کارشناس مسائل منطقه:

سیاست خارجی دولت باید شرق محور باشد

دیانت با تأکید بر اینکه باید سیاست خارجی دولت سیزدهم شرق محور و توجه به همسایه‌ها باشد، گفت: متأسفانه کمتر دولتی در زمینه گسترش روابط خارجی با کشور‌های همسایه و شرق آسیا عملکرد مثبتی داشته است.
کد خبر: ۴۹۱۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴ - 28November 2021

سیاست خارجی دولت باید شرق محور  باشد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محسن دیانت» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی به جایگاه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم اشاره کرد و اظهار داشت: این دیپلماسی نتیجه کنش‌ها و واکنش‌هایی است که در طی سالیان اخیر رخ داده است. تحریم‌های متعدد و ظالمانه‌ای که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است، تلاش کشور‌های غربی برای انزوای ایران، خروج یک جانبه آمریکا از برجام نشان می‌دهد بها و هزینه وابستگی اقتصادی به غرب برای ایران بسیار سخت خواهد بود.

وی از رویکرد تعامل ایران با کشور‌های جهان سوم از ابتدای پیروزی انقلاب گفت و مطرح کرد: این رویکرد در طول زمان تطور و تکامل پیدا کرد و به سمت همکاری‌های منطقه‌ای و نگاه به شرق به‌جای نگاه به غرب سوق پیدا کرد. در حال حاضر کشور‌های شرق به‌ویژه چین و تا حدودی روسیه و قزاقستان دارای مزیت‌های اقتصادی بالایی هستند و می‌توانند جوابگوی اقتصادی بسیاری از نیاز‌های کشور در تعاملات باشند.

 کارشناس مسائل منطقه بر ضرورت توجه بیش از پیش به کشور‌های همسایه تأکید کرد و گفت: کشور‌هایی مانند عراق و افغانستان در صورت ثابت سیاسی و حتی کشوری مانند ترکمنستان به خدمات ایران نیاز دارند. کشور ترکمنستان علی‌رغم اینکه چهارمین کشور به لحاظ منابع گازی در دنیا است، اما در عین حال نتوانسته است آهنگ رشد خود را سرعت ببخشد؛ در چنین شرایطی ایران می‌تواند به این کشور و کشور‌های مشابه کمک کند.

دیانت از مزیت برتر ایران در زمینه انرژی گفت و عنوان کرد: ایران در این حوزه ظرفیت و تجارب بسیار زیادی دارد و اگر بتوانیم فناوری‌های این حوزه را توسعه دهیم می‌توانیم تمام خدمات انرژی کشور‌های منطقه با منابع عظیم نفت و گاز را ارائه دهیم.

وی در عین حال به عملگرا نبودن دولت‌ها در زمینه گسترش روابط خارجی با کشور‌های همسایه و شرق به واسطه توسعه فناوری‌های بومی اذعان کرد و افزود: متأسفانه دولتی که با تمام وجود در این زمینه عمل کند و پیشرفت داشته باشد کم مشاهده کرده‌ایم. کشور‌هایی مانند چین در دیپلماسی، از ایران گلایه کرده‌اند که هر زمان از غرب باز می‌مانید به سراغ ایران می‌آیید و هر زمان هم که چراغ سبز غرب را مشاهده می‌کنید دو دستی به شرکت‌های غربی می‌چسبید.

 کارشناس مسائل منطقه با تأکید بر اینکه باید سیاست خارجی دولت سیزدهم شرق محور و توجه به همسایه‌ها باشد، اظهار کرد: شرکت‌های خارجی زیادی با تحریم آمریکا، صحنه را خالی کردند و رفتند و شرکت‌های ایرانی را در مقابل مشتریانی که تعهد داده بودند، تنها گذاشتند و رفتند. نباید به‌محض اینکه تنش‌زدایی میان ایران و غرب به وجود می‌آید، دوباره به سراغ این شرکت‌ها با سابقه بد برویم و شرق را رها کنیم.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار