رئیس پلیس آگاهی فاتب عنوان کرد؛

مراجعه روزانه ۱۷۰۰ نفر به پلیس آگاهی فاتب/ کشف ۹۳ درصد از جرایم جنایی در پایتخت

سردار لطفی از مراجعه روزانه ۱۷۰۰ نفر به پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ خبر داد و گفت: علی‌رغم شیوع کرونا، هیچ‌یک از مأموریت‌های ما تعطیل نشد.
کد خبر: ۴۴۷۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶ - 10March 2021

سردار علیرضا لطفیبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ دوم «علیرضا لطفی» رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در پلیس آگاهی فاتب برگزار شد، با اشاره به اینکه ایجاد احساس امنیت برای پلیس در اولویت قرار دارد، اظهار داشت: رسانه‌ها نقش اساسی در ارتقاء احساس امنیت و هوشیاری شهروندان در مقابله با جرائم دارند.

وی ادامه داد: پلیس آگاهی ذاتاً وظیفه پیگیری جرم و مقابله با مجرمین را بر عهده دارد و نقش رسانه‌ها در کنار پلیس آگاهی، نقشی بی‌بدیل بوده است.

رئیس پلیس آگاهی فاتب افزود: علی‌رغم شیوع کرونا، هیچ‌یک از مأموریت‌های ما تعطیل نشد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تمامی مأموریت‌ها انجام شد.

سردار لطفی در ادامه گفت: در سال ۱۳۹۹ به‌طور میانگین، روزانه هزار و ۷۰۰ نفر به پلیس آگاهی و پایگاه‌های ۹گانه آن مراجعه کردند.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های تردد و تعطیلی اصناف مسئولیت پلیس آگاهی را افزایش داد، اظهار داشت: خوشبختانه پلیس با رسیدن به بلوغ و هوشمندی، خود را با شرایط مختلف هماهنگ می‌کند.

رئیس پلیس آگاهی فاتب اضافه کرد: مشکلات اقتصادی نقش مهمی در وقوع جرائم دارد و باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود؛ پس از تغییرات حوزه ارز، سکه و دلار، مراجعات مردم برای خرید و انباشت آن‌ها در منازل افزایش یافت.

سردار لطفی عنوان کرد: افزایش قیمت قطعات خودرو، موبایل و... باعث شد مجرمین به این سمت حرکت کنند.

رئیس پلیس آگاهی فاتب با اشاره به خرید‌های اینترنتی مردم گفت: خرید‌های شهروندان به سمت اینترنت سوق پیدا کرده و این موضوع باعث افزایش مأموریت‌های پلیس شده است.

وی با بیان اینکه در تهران ۱۳ میلیون جمعیت داریم که سه تا چهار میلیون به‌صورت شناور به این تعداد اضافه می‌شود، افزود: بیش از هشت میلیون خودرو و موتور در تهران وجود دارد و بیش از ۶۰ درصد از مجرمین غیربومی هستند که این موضوع، تهران را با دیگر استان‌ها متمایز می‌کند.

سردار لطفی با اشاره به اینکه بزرگترین امتیاز پلیس آگاهی فاتب، حضور ۲۰ درصد از کارآگاهان در تهران است، بیان کرد: امروز ماهرترین کارآگان را در تهران داریم و برخی پرونده‌های سایر استان‌ها نیز در تهران رسیدگی شد.

این مقام انتظامی با بیان اینکه امروز آزمایشگاه‌ها مدرن در حوزه پیگیری جرم و تشخیص هویت در پلیس آگاهی تهران وجود دارد، اظهار داشت: طبق آمار‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی، پلیس آگاهی جزو مقبول‌ترین پلیس‌های تخصصی است.

وی عنوان کرد: طبق آمار‌های رسمی، مقابله با سرقت، مطالبه چهارم مردم در تماس با پلیس ۱۱۰ است؛ همچنین مقابله با تخلفات راهنمایی و رانندگی و سایر جرائم ازجمله نزاع و درگیری هم جزء مطالبات مردم است.

رئیس پلیس آگاهی فاتب با بیان اینکه سرقت‌های خرد دو درصد افزایش داشته است، گفت: خوشبختانه میزان کشف و دستگیری بیش از هفت و نیم درصد بوده است؛ ۷۴ درصد از جرایم در سال ۱۳۹۹ نیز کشف شده است.

سردار لطفی در خصوص مقابله با جرائم جنایی نیز اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته،  وضعیت بسیار خوبی در این حوزه داریم و ۱۵.۵ درصد کاهش داشتیم؛ همچنین متأسفانه در حوزه قتل عمد، پنج فقره افزایش داشتیم.

وی اضافه کرد: ۹۳ درصد از جرایم جنایی در تهران کشف شده است؛ همچنین پروند‌ه‌های هشت سال گذشته در دستور پلیس است که ۱۰ پرونده به سرانجام رسید.

رئیس پلیس آگاهی فاتب افزود: در حوزه آدم‌ربایی ۴۰ درصد، تجاوز ۱۹ درصد، حریق عمدی و اسیدپاشی ۷۵ درصد، سرقت مسلحانه ۲۵ درصد و فقدان افراد ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش داشتیم.

این مقام انتظامی ادامه داد: بانک اطلاعاتی فقدان افراد در پلیس آگاهی راه‌اندازی و خوشبختانه باعث رضایت‌مندی شهروندان شده است.

سردار لطفی اظهار داشت: سرقت‌های خشن و تجاوز به عنف ۷۸ درصد کشف شده و در این زمینه شش درصد کاهش داشتیم.

رئیس پلیس آگاهی فاتب با بیان اینکه افزایش سرقت‌های خرد ارتباط مستقیمی به جمع‌آوری معتادان متجاهر دارد، افزود: ۷۶ درصد از خودرو‌های مسرقه در ۴۸ ساعت اولیه کشف می‌شوند.

وی درباره برخورد پلیس با پدیده کیف‌قاپی عنوان کرد: ۶۷ درصد از کیف‌قاپی‌ها کشف شده و باند‌های متعددی را دستگیر کرده‌ایم؛ همچنین ۹۴ درصد از جیب‌بری‌ها منجر به کشف شده و ۶۰ درصد کاهش جیب‌بری داشتیم.

سردار لطفی مبارزه با باند‌های خشن و سازمان‌یافته را از وظایف پلیس برشمرد و گفت: هزار و ۴۱۳ باند بالای سه نفر در حوزه‌های مختلف در سال ۱۳۹۹ دستگیر شدند؛ در حوزه مبارزه با شرکت‌های هرمی هم که متاسفانه در تهران با آن مواجه هستیم، دستاورد‌های خوبی داشتیم.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم هوشیاری مردم نسبت به شرکت‌های لیزینگ خودرو، بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ با ۲۶ شرکت لیزینگ خودرو برخورد شده است.

رئیس پلیس آگاهی فاتب در خصوص برخورد با مجرمانی که اقدام به «سند نمره خودرو» می‌کنند، گفت: ۱۰۰ درصد خودروهایی که در سند نمره جمع‌آوری شده است، متعلق به شهرستان‌های مختلف است.

سردار لطفی اضافه کرد: اصول حفاظتی در خودرو‌های داخلی باید بازنگری شود؛ امروز میزان سرقت خودروی پراید بالاست و ۸۵ درصد خودرو‌هایی که به سرقت رفته‌اند، مدل زیر ۸۴ بودند.

وی ادامه داد: ضعف خودرو‌های داخلی توسط کارشناسان ما مشخص و به شرکت‌های خودروسازی ارسال شده که برخی از ضعف‌ها برطرف شده است.

رئیس پلیس آگاهی فاتب با اشاره به همکاری پلیس آگاهی و دستگاه قضا در حوزه دستگیری محکومین متواری گفت: پلیس با سازوکار‌هایی که دارد با محکومین متواری برخورد جدی خواهد کرد.

سردار لطفی با بیان اینکه بیش از شش هزار محکوم فراری با همکاری دستگاه قضا تعیین تکلیف شدند، افزود: کسانی که ضامن مجرمی می‌شوند، باید با اطلاعات حقوقی کامل وثیقه‌گذاری کنند.

این مقام انتظامی با اشاره به گشت آشکار پلیس آگاهی اظهار داشت: در این گشت‌ها به دلیل هوشمندی و حرفه‌ای بودن مأموران در سال ۱۳۹۹ توفیقات خوبی داشت.

وی همچنین با اشاره به انتشار برخی عکس‌ها و فیلم‌ها در فضای مجازی گفت: این کلیپ‌ها باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود؛ لذا از مردم می‌خواهیم که این فیلم‌ها در اختیار پلیس قرار گیرد و این آمادگی را داریم که با جدیت تمام پرونده مربوط به این کلیپ‌ها را پیگیری کنیم.

رئیس پلیس آگاهی فاتب عنوان کرد: برخی کلیپ‌ها به‌صورت هدفنمد در برای تحت‌الشعاع قراردادن امنیت و پلیس در فضای مجازی منتشر می‌شود.

وی افزود: این شائبه که اگر کلیپی در فضای مجازی پخش شود، پیگیری خواهد شد، صحیح نیست؛ باید نوع اطلاع‌رسانی را تغییر دهیم تا مردم این فکر را نکنند که پلیس فقط به سراغ مجرمینی می‌رود که کلیپ آن‌ها در فضای مجازی پخش می‌شود.

سردار لطفی در خصوص برنامه‌های پلیس آگاهی در خصوص پایان سال و تعطیلات نوروزی عنوان کرد: کنترل مجرمین رهاشده و سابقه‌داران حوزه سرقت در عید نوروز انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها