نماینده مردم در مجلس:

توجه به همسایگان مسئله اصلی برای دیپلماسی اقتصاد است

عمویی با بیان اینکه توجه به همسایگان مسئله اصلی برای دیپلماسی اقتصاد است گفت: چرا که ما با ۱۵ همسایه خود می‌توانیم روابط اقتصادی خوبی داشته باشیم.
کد خبر: ۴۷۳۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱ - 28August 2021

ضرورت توجه به ۱۵ همسایه ایران برای تحقق دیپلماسی اقتصادی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ابوالفضل عمویی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به نقش دیپلماسی اقتصادی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور، اظهار داشت: یکی از حوزه‌هایی که مورد اجماع نخبگان بوده، تقویت رویکرد دیپلماسی اقتصادی است.

عضو «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس تأکید کرد: در واقع یکی از اولویت و فعالیت‌های ارتباطات خارجی و ارتباط دیپلماتیک ما باید این باشد که منافع اقتصادی کشور را تأمین کند لذا این یک ضرورت اساسی است.

وی با بیان اینکه ما به دلیل حضور در منطقه خاورمیانه عمدتاً موضوعاتمان حول موضوعات سیاسی و امنیتی بوده است، گفت: از این رو اقتصاد را باید به‌عنوان یک اولویت در کنار آن‌ها قرار دهیم.

عمویی تأکید کرد: برای این مهم توجه به همسایگان مسئله اصلی برای دیپلماسی اقتصاد است چرا که ما با ۱۵ همسایه خود می‌توانیم روابط اقتصادی خوبی داشته باشیم.

 نماینده مجلس با بیان اینکه ما می‌توانیم در قالب مبحث دیپلماسی اقتصادی بازارچه‌های مرزی را تقویت و گذرگاه‌های مرزی کشور را افزایش دهیم، ادامه داد: البته تقویت دیپلماسی اقتصادی در برنامه وزارت امور خارجه دولت سیزدهم به‌خوبی اشاره شده است.

وی با بیان اینکه همین طور ما می‌توانیم در قالب دیپلماسی اقتصادی به تعاملات اقتصادی بپردازیم، گفت: همچنین ما می‌توانیم با شناخت ظرفیت‌های بازار کشور‌های مختلف و وصل کردن توان تولیدی کشور به آن‌ها ظرفیت‌های خود را افزایش دهیم.

عمویی با بیان اینکه همچنین ما می‌توانیم از ارتباطات مالی دوجانبه در تبادلات ارزی مان استفاده کنیم، ادامه داد: این مسئله یکی از رویکرد‌های اصلی است همچنین مسئله افزایش تبادلات حوزه گردشگری و جذب گردشگر برای کشور و جذب سرمایه خارجی، باید از جمله اولویت‌های دیپلماسی اقتصادی باشد.

 نماینده مجلس با بیان اینکه کشور‌های همسایه در راستای تحقق دیپلماسی اقتصادی اولویت اول ما هستند، اظهار کرد: بعد از آن کشور‌هایی که رویکرد سیاسی مشابه با ما دارند مثل کشور‌های حوزه شرق آسیا و اوراسیا مدنظر است لذا آن‌ها یک ظرفیت هستند.

وی بیان داشت: همچنین عضویت ایران در مجامع بین‌المللی مثل اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در حال حاضر مذاکراتش برای عضویت ناظر ایران در جریان است و همچنین عضویت در سازمان همکاری‌های شانگ‌های که یک سازمان همکاری بین‌المللی هست - هرچند که رویکرد‌های امنیتی این سازمان قوی‌تر از رویکرد‌های اقتصادی آن است - می‌تواند ظرفیت مناسبی برای دیپلماسی اقتصادی‌مان تلقی شود؛ بنابراین همه این‌ها نشان می‌دهد که دیپلماسی اقتصادی به‌عنوان یک هدف و اولویت مهم در دستور کار دولت آتی باید قرار گیرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار