دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

رویکرد جمهوری اسلامی در مذاکرات وین چیست؟

شنیده‌ها حاکی است که متون پیشنهادی و خواسته‌های ایران که عمدتاً بر رفع تحریم‌ها و ضمانت از طرف مقابل نظارت دارد، به رغم هیاهو‌های تبلیغاتی همچنان روی میز قرار دارد و هیچ تجدید نظری در موضع ایران صورت نگرفته و پیش‌نویس‌های پیشنهادی پس گرفته نشده‌اند.
کد خبر: ۴۹۸۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 05January 2022

رویکرد جمهوری اسلامی در مذاکرات وین چیست؟به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، کاملا خردمندانه است که ایران در مقابل نقض برجام توسط آمریکا، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را گسترش دهد. رفتار ایران در سرعت دادن به برنامه غنی‌سازی اورانیوم، کاملا عقلانی است.

اگر ایران در حالی که آمریکا، توافق هسته‌ای را زیر پا گذاشته، و تحریم‌های بیشتری را اعمال می‌کند از واشنگتن تبعیت کند، قطعا خودکشی سیاسی و دیپلماتیک خواهد بود.

غنی‌سازی اورانیوم ابزار ایران برای بهبود موقعیت چانه‌زنی و گزینه معقول فشار برای توافقی بهتر از نسخه ۲۰۱۵ است. این موضع‌گیری طبیعتاً رژیم صهیونیستی را می‌ترساند.

اعلامیه‌های نخبگان سیاسی و دفاعی رژیم صهیونیستی که از آمادگی برای حمله نظامی صحبت می‌کند، لفاظی‌های پوچ و بی‌معنی است؛ هرچند که موضع این رژیم کودک‌کش منعکس‌کننده یک استراتژی دفاعی کلاسیک مدیریت بحران در پاسخ به چالش ایران با وضعیت موجود هسته‌ای است.

استراتژی دیپلماسی اجباری آمریکا در قالب تحریم که ترامپ آن را امتحان کرد، آشکارا شکست خورده است؛ بنابراین غرب برای دفاع از وضع موجود به راهبردی متفاوتی نیاز دارد.

تلاش ایران برای قدرتمند شدن

بله جمهوری اسلامی ایران اکنون تمام تلاش خود را می‌کند تا به یک کشور آستانه هسته‌ای تبدیل شود، اما دلایل خوبی دارد. اساساً وعده‌های برجام تحقق نیافت و باعث شد ایرانی‌ها موقعیت خود را دوباره ارزیابی کنند.

آن‌ها ممکن است به این نتیجه رسیده باشند که بدون توافق وضعیت بهتری دارند، یا می‌خواهند گزینه‌های خود را باز نگه دارند، اما باید از موضع قوی‌تر چانه‌زنی کنند تا تهدید تحریم‌ها را برای همیشه از بین ببرد.

میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روس در همین رابطه در توئیتی نوشت که ایده‌های جدید ایران باید به درستی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و این یک اصل در دیپلماسی چندجانبه است.

وی افزود: دلایلی برای این باور دارم که ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام، عملگرایی زیادی از خود نشان داد. همین امر برای سایر شرکت کنندگان در گفتگو‌های وین الزامی است و از طریق تلاش‌های عملی مشترک، ما شانس واقعی برای موفقیت داریم.

دور تازه گفتگو‌های رفع تحریم‌ها پس از یک هفته وقفه، با آغاز کمیسیون مشترک برجام از سرگرفته شده است.
وزیر امور خارجه کشورمان در این خصوص عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران در وین است که برای دست یابی به توافق خوب مذاکره کند.

حسین امیرعبداللهیان در یادداشتی نوشته است: طرف‌های غربی باید بدانند در هشت سال گذشته به اندازه کافی حرف زده شده و وعده بی عمل داده‌اند، اما امروز وقت عمل است و ما برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می‌کنیم.

وی افزود: برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است، اما رفع نگرانی هسته‌ای ادعایی طرف‌های غربی با رفع کامل تحریم‌های برجامی ارتباط مستقیم دارد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: هر چند تردید داریم که آیا طرف غربی اصولا آماده رفع تحریم‌ها است یا اینکه صرفا به دنبال رفع یکطرفه نگرانی‌های خود است، اما اگر طرف غربی مذاکرات با حسن نیت، ابتکار عمل و ایده‌های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد، یقینا شاهد پیشرفت سریع مذاکرات خواهیم بود.

هماهنگی کامل دستگاه‌ها و نهاد‌های ذیربط درباره برجام

هماهنگی کامل دستگاه‌ها و نهاد‌های ذیربط در این پرونده و تلاش مستمر و شبانه‌روزی آنان ذیل هدایت نهاد امنیت ملی موجب شد که در زمان کوتاهی همه الزامات شکلی و محتوایی برای ورود به دور جدید مذاکرات وین بر اساس دستور کار مشخص فراهم شود.

در حالی که پیش از مشخص شدن زمان آغاز دور جدید مذاکرات وین، دولت سیزدهم از سوی برخی رسانه‌های خاص در داخل کشور به مخالفت با تعاملات بین‌المللی متهم می‌شد، پس از اعلام رسمی موافقت ایران با شروع مذاکرات، هجمه و تبلیغات سنگینی علیه تیم مذاکره‌کننده با متهم ساختن آن‌ها به «بی‌سوادی، عدم آشنایی با زبان انگلیسی، ضد برجام بودن و ناآشنایی به اصول مذاکره و...» جایگزین روند قبلی شد.

این تخریب سنگین و واقعا ناجوانمردانه علیه سربازان خط مقدم نظام در یک جبهه بسیار پیچیده در حالی از سوی مدعیان اخلاق کلید خورد که بر خلاف گذشته، از سوی دولت به هیچ رسانه یا صاحب تریبونی برای اتخاذ مواضعی از این دست تذکر داده نشد و افراد تیم و شخص مذاکره‌کننده ارشد نیز هیچگاه در مقام دفاع از خود برنیامدند و فرد و جریانی را متهم نکردند که اتاق جنگ علیه آنان به راه انداخته‌اند.

البته رسانه‌های هم‌سو با دولت قبل خیلی تلاش کردند که مانند گذشته فضا را دو قطبی و جامعه را حساس کنند، اما اداره‌کنندگان این پرونده مهم، هیچگاه در دام ایجاد شده که طرف‌های غربی نیز به کارکرد آن بسیار امیدوار بودند قرار نگرفت.

اکنون پیشبرد پرونده مذاکرات لغو تحریم‌ها در شرایط جدید با همه دشواری‌ها و پیچیدگی‌های آن به صورتی مدیریت می‌شود که طی آن اشخاص و نهاد‌های ذیربط با هدایت نهاد امنیت ملی صرفا بر انجام وظایف تخصصی‌شان متمرکز بوده و خود را از حاشیه‌ها به دور نگاه داشته‌اند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار