یادداشت/ علی عبدالصمدی

استفاده رسانه ملی از ظرفیت‌های فرهنگی موجود در برنامه‌های نوروزی

تهیه و تولید برنامه‌هایی هماهنگ با فرهنگ و هنر ملی هم جلوه‌ای از همبستگی ملی در قالب رسانه‌هاست و هم انواع هنر‌های بومی را در نمایشگاه بزرگ رسانه‌های جهانی به معرض تماشای مخاطب فرامرزی می‌گذارد.
کد خبر: ۵۱۴۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 07April 2022

استفاده رسانه ملی از پتانسیل‌های فرهنگی موجود در برنامه‌های نوروزیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس‌ـ علی عبدالصمدی؛ عید نوروز از سال‌های گذشته در رسانه بالاخص تلویزیون بهترین فرصت جهت ارائه‌ی مجموعه‌های هنری و رسانه‌ای بوده است.

بسیاری از فعالان و اصحاب حوزه‌ی رسانه، فرهنگ و هنر یک سال برنامه ریزی و تلاش دارند تا در نقطه‌ی اوج دیده شدن رسانه‌ها یعنی عید باستانی نوروز مفاهیم و انگاره‌های مد نظر خود را به اشکال هنری مختلف به مخاطبین رسانه‌ها به ویژه تلویزیون ارائه کنند.

هنر هنرمندان مختلف محدود و محصور به فیلم و سریال نیست و بسیار فراتر است. هنرمندان بومی از اقصی نقاط کشور با هنر‌های گوناگون با مجال یافتن جهت حضور جلوی دوربین‌های شبکه‌های مختلف تلویزیونی یا سایر رسانه‌های جمعی می‌توانند توانایی‌های خود را به معرض نمایش عمومی بگذارند. این هنر نمایی‌ها از آواز و موسیقی و پایکوبی‌های محلی گرفته تا آشپزی و صنایع دستی و ... جلوه پیدا میکنند.

شبکه‌های مختلف تلویزیونی با سیاستگذاری و برنامه ریزی دقیق میتوانند آینه‌ی تمام نمایی از این هنر‌های بومی در قاب رسانه‌ها باشند. امسال شبکه‌های مختلف سیما به ویژه شبکه‌ی سوم سیما و به صورت اخص برنامه‌ی «عصر جدید» به خوبی توانست از این ظرفیت‌های هنری و ملی استفاده کند. موسیقی و پایکوبی نوروزی اقوام ایرانی همراه با لباس‌ها و پوشاک محلی مخصوصا در لحظه‌ی سال تحویل که بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده است، بهترین نماد و نمود از جلوه گری فرهنگ‌های مختلف ایران زمین بود.

در ایران اقوام مختلف با آداب و سنن گوناگون و بعضا ریشه‌های متفاوت قومی و نژادی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. در لحظه‌ی سال تحویل شبکه‌ی سوم سیما برنامه‌ی عصر جدید در آن واحد تمامی اقوام ایرانی اعم از مرد و زن، پیر و جوان و کودک، ترک و آذری و فارس و مازندرانی و گیلکی و خراسانی و بلوچ و سیستانی و لر و کرد و عرب و کرمانی و خوزستانی و... در کنار یکدیگر در یک قاب واحد حضور داشتند و این بهترین نماد و نشانه از وحدت و یکپارچگی ملی در سطح کشور بود.

دست افشانی‌ها و پایکوبی‌ها و آوازخوانی‌ها به لهجه‌های مختلف ایران زمین در ویژه برنامه‌ی عصر جدید که به مناسبت نیمه‌ی شعبان آغاز شد و نیز در قسمت‌های مربوط به مسابقه استعدادیابی نیز مشهود بود، بهترین نماد از هنر و فرهنگ مناطق مختلف ایران زمین و نیز آینه‌ای از انسجام ملی در گستره‌ی ایران زمین بود.

رسانه‌ی ملی با تولید و پخش چنین برنامه هایی، میتواند آینه دار و جلوه گر هنر اقوام مختلف ایران در داخل و خارج از مرز‌های کشور باشد. با عنایت به اینکه شبکه‌های مختلف صدا و سیما از طرق مختلف مانند اینترنت در اقصی نقاط جهان قابل رصد و مشاهده است، قطعا تهیه و تولید این گونه از برنامه‌ها هم جلوه‌ای از همبستگی ملی در قالب رسانه هاست و هم انواع هنر‌های بومی را در چنین نمایشگاه بزرگ رسانه به معرض تماشای مخاطب فرامرزی می‌گذارد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار