مدیر کل حفظ آثار دفاع مقدس سمنان مطرح کرد؛

دفاع مقدس به عنوان میراث گران‌بها در تاریخ ایران اسلامی

«سلامی» گفت: پیروزی‌های بزرگ ما در دوران جنگ تحمیلی نتیجه قدرت دنیوی نبود و به همین دلیل دفاع مقدس ما به عنوان یک میراث گران‌بها در تاریخ این کشور ثبت شد.
کد خبر: ۴۷۹۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶ - 23September 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، سرهنگ «محمدحسن سلامی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان دربرنامه زنده رادیویی مردم و مسئولان به مناسبت هفته دفاع مقدس با اشاره به اینکه اهداف ما در جنگ، الهی و مقدس بود، اظهار داشت: دفاع مقدس گرامی‌داشت یک مناسبت تاریخی و حماسی نیست بلکه گرامی‌داشت انقلاب اسلامی و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است؛ ما در جنگ هشت ساله‌مان برای آب و خاک و با اتکا به امکانات و تجهیزات نجنگیدیم، ما با دشمنی جنگیدیم که تمام دنیا و نظام سلطه پشت سر او قرار داشت و اهداف شومی که در رأس آن نابودی انقلاب اسلامی ما بود.

وی با بیان اینکه رمز پیروزی ما در دفاع مقدس توکل، بصیرت و پشتیبانی از ولایت فقیه بود، گفت: هدف دشمن در جنگ نابودی اراده یک ملت بود؛ رزمندگان شجاع و غیرتمند ما به عنوان مجاهدین فی سبیل الله در این جهاد شرکت کردند، جنگ ما با دشمن متجاوز نبود بلکه ما برای خدا جنگیدیم بنابراین جنگ ما دفاع مقدس نام گرفت.

وی ادامه داد: نظامی‌های ما همه مثل دشمن یکدست و آموزش دیده نبودند، در بین آن‌ها اقشار مختلفی از دانش‌آموز و دانشجو و کارمند و کارگر و همه اقشار مردم را در بر داشت و همین افراد کار‌هایی انجام می‌دادند که همه تئوریسین‌های دنیا انگشت به دهان می‌ماند که این‌ها چگونه از این اروند وحشی با چه آموزش‌ها و امکانات‌هایی عبور کردند؛ امکانات و تجهیزات ما گاهی قایق‌های کوچک بود و آن پیروزی‌های بزرگ نتیجه قدرت دنیوی نبودو به همین دلیل دفاع مقدس ما به عنوان یک میراث گرانبها در تاریخ این کشور ثبت شد.

سلامی تصریح کرد: دفاع مقدس ما یک درس ابدی برای دشمنان مان نیز به دنبال داشت؛ آن‌ها دریافتند با این اراده‌های الهی و انسجامی که بین مردم، مسئولان، نظامی‌ها و نیرو‌های مسلح ما وجود دارد، نمی‌توانند در برابر اراده چنین ملتی بایستند بنابراین تاکتیک‌های خود را تغییر دادند و امروز دشمن راه‌های دیگری را برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی دنبال می‌کند که امیدواریم مردم عزیز ما همچنان که در این سال‌های پس از انقلاب همواره در صحنه و پشتیبان ولایت فقیه بودند در صحنه‌های دیگر نیز بابصیرت حاضر شوند و بتوانیم دشمن را در جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی و دیگر توطئه‌ها یی که بر علیه انقلاب اسلامی دارند، شکست دهیم.

سلامی نقش مردم استان سمنان در ۸ سال دفاع مقدس را یک نقش بسیار افتخاری و بالنده برشمرد و افزود: این ملت در قرن‌های آینده هم افتخار خواهد کرد در چنین مقطع تاریخی یک امتحان سنگینی در مقابلشان قرار گرفت و در این امتحان سنگین سربلند بیرون آمدند نقش رزمندگان ما عمدتاً در سه مجموعه ارتش، سپاه، بسیج و جهاد تعریف می‌شد.

وی افزود: در استان سمنان غیور مردان ارتش جمهوری اسلامی آن زمان در تکاور ۵۸ ذوالفقار حضور داشتند در دوران دفاع مقدس ارتشیان ما در ۱۱ عملیات، سپاه و بسیج در ۲۴ عملیات و جهاد گران یا همان سنگرسازان بی سنگر در۳۰ عملیات دوران دفاع مقدس شرکت داشتند؛ مجموعه عملیاتی که رزمندگان ارتش و سپاه و بسیج و جهاد ما در آن شرکت داشتند ۶۵ عملیات در دوران دفاع مقدس بود فراوانی جمعیت استان ما در آن زمان بین ۴۰۰ تا ۴۳۰ هزار نفر بود. ما حدود ۴۰ هزار رزمنده دوران دفاع مقدس داریم یعنی به نسبت جمعیت در حوزه رزمندگان استان تقریبا رتبه اول کشور را داریم. در این دوران ۳۰۰۰ همرزم ما به شهادت رسیدند که از این لحاظ رتبه دوم کشوری را داریم.

سرهنگ سلامی با بیان اینکه اکثر شهدا و رزمندگان استان سمنان خط مقدمی بوده اند، گفت: این یکی از ویژگی‌های خاص رزمندگان و شهدای استان سمنان است که کمتر در پشت جبهه و یا بمباران‌ها به شهادت رسیده اند و بیشتر آن‌ها در خط مقدم یعنی نزدیکترین نقطه به دشمن جنگیدند و یا روبروی دشمن ایستادند، مبارزه کردند و به شهادت رسیدند این هم یک ویژگی بزرگی است که کمتر از آن یاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانشنامه و دایره المعارف استانی دفاع مقدس به عنوان یک سند تاریخی و علمی تحقیقی پژوهشی در حال انجام است، گفت: در سطح استان سمنان ۵۰۰ سوژه از مکان‌های یادمانی، حماسی و اتفاقاتی که توسط رزمندگان اسلام ما در دوران دفاع مقدس افتاده استخراج شده است و برای هر کدام از این‌ها مقالات علمی و کتاب توسط پنج کارگروه از اساتید و خبرگان علمی دانشگاه در حال تهیه است تا به عنوان یک اثر بزرگ و وزین از تاریخ دفاع مقدس، قبل از آنکه به فراموشی سپرده شود و یا فاصله زیادی از دفاع مقدس بگیرد، ثبت و ضبط شود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان، اظهار کرد: تا کنون بیش از ۳۰ هزار ساعت مصاحبه از رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس دریافت کرده ایم، ۱۵ کتاب اسنادی دفاع مقدس تا امروز منتشر شده، ۱۰ کتاب دیگر نیز در برنامه انتشار قرار دارد.

وی گفت: یکی از اقدامات اساسی ما انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان است که در این راستا تاکنون در استان بیش از ۱۰۰ هزار نفر از دانشجویان، کارکنان دولت و سربازان حاضر در پادگان‌ها آموزش‌های مهارت دوران دفاع مقدس را کسب کرده‌اند که این تعداد بجز دانش آموزانی هستند که در دو مقطع تحصیلی شان درس آمادگی دفاعی دارند و با مربیانشان در دوره عملی این آموزش‌ها حضور پیدا می‌کنند.

سرهنگ سلامی با اشاره به اینکه امسال راهیان نور دانش آموزی به صورت مجازی از مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس ساخته و در شبکه شاد دانش‌آموزان به صورت آنلاین قرار داده شد، گفت: بیش از ۲۰ هزار نفر به صورت آنلاین راهیان نور دانش‌آموزی را می‌دیدند و همه این‌ها از اهدافی است که در مرکز فرهنگی  دفاع مقدس استان در حال دنبال شدن است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان با بیان اینکه مراکز فرهنگی  دفاع مقدس در کشور در سه استان به تصویب رهبر انقلاب رسیده است، گفت: یکی از این استان‌ها استان سمنان می‌باشد و یکی از مهم‌ترین اهداف مراکز فرهنگی دفاع مقدس، تبدیل این مراکز به عنوان مرکزی برای نشر و ترویج ارزش‌های انقلابی و حفظ آثار دفاع مقدس برای جلوگیری از نابودی اسناد تاریخی جنگ، جلوگیری از تحریف آن‌ها و یا به فراموشی سپردن اتفاقات این دوران می‌باشد به گونه‌ای که با ثبت و بهره برداری از ارزش‌های دفاع مقدس، این آثار به تمام شئون فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه تسری یابد.

وی با بیان اینکه مرکز فرهنگی استان سمنان یکی از مراکز پیشرفته و بزرگترین مرکز فرهنگی در شرق کشور است، اظهار کرد: یکی از اهداف جمعیتی این مرکز با واقع شدن در مسیر زائران امام رضا (ع)، زائران امام هشتم هستند و قرار شده است از همین جاده تهران مشهد جاده مستقیم به خود مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس برای دسترسی زائران ایجاد شود و به این منظور هماهنگی‌های لازم با آستان قدس رضوی انجام شده و همچنین مقرر شده است یکی از مراکز خدماتی رفاهی زائران موسی الرضا در خود پارک موزه دفاع مقدس ایجاد شود.

سلامی با بیان اینکه تا کنون ۲ گالری از ۸ گالری مستقر در ساختمان موزه در حال راه اندازی است، افزود: هم اکنون که این موزه‌ها حالت کارگاهی دارند سالانه ۷تا ۱۰ هزار نفر بصورت گروهی از آن‌ها بازدید می‌کنند که با بهره برداری کامل، این تعداد به سالانه ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

سرهنگ سلامی با بیان اینکه تاکنون ۹۵ درصد از عملیات عمرانی مجموعه به پایان رسیده است، تصریح کرد: عملیات موزه آرایی طولانی‌تر است و نیاز به اعتبار بیشتری دارد که همه مسئولان باید به عنوان یک کار مقدس برای بهره برداری کامل از این مجموعه تلاش کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار