دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

راهیان نور، مهم‌ترین بستر برای نهادینه شدن فرهنگ مقاومت و ایثار

اردو‌های راهیان نور، بستری مهم و ارزشمند برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه به ویژه در بین نوجوانان و جوانان است.
کد خبر: ۵۱۰۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰ - 09March 2022

اردوی راهیان نور، مهم‌ترین بستر برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادتبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، زنده نگه‌داشتن یاد شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان اصلی‌ترین و اولویت‌دارترین رسالت‌های راهیان نور است که در همین باره رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «زنده نگاه‎داشتن راه شهدا کم‌تر از شهادت نیست».

آشنا کردن اقشار مختلف مردم با فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت به عنوان یکی از اصلی‌ترین فرهنگ‌های دینی به ویژه نسل جوان، مدیران، دوستداران اهل بیت علیهم السلام در داخل و خارج کشور، دانشجویان، دانش آموزان، نظامیان، فرهنگیان و همه اقشار  رسالت اصلی این عملیات فرهنگی است.

از طرفی انتشار نورانیتِ فرهنگِ جهاد و شهادت به عنوان سوغات راهیان نور در تمام سطوح جامعه و پراکنده کردن عطر معنوی فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه که همه‌ی ما آثار و برکاتش را در این چند سال گذشته در راهیان نور دیده و چشیده‌ایم، باری به عهده‌ی راهیان نور می‌باشد.

این مسئولیت‌ها و رسالت‌ها همگی در راستای نقشی است که راهیان نور در جامعه ایفا می‌کند؛ یعنی یادآوری و نهادینه‌کردن فرهنگِ جهاد و شهادت، و آشنایی، تعمیق، ترویج و تداوم این فرهنگ در سطوح مختلف جامعه.

منظور از این سطوح مختلف، اول آن‌هایی هستند که نسبت به این فرهنگ خیلی مشتاق‌ند؛ اعم از رزمندگانی که در زمان دفاع مقدس بودند و خودشان را جامانده از کاروان شهدا می‌دانند، خانواده‌های آن‌ها و مشتاقان این عرصه که به اقتضای سنی خود در دفاع مقدس حضور نداشتند، ولی بهترین جامعه‌ی هدفِ راهیان نور همین گروه هستند که از آن‌ها تحت عنوان مخاطبان داوطلب، پرانگیزه و عاشق یاد می‌شود.

گروهی دیگر، مخاطبانی هستند که داوطلب نیستند، ولی اگر بتوانیم در آن‌ها ایجاد انگیزه و تحریک احساس بکنیم و با معارف دفاع مقدس آشنا بشوند، به خاطر باطن دینی و پاک‌شان، ولو به قصد زیارت و سیاحت باشد، به این مناطق سرازیر می‌شوند.

دسته‌ی آخر، مخاطبانی هستند که نسبت به راهیان نور، شهدا، انقلاب و دفاع مقدس ذهنیت منفی دارند و ما می‌توانیم با ایجاد فضای راهیان نور و حال و هوای شهدایی در رسانه‌ها، در شهرها، در نمایشگاه‌ها، در اردو‌های زیارتی و سیاحتی، در نمایشگاه‌های دفاع مقدس، در اعتکاف‌ها و در یادواره‌های شهدا، حتی برای این دسته هم ایجاد انگیزه کنیم و ذهنیت آن‌ها را تغییر دهیم.

نهادینه شدن فرهنگ مقاومت و ایثار

سفر کاروان‌های راهیان نور به منطقه‌های جنگی و بازدید از مناطق عملیاتی به آشنایی افراد جامعه و به خصوص جوانان با ارزش‌ها و آرمان‌های دفاع مقدس می‌انجامد و سبب نهادینه شدن فرهنگ مقاومت و ایثار خواهد شد. اگر بخواهیم فرهنگ ایثار و شهادت را در نسل‌های بعدی انقلاب ترویج کنیم باید به اهمیت و ضرورت حرکت فرهنگی راهیان نور پی ببریم و نقش راهیان نور در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بی‌‎بدیل است.

امروز آنچه که موجب پیشرفت، تعالی و توسعه پایدار امنیتی، اجتماعی و اقتصادی کشور ایران اسلامی شده است مرهون خون شهدای والامقام و تلاش و جانفشانی رزمندگان اسلام در عرصه‌های مختلف است. نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه حوزه‌ها یک رویکرد جدید مدیریتی به جهان ارائه داد و در حوزه دفاعی، یک دکترین ویژه دفاعی را به مردم جهان اثبات کرد.

ایران اسلامی با این دکترین و استفاده از مردم در قالب بسیج عمومی، توانست در مقابل استکبار جهانی و همه کشورها‌ی متخاصمی که به یک کشور چشم طمع دوخته بودند به خوبی مقاومت کند. ملت ایران اسلامی توانست با مقاومت، ایستادگی، صبر بر این مشکلات پیروز شود و امروز هم شاهد تحریم‌های ناجوانمردانه این دشمنان هستیم که مردم ایران اسلامی با رویکرد جهادی و با همدلی و همراهی در مقابل نقشه‌های شوم دشمنان بایستند.

راهیان نور راهی برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت بین دانشجویان، آشنایی آنان با ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس است. اردو‌های راهیان نور فرصتی برای خودسازی انسان است. هر دانشجویی با هر سلیقه و هر روحیه‌ای باید بتواند در فضای راهیان نور وارد شود.

بسیج دانشجویی وظیفه اجرایی این اردو را بر عهده دارد و قول مساعد برای مشارکت بیشتر دانشگاه و دانشجویان را داده است.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار