یادداشت/ علی عبدالصمدی

«قدر» شبی برتر از هزار ماه

شب قدر برتر از هزار ماه است، شبی که در آن فرشتگان به اذن پروردگار، از آسمان به زمین می‌آیند و کارهای مقرر شده را به انجام می‌رسانند؛ شبی برای عرض ارادت و بندگی به معبود است تا شاید رحمت بیكران الهی شامل حالشان شود.
کد خبر: ۵۱۸۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 25April 2022

شبی با فضیلت بیشتر از هزار ماهگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ علی عبدالصمدی‌؛ سومین شب از لیالی پر فیض قدر از راه رسید. شبی که در فضیلتش روایات زیادی نقل شده است. شبی که قرآن مجید بر قلب نازنین رسول الله نازل شد؛ انا انزلناه فی لیله القدر.

کمتر کسی است که قدر این شب را بداند کما اینکه در شان و منزلت این شب عزیز قرآن می‌فرماید: و ما ادراک ما لیلة القدر.

کلام الله مجید در ادامه ارزش این شب بزرگ را بیش از هزار ماه وصف می‌کند. در این که ماه مبارک رمضان در فرهنگ اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و در اکثر احادیث این ماه، شهر الله نامیده شده است شکی نیست. قرآن در توصیف شب قدر آن را برتر از هزار ماه وصف می‌کند: لیلة القدر خیر من الف شهر.

باز هم در ادامه قرآن مجید سعی دارد تا به توصیف کیفی این شب پر خیر و برکت بپردازد. به دیگر سخن، تا کنون توصیفاتی که درباره‌ی فضیلت شب قدر ارائه کرده بیشتر کمی بوده و به لحاظ مقدار کمی فضیلت این شب را بیش از هزار ماه توصیف کرده است.

اما در ادامه توصیف شب قدر حالت کیفی دارد و از چگونگی آن خبر می‌دهد: تنزل الملائکة و الروح فی‌ها باذن ربهم من کل امر: شبی که فرشتگان و روح جهت انجام هر کاری فرود می‌آیند.

آنچنان که در تفاسیر مختلف آمده است، نزول فرشتگان و روح در این شب مقدس به دستور پروردگارشان جهت رقم زدن تقدیر انسان‌ها تا یک سال آینده است. آن‌ها تقدیر یک سال آینده‌ی انسان‌ها را مینگارند.

در ادامه‌ی این توصیف بی نظیر قرآن مجید از این شب نورانی آمده است: سلام هی حتی مطلع الفجر یعنی شبی که تا طلوع سپیده دمان آن سرشار از سلام و سلامتی جسم و روان برای مومنین خواهد بود. این آیه‌ی شریفه دال بر شب زنده داری برای مومنین واقعی و راستین در این شب است. به عبارتی دیگر کسانی از فیض این شب برخوردار میشوند که تا سپیده دم و به قول فرمایش قرآن مجید مطلع فجر بیدار باشند و به عبادت مشغول شوند. ضمن اینکه واژه‌ی سلام از اسماء الحسنی است و نماد و نشانه‌ی خیر و برکت است.

در فضیلت این شب عزیز روایات بی شماری نیز آمده است که ذکر آن‌ها در این مقال به راستی نمی‌گنجد. شب تنزیل عزیز حمید قرآن مجید در این شب اتفاق افتاد. امید است مومنین راستین با تمسک به آموزه‌های قرآنی و سیره‌ی نبوی و اهل بیت ایشان علیهم السلام بتوانند جامعه‌ای آرام و صلح طلب و مصلحی را برای نسل‌های بعد به میراث بگذارند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار