عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما مطرح کرد؛

بازخوانی انقلاب اسلامی و گسترش تفکر انقلاب اسلامی در «بیانیه گام دوم انقلاب»

خجسته بیانیه گام دوم انقلاب را در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی دانست و گفت: «گفتمان کلان انقلاب اسلامی به ریز گفتمان‌های گوناگون تجزیه می‌شود تا محوریت خود را حفظ کند. گفتمان اصلی انقلاب اسلامی ریز گفتمان پرقدرتی به نام «تمدن نوین» فراهم کرده است که این تمدن نوین مبانی معرفتی و فلسفی دارد.»
کد خبر: ۴۶۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴ - 01August 2021

بیانیه گام دوم، بازخوانی انقلاب اسلامی و گسترش تفکر انقلاب اسلامیبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «بیانیه گام دوم انقلاب» به عنوان برنامه‌ای راهبردی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شد.

بیانیه گام دوم انقلاب یکی از اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی و تبیین کننده چشم انداز انقلاب اسلامی در سال‌های آتی است. موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در خصوص ضرورت بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب با حسن خجسته عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت‌وگوی کوتاهی کرده‌ است که به شرح زیر است:

خجسته هر انقلابی را دارای سه مرحله دانست و اظهار داشت: مرحله اول انقلاب، مرحله تصرف و کسب قدرت سیاسی عنوان می‌شود. در مرحله اولیه، انقلاب دارای دوست و دشمن، موانع و ... است. بیشتر برخورد‌ها در این مرحله با انقلاب و انقلابیون شدید و امنیتی و تا حدی سرکوب اندیشه‌ای است. در صدر اسلام هم این موضوع به روشنی دیده می‌شد.

وی افزود: مرحله دوم انقلاب، حفظ قدرت سیاسی است. در این مرحله انقلاب در قدرت قرار دارد و شکل دشمنی به گونه‌ای دیگر می‌شود. بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جنگ تحمیلی اتفاق افتاد. در داخل کشور سنگربندی‌هایی شکل گرفت و گروه‌هایی به انقلاب و انقلابیون حمله می‌کردند و در زاویه دیگری، فشار بر تفکر و صدور اندیشه انقلاب دیده می‌شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما تصریح کرد: زمانی که انقلاب تثبیت می‌شود، مهم‌ترین رسالت و بقای وجودی‌اش، صدور اندیشه و تفکر انقلابی او است. تحلیلی درباره سقوط مارکسیست در دنیا وجود دارد که می‌گویند: «وقتی مارکسیست به حوزه ایران وارد شد، قفل شد. چون نتوانست در ایران اندیشه‌اش را بسط و گسترش دهد و استدلال‌های بسیاری در مقابل موج تفکر مارکسیستی قد علم کردند و مارکسیست در ایران سقوط کرد.»

وی در ادامه گفت: سال‌های قبل از بهمن ۱۳۵۷ مرحله اول انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. از بهمن ۱۳۵۷ تا رحلت امام راحل (ره) مرحله دوم انقلاب اسلامی است. چون دشمنان با رحلت حضرت امام خمینی (ره) فکر می‌کردند انقلاب اسلامی از هم می‌پاشد ولی در این مرحله انقلاب اسلامی ثابت کرد در نقطه تثبیت قدرت سیاسی قرار دارد بنابراین وارد مرحله سوم «توسعه و اندیشه تفکر» انقلاب اسلامی شدیم.

استاد ارتباطات و علوم اجتماعی عنوان کرد: در مرحله سوم انقلاب جریان‌های فکری مخالف و جریان‌های به ظاهر موازی و معاند ورود پیدا می‌کنند. به طوری که حتی گروه داعش یک وجه فکری و یک وجه عملی علیه انقلاب اسلامی دارد. در این میان جریان‌های معاند داخلی و خارجی هم وجود دارند ولی انقلاب اسلامی از توسعه اندیشه خود متوقف نشد. خدا امام خمینی (ره) را رحمت کند. در همان دوره تصرف و حفظ قدرت سیاسی انقلاب اسلامی، ایشان به عنوان یک رهبر سعی در توسعه اندیشه انقلاب در جا‌های گوناگون داشت. امام خمینی (ره) خالق تعابیر جدیدی چون «یوم الله» و «آمریکا شیطان بزرگ است» بود. این تعابیر، تفسیر جدیدی پیرامون انقلاب در صدورش به خارج از مرز‌ها داشت.

وی افزود: به هر حال ما وارد مرحله‌ای شدیم که به قول برژینسکی «اندیشه انقلاب اسلامی ایران از مرزهایش یکبار گذشته است و باید کنترل کنیم تا این اندیشه دوباره بسط نیابد.» بنابراین بیانیه گام دوم، هم بازخوانی انقلاب اسلامی و هم گسترش تفکر انقلاب اسلامی در حوزه‌های گوناگون فلسفی، اجتماعی و سیاسی است. درنهایت باید گفت بیانیه گام دوم یک ضرورت برای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

دکتر خجسته بیانیه گام دوم را در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: گفتمان کلان انقلاب اسلامی به ریزگفتمان‌های گوناگون تجزیه می‌شود تا محوریت خود را حفظ کند. گفتمان اصلی انقلاب اسلامی ریز گفتمان پرقدرتی به نام «تمدن نوین» فراهم کرده است که این تمدن نوین مبانی معرفتی و فلسفی دارد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها