نماینده مردم در مجلس:

قطر به دنبال حضور سیاسی و اقتصادی در افغانستان است

رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به سفر وزیر خارجه قطر به کابل گفت: قطری‌ها در گذشته برای طالبان هزینه کردند و اکنون می‌خواهند حضور اقتصادی و سیاسی داشته باشند.
کد خبر: ۴۷۷۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱ - 14September 2021

قطر به دنبال حضور سیاسی و اقتصادی در افغانستان است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جلیل رحیمی جهان‌آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به سفر وزیر خارجه قطر به کابل بدون اعلام قبلی، اظهار داشت: واقعیت امر این است که تحولات افغانستان بسیاری از کشور‌های همسایه را نگران کرده است، هم کشور‌های عربی که رابطه تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با افغانستان دارند و هم ایران که با افغانستان هم مرز است.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس با بیان اینکه نگرانی‌هایی نسبت به وضعیت این کشور وجود دارد، ادامه داد: نگرانی‌هایی نسبت به بروز جنگ داخلی و تشکیل دولت فراگیر مطرح است. مردم این کشور بعد از فروپاشی دولت و خلاء قدرت مشکلات و مسائلی دارند و آسیب‌هایی متوجه افغانستان و کشور‌های همسایه است.

وی با اشاره به رایزنی‌های قطر با ایران پیش از سفر وزیر خارجه این کشور به کابل اظهار داشت: کشور قطر یکی از اصلی‌ترین حامیان دولت جدید طالبان است، قطر تنها کشوری بود که دفتر سیاسی در اختیار طالبان قرار داد، مسائل، اخبار و تحولات این گروه را پوشش دارد و میزبان مذاکرات آن‌ها با آمریکا بود، اکنون قطری‌ها می‌خواهند از هزینه‌هایی که کردند استفاده کرده و بر تحولات افغانستان اثرگذاری کنند همچنین می‌خواهند در افغانستان حضور اقتصادی و سیاسی داشته باشند.

 نماینده مجلس عنوان کرد: تلاش قطری‌ها این است که دولت جدید طالبان را مجاب کنند در عملکردی که در داخل و کشور‌های دیگر دارند به نحوی رفتار کنند تا مشکلات افغانستان کاهش پیدا کند تنش و جنگ داخلی حل شود.

رحیمی جهان‌آبادی با بیان اینکه شاید قطری‌ها موفق شوند و طالبان به نصیحت آن‌ها گوش دهند، گفت: طالبان همان گروهی که در قطر دفتر داشتند و مذاکره می‌کردند نیستند الان در اریکه قدرت قرار دارند و باید دید تا چه میزان به خیرخواهی و مشورت کشور‌های همسایه گوش می‌دهند و این رفت و آمد‌ها چه آثاری می‌تواند داشته باشد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار