸%B۳-%D۸%B۴%DA%A۹%D۸%B۳%D۸%AA-%D۹%BE%D۹%۸۶%D۸%AC%D۹%۸۷-%D۸%B۹%D۹%۸۲%D۸%A۷%D۸%A۸-%D۸%AF%D۸%B۱-%D۸%A۸%D۸%B۱%D۸%A۷%D۸%A۸%D۸%B۱-%D۸%A۷%D۸%B۱%D۸%A۷%D۸%AF%D۹%۸۷-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۷%DB%۸C

۳. https://www.irdc.ir/fa/news/6808/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%B3

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار