نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ادامه فعالیت نمایشگاه مجازی کتاب به سود جامعه فرهنگی است

یوسفی با بیان اینکه ادامه فعالیت نمایشگاه مجازی کتاب به سود جامعه فرهنگی است، گفت: کتاب باید تا حد ممکن با قیمت بسیار مناسب و با کیفیت عالی به دست مخاطب برسد.
کد خبر: ۵۰۴۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰ - 03February 2022

«محمدرضا یوسفی» نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اظهار داشت: در حال حاضر تنها راه ممکن برای استمرار جریان توزیع و عرضه کتاب و ارائه آثار و تازه‌های نشر، برگزاری نمایشگاه به‌صورت مجازی است و راه دیگری جز این نداریم. یعنی تنها اِمکان به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان همین است که چنین اتفاقاتی بیفتد. البته در حوزه بزرگسالان هم همین‌طور، این اتفاق باعث می‌شود جامعه در جریان و روند کتاب و کتابخوانی قرار بگیرد و مردم با کتاب بیگانه نشوند.

وی ادامه داد: با وجود این‌که در سال‌های اخیر آشنایی کودکان با کتاب بیشتر شده و حوزه کتاب کودک در وضعیت بهتری قرار گرفته بود، اما با وجود شرایطی همچون شیوع کرونا، دوباره شرایط کتاب در وضعیت بحرانی است و امیدوارم مشکلات در اسرع وقت حل شود.

این نویسنده حوزه کتاب کودک و نوجوان، گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران خود به خود ناشران را وادار می‌کند تا از شیوه‌های سنتی‌تر به سمت تکنولوژی روی آورند و قطعا در این زمینه تأثیر دارد، علت این‌که برخی از ناشران و حتی نویسندگان هنوز علاقه‌مند هستند که به شکل سنتی کار کنند و حتی چرخه کتاب نیز آن ساختار سنتی خود را داشته باشد این است که ورود به شرایط جدید برای آن‌ها سخت است و طبیعتا زمان می‌برد تا با اوضاع جدید همراه شوند. اما عملا هم چاره‌ای ندارند و همگی چه ناشر، چه نویسنده و چه مخاطب باید خودشان را با شرایط جدید تطبیق دهند.

یوسفی با اشاره به این‌که اِمکان ارسال کتاب‌ها از طریق پست در نمایشگاه مجازی کتاب تهران اقدام شایسته و قابل تقدیری است، اظهار کرد: این خیلی عالی است که این اِمکان موجب شود کتاب به‌دست بچه‌ها برسد، چون سال‌های قبل از کرونا هم سیستمی وجود داشت که ناشران کتاب‌ها را با قیمت معقولی به استان‌ها می‌رساندند. در حال حاضر هم من از این حرکت شایسته نمایشگاه مجازی کتاب تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: در واقع هر راهی که بتوان کتاب را هرچه آسان‌تر به‌دست بچه‌ها رساند، مورد استقبال قرار می‌گیرد، چون جامعه هیچ‌گاه حتی با بحران‌های اقتصادی یا با بحران کرونا نیازهای فرهنگی‌اش را فراموش نمی‌کند. این خیلی خوب است که به هر حال تلاش شود که کتاب به‌دست مخاطب برسد. امکان انتخاب اینترنتی و ارسال کتاب از طریق نمایشگاه مجازی کتاب تهران راهکار عالی است که اندیشیده شده و باید دست افرادی که در این حوزه تلاش می‌کنند، چه ناشر، چه توزیع‌کننده و چه دست‌اندرکاران، همه و همه را به گرمی فشرد، چراکه این حرکت قابل تقدیر است.

خالق کتاب «قصه و قصه‌گویی»، گفت: قطعا ادامه فعالیت این نمایشگاه نیز به سود جامعه فرهنگی است، اما باز هم بستگی به این دارد که خودش را چگونه به جامعه معرفی می‌کند؛ مثل این‌که کتاب راحت به‌دست مخاطب برسد، تخفیف خوب داشته باشد و این‌که سیستم کتاب‌رسانی چگونه عمل کند، چون صرفه اقتصادی برای مخاطب بسیار مهم است. از دید مخاطب مهم این است که کتاب باید تا حد ممکن با قیمت بسیار مناسب و با کیفیت عالی به دستش برسد.

یوسفی درباره اهمیت کیفیت آثار کودک افزود: بسیار مهم است که با تمام مضیقه‌ها کتاب هنری و با کیفیت به کودک ارائه شود، چون کتاب بازار کار خودش را می‌کند. به باور من کتاب باید با ارزش باشد و تلاش شود که نسبت به نمایشگاه‌های رایج با قیمت پائین‌تری ارائه شود تا انگیزه خرید و مطالعه کتاب در مخاطب بالاتر برود. این موارد خود به خود به گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه کمک می‌کند، چراکه وقتی خانواده‌ای در فلان استان یا در حاشیه شهر ببیند کتاب به‌راحتی به دستش می‌رسد، خیلی راحت‌تر است که از این اِمکان برای تهیه کتاب استفاده کند، چراکه در همین تهران هم برای خیلی‌ها حضور در باغ کتاب یا نمایشگاه میسر نیست.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار