یادداشت/ روح‌الله ایرانمهر

گام برداشتن در عرصه «جهاد تبیین» مجاهدت می‌خواهد

امروزه و با پیشرفت روزافزون ابزار‌های ارتباطی و رسانه‌های معاند و موج فزاینده اطلاعات کذب، مخرب و مغرضانه، گام برداشتن در عرصه هنر انقلابی و در جهت تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی، مجاهدتی به مراتب سخت‌تر از ۲ دهه گذشته است.
کد خبر: ۵۱۶۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۳ - 15April 2022

گام برداشتن در عرصه جهاد تبیین مجاهدت می‌خواهدگروه استان‌های دفاع‌پرس- روح‌الله ایرانمهر؛ «جهاد تبیین» موضوعی است که ماه‌های اخیر در بیانات حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بار‌ها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است و رهبر معظم انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن را توصیف کرده‌اند.

معظم‌له از این مفهوم‌سازی یک الگودهی و جهت‌سازی معنایی را القا کردند. خطابی عمومی که همه افراد جامعه در جنگ رسانه‌ای دشمن علیه حقایق انقلاب اسلامی مردم ایران، مخاطب آن هستند و می‌توانند ایفای نقش کنند. «جهاد تبیین» یک فریضه است.

«جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی که می‌تواند باید اقدام کند. (بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش ۱۴۰۰/۱۱/۱۹)

با توجه به هجمه گسترده دشمن در فضای مجازی و حقیقی و دسترسی سریع آحاد مردم به انواع محتوا‌های شبهه‌انگیز و خیل گسترده افرادی که در معرض آسیب از این هجمه‌ها قرار دارند، ضرورت جهاد تبیین بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

جهاد موضوعی انسانی است که در اسلام دارای جایگاه ارزشی و دینی دارد. این موضوع تا حدی اهمیت دارد که از اجزای فروع دین قرار گرفته و مسلمانان نسبت به آن اعتقاد و باور یقینی و قلبی داشته و همواره حضور خود را در عرصه جهاد، توفیقی از جانب خدای تعالی دانسته‌اند. این عمل در قرآن مهم بوده و در آیات فراوانی بدان اشاره شده است.

مولا علی (ع) در خطبه ۲۷ نهج البلاغه می‌فرمایند: «جهاد دری از در‌های بهشت است و خداوند این در را به روی اولیای مخصوص خود گشوده است».

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و دست اندرکاران جشنواره مردمی فیلم عمار در مورخ ۱۳۹۱/۱۲/۰۱ نیز فرموده‌اند: «کسانی که امروز مشغول کار و فعالیت در عرصه فیلم‌های با مضامین انقلابی و دفاع مقدس هستند، واقعاً در حال جهاد هستند».

بی‌شک امروزه و با پیشرفت روزافزون ابزار‌های ارتباطی و رسانه‌های معاند و موج فزاینده‌ی اطلاعات کذب، مخرب و مغرضانه، گام برداشتن در عرصه‌ هنر انقلابی و در جهت تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی، مجاهدتی است به مراتب سخت‌تر از ۲ دهه‌ گذشته.

یکی از ویژگی‌های تبیین، بیان هنرمندانه است، بیان هنرمندانه هم نیازمند ابزار هنرمندانه است. در همین راستا با توجه به اهمیت بیان هنری در تبیین، رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «هنر یک شیوه بیان است، یک شیوه ادا کردن است. منتها این شیوه بیان، از هر تبیین دیگر رساتر، دقیق‌تر، نافذتر و ماندگارتر است. دقت در هر یک از این چند تعبیری که عرض کردم: رساتر بودن، دقیق‌تر بودن، نافذتر و ماندگارتر بودن، در فهم معنای هنر کمک می‌کند.‌ ای بسا که یک گزارش غیر هنری، گر چه علمی و تحقیقی و دقیق، خاصیت ارائه هنری را نداشته باشد. بار‌ها گفته‌ام که هر پیامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود و فرقی هم بین پیام‌های حق و باطل نیست».

هنرمند انقلابی و متعهد به آرمان‌های انقلاب، شجاع و با صراحت وارد عرصه تبیین انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن می‌شود و با بیان خدمات انقلاب، شرایط محیطی امروز جامعه را نشان می‌دهد.

برای شکل‌گیری جهاد تبیین از دریچه‌ هنر، می‌بایست تمام ارکان حاکمیت را پشت سر جهاد تبیین در فرهنگ و هنر قرار داد. نهاد‌های مرتبط با حوزه‌ فرهنگ و هنر، وظیفه دارند که به هنر انقلابی و هنرمند متعهدی که در این فضا نسبت به بروز استعداد ناب و اندیشه‌ پاک و بی‌آلایشش مبادرت می‌ورزد، به‌طور ویژه توجه کنند.

ضمن برنامه‌ریزی جامع و مدون در جهت ترغیب هنرمندان متعهد و انقلابی به جد و جهد در حوزه‌ تبیین، شناسایی افراد مستعد و آموزش صحیح آنان در راستای تربیت سربازان جدید و تازه‌نفس برای حضوری فعال و موثر در جبهه‌ی جنگ نرم، ضرورتی است انکار‌ناپذیر.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار