آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد:

عناصر انقلابی در برابر فتنه افکنی دشمن هشیار باشند

امام‌جمعه مشهد گفت: در شرایط کنونی که نیروهای مسلح در اوج اقتدار قرار دارند و دولت انقلابی هم کارآمدی و توانمندی خود را به مردم نشان می‌دهد، دشمن از تقابل مستقیم و مداخله آشکار پرهیز می‌کند و فتنه افکنی و ایجاد تفرقه را در دستور کار خود قرار می‌دهد.
کد خبر: ۴۸۲۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲ - 08October 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» امام‌جمعه مشهد و نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی در خطبه‌های سیاسی نماز جمعه این هفته مشهد که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شده بود، تبریک گفتن آغاز ماه ربیع‌الاول را یک اشتباه رایج در بین عموم مردم دانست و اظهار داشت: یکی از اشتباهات رایج این است که مردم آغاز این ماه را به هم تبریک می‌گویند اما هیچ روایت مستندی از مبارک بودن اولین روز از ماه ربیع وجود ندارد و فقط یک حدیث به نقل از پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد که از مردم خواسته بودند تا پایان یافتن صفر را به ایشان بشارت دهند.

وی افزود: خصوصاً در مشهدالرضا نباید در روز نخست ماه ربیع شادباش بگوییم وقتی که هنوز پیکر مطهر امام هشتم بعد از شهادت بر زمین مانده است و در چنین ایامی ما هنوز در عزای شهادت مظلومانه امام شهیدمان هستیم.

امام‌جمعه مشهد ضمن تشریح روایات مربوط به شهادت امام رضا (ع) و وقایع پس از آن خاطرنشان کرد: طبق حدیث ضعیف، مأمون تا سه روز پس از شهادت امام هشتم پیکر مطهر ایشان را در دارالاماره خود پنهان کرد تا در مظان اتهام مردم نباشد اما این روایت ضعیف است و امام در چند روزی که از مسمومیت ایشان تا شهادت طول کشید، در هر عمل و رفتار خود به دیگران نشان می‌دادند که مورد سوءقصد خلیفه ناحق قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: پس از شهادت حضرت، حکومت وقت اجازه نداد تا مراسم تشییع پیکر برگزار شود و بدن امام مظلوم ما فاصله 5 فرسخی میان دارالاماره مرو تا باغ حمید ابن قطحبه را که مکان فعلی حرم مطهر رضوی است، در کمال غربت طی کرد. اینجا بود که روایت زنان نوغان وارد می‌شود و این بانوان مکرمه وقتی با ممانعت شوهرانشان برای حضور در مراسم تشییع مواجه شدند، مهریه‌های خود را بخشیدند و به جبران غیبت خواهر معصومه امام رضا (ع)، به عزاداری برای امام پرداختند و جنبش زنان نوغان، حکم ممنوعیت تشییع را درهم شکست و تشییع پیکر مطهر را به صحنه قیام سراسری مردم توس تبدیل کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت تقویت اتحاد میان عناصر و جریانات انقلابی و پرهیز از دودستگی و تفرقه تصریح کرد: در شرایط کنونی کشور که نیروهای مسلح ما در اوج اقتدار قرار دارند و دولت انقلابی هم کارآمدی و توانمندی خود را به‌تدریج به مردم نشان می‌دهد، دشمن از تقابل مستقیم و مداخله آشکار پرهیز می‌کند و فتنه افکنی و ایجاد تفرقه را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

وی تأکید کرد: درس حکمت رضوی که در هرلحظه از عمر دو سال و چهارماهه ولایت امام رضا (ع) نیز صادق بود، این است که چطور در برابر دشمن باسیاست و حقه‌باز ایستادگی کرد و در مقابل باطلی که از نفوذ مستقیم ناامید شده و رو به نفاق آورده است، هشیار بود کمااینکه استکبار جهانی هم در حال حاضر، دست از تهدیدات سابق خود کشیده و در تلاش است تا عرصه خدمت‌رسانی را به میدان رقابت تبدیل کند و زمینه حسادت و نفاق را به گونه‌ای فراهم آورد که شیفتگی برای خدمت به تشنگی برای قدرت تبدیل شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری به تبیین چهره جدید جریان نفوذ در کشور پرداخت و گفت: نفوذ که دغدغه عمده رهبر معظم انقلاب است، الزاماً به منزله واردشدن جاسوسان دشمن یا بکارگرفتن مزدوران داخلی در کشور نیست. حقیقت این است که دشمن نگاه می‌کند چه کسی در بین مسئولان برای کسب قدرت زودتر داوطلب می‌شود و پس از شناسایی، او را هدف قرار می‌دهد و با همین ابراز به اخلاص مدیران جامعه خلل وارد می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد: از فردا هفته نیروی انتظامی آغاز می‌شود که مصادف با ایام گرامیداشت مجاهدت‌ها و جان‌فشانی‌های برادران ناجاست. نیروی انتظامی یکی از مظاهر بارز اقتدار و عزت جامعه اسلامی است و از خداوند متعال می‌خواهیم که به عزت اولیائش، بر اقتدار و صلابت حیدری برادران و خواهران فعال در این عرصه که خادم جامعه و نظام اسلامی هستند، بیفزاید.

تقوای عملی، دستورالعمل زندگی اجتماعی اسلامی است

علم‌الهدی در خطبه‌های عبادی نماز جمعه مشهد ضمن تبیین مصادیق تقوای عملی در روابط همسایگی اظهار کرد: امام سجاد (ع) در رساله الحقوق، توصیه اکید به رعایت احترام متقابل با همسایه را دارند و آن را از مصادیق تقوای عملی دانسته‌اند. بر این اساس، ما نیز نباید در برابر سرنوشت همسایه بی‌تفاوت باشیم و ناتوانی و مشکلات او را به گونه‌ای رفع کنیم که گویا یکی از اعضای خانواده ماست.

وی افزود: دلسوزی نسبت به همسایه گاهی در مقام عمل و گاهی بسنده کردن به نصیحت کافی است و شرط اول کارگر بودن نصیحت هم این است که همسایه از شما حرف‌شنوی داشته باشد و وجود او برای کمک گرفتن از شما آماده باشد.

امام‌جمعه مشهد، رازداری در روابط همسایگی را ازجمله مؤلفه‌های تقوای عملی در این باره خواند و خاطرنشان کرد: زندگی در مجاورت یکدیگر، منجر به آگاه شدن افراد از شرایط و احوالات هم می‌شود و این آگاهی، حقی بر گردن افراد ایجاد می‌کند تا نگهبان اسرار همسایه خود باشند و اگر خدای‌ناکرده از این راز در ملأعام پرده‌برداری شود، مسئولیت آن متوجه فردی است که از آن اطلاع داشته است.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد: متأسفانه عمدتاً غیبت به منزله تهمت قلمداد می‌شود درحالی که بدگویی تنها قسمی از غیبت کردن است و در مصداق کامل، هرنوع سخن گفتن از یک فرد در غیاب او که بدون رضایتش باشد، مصداق غیبت خواهد بود و اجر تقوای عملی را بی‌اثر می‌کند که از خداوند متعال می‌خواهیم تا ما را از زندگی بدون رعایت تقوا مصون نگاه دارد چراکه این سبک زندگی، مغایر با خواست و حب باری‌تعالی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها