یادداشت/

برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی؛ فرصتی مغتنم برای بالندگی فرهنگ و اقتصاد

برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی و گردشگری هم باعث شکوفایی فرهنگی میشود و هم بانی رشد و پویایی بخشی از اقتصاد کشورهاست.
کد خبر: ۵۰۷۱۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۳ - 19February 2022

برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی؛ فرصتی مغتنم برای بالندگی فرهنگ و اقتصادگروه فرهنگ و هنر ‌دفاع‌پرس_ علی عبدالصمدی؛ اخیرا پانزدهمین دوره‌ی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی با حضور عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آغاز به کار کرد.

ایران کشوری است کهن با سابقه‌ای چند هزار ساله؛ قطعا صنایع دستی سرزمینی مانند ایران وامدار فرهنگ و تاریخی این چنین سترگ است.

برگزاری نمایشگاه‌هایی در سطح فراملی باعث ایجاد فرصت‌هایی نوین برای عرضه‌ی صنایع ریشه دار و قدیمی این سرزمین به سایر ملل خواهد شد. از سویی دیگر، بر پایی چنین نمایشگاه‌هایی در خاک مقدس کشورمان در سطح جهانی و میزبانی از صنایع دستی و گردشگری سایر ملل باعث پویایی و بالندگی این فنون سنتی نیز خواهد شد.

غرفه داری هنرمندان عرصه‌ی صنایع دستی و گردشگری از یک طرف آن‌ها را سفرای فرهنگ و هنر و تاریخ این آب و خاک می‌سازد و از سویی دیگر در تعامل با غرفه داران صنایع دستی و گردشگری و توریسم سایر ملل در قالب یک نمایشگاه بین المللی باعث کسب تجربیات تازه از دیگر ملل و رشد و پویایی فنون و صنایع قدیمی‌تر خواهد شد.

شایسته بود اینگونه از پویش‌ها در قالب نمایشگاه‌های بین المللی خیلی زودتر آغاز به کار کنند تا هنرمندان سرزمینمان در عرصه نمایشگاه‌های بین المللی با میزبانی از صنعت توریسم جهانی از این حرفه و هنر اصیل ایرانی در گستره‌ی جهانی آینه داری کنند.

بافت فرش، گلیم، گبه، سفالگری، میناکاری، منبت کاری، گردشگری و شناخت آثار باستانی و کهن ایران زمین جزء صنایع دستی و میراث فرهنگی و گردشگری ایران زمین هستند که به خوبی و درحد اعلی پتانسیل معرفی به مخاطبین جهانی در چهارچوب نمایشگاه‌های بین المللی را دارند.

بسیاری از این هنر‌ها مختص ایران هستند و در خوش بینانه‌ترین حالت فقط کشور‌هایی از این هنر‌ها برخوردارند که مانند افغانستان و تاجیکستان دارای تاریخی مشترک با ایران زمین هستند.

برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی با محوریت هنر‌ها و فنون ملی کشورمان شاید آرزوی چند هزار ساله‌ی اجداد و نیاکان ما بوده است. چه آرزویی از این زیباتر که در فضایی صمیمانه و دوستانه و به دور از لشکرکشی‌ها و جنگ افروزی‌های متداول در تاریخ، تعامل فرهنگی ایجاد شود.

برگزاری چنین رویداد‌هایی هم باعث شکوفایی فرهنگی می‌شود و هم بانی رشد و پویایی بخشی از اقتصاد کشورهاست.

امید است با ریل گذاری صحیح فرهنگی و اقتصادی برگزاری چنین رویداد‌هایی ادامه یابد و باعث پویندگی اقتصاد و فرهنگ کشورمان شود.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها