اهمیت توجه به «امنیت ملی» در سریال‌های تلویزیونی

در یک سال اخیر ترور دو شخصیت مهم دفاعی، امنیتی کشورمان در دو حوزه‌ی نیرو‌های مسلح و فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی، نقطه‌ی حساس و قابل تاملی در تاریخ دفاعی امنیتی کشور ما به حساب می‌آید.
کد خبر: ۴۳۰۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵ - 12December 2020

اهمیت امنیت ملی در سریال‌های تلویزیونیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛ «امنیت ملی»؛ موضوع جدیدی برای کشور ما نیست. امنیت ملی شاید ظاهرا دو کلمه باشد، ولی ابعاد گسترده‌ای دارد. از احساس آرامش و خوشبختی در فضای عمومی جامعه تا بررسی مسائل مهم استراتژیک از جمله مبارزه با جاسوسی و فساد و ... جزء مسائل زیر شاخه‌ی امنیت ملی به شمار می‌آید. آرامش روانی و اطلاعاتی و حتی اقتصادی جامعه، زیر چتر بزرگ امنیت ملی قرار می‌گیرند. مسلما در جامعه‌ای که حفظ امنیت رسالت اصلی نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی به شمار می‌آید، مردم آن جامعه احساس امنیت و آرامش و به دنبال آن خوشبختی بیشتری خواهند کرد.

در یک سال اخیر ترور دو شخصیت مهم دفاعی، امنیتی کشورمان در دو حوزه‌ی نیرو‌های مسلح و فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی، نقطه‌ی حساس و قابل تاملی برای تاریخ دفاعی امنیتی کشور ما به حساب می‌آید. شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و نیز شهادت پدر علم هسته‌ای ایران شهید محسن فخری زاده در ظرف کمتر از یک سال زنگ هشدار را برای همه به صدا درآورد. البته ملت ایران همیشه گوش به زنگ و هوشیار بوده اند، اما این بار و در این مقطع حساس کنونی دیگر جای مماشات نیست. دیگر کوچکترین جای تردید باقی نمانده که دشمن نقاط حساس و قوی را هدف گرفته است. چه نقطه‌ای حساس تر از سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی؟ چه نقطه‌ای قوی‌تر از شهید محسن فخری‌زاده؟

اگرچه فخری زاده‌ها و سلیمانی‌ها در طول تاریخ نظام جمهوری اسلامی با خون خود  درخت پُر ثمر انقلاب اسلامی را آبیاری کرده‌اند؛ نمونه‌اش: (شهادت دکتر بهشتی، شهید باهنر، شهید رجایی و...)، اما در مقطع حساس کنونی که گام دوم انقلاب آغاز شده، نسل نوینی از انقلابیون ولایتمدار باید پیشاهنگ شوند. نسلی که بتوانند جای رزمندگان و اندیشمندان و حتی هنرمندان نسل اولی را پر کنند و میدان را خالی نگذارند. نسلی که شاید سر و شکلشان نسبت به چند دهه‌ی قبل عوض شده، اما ریشه‌هایشان همان است که بود.

در این میان نقش رسانه‌ای فراگیر مانند تلویزیون در راستای فرهنگسازی بسیار ضروری و حیاتی است. توجه به مساله‌ی امنیت ملی و حفظ آرامش عمومی در قالب فیلم و سریال از مهمترین رسالت‌های رسانه‌ی ملی به ویژه تلویزیون است. گرچه شاید پخش بولتن‌های خبری و حتی موسیقی و ... به حفظ آرامش و امنیت ملی در سطح جامعه کمک کند، ولی تولید سریال‌هایی با تم پلیسی، امنیتی گل درشت‌ترین تولیدات تلویزیونی جهت آموزش و حفظ امنیت ملی به حساب می‌آید.

از ابتدای سال جاری، فصل سوم «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری، «سرزده» به کارگردانی بهادر اسدی، «شاهرگ» به کارگردانی جلال دهقانی اشکذری و «خانه‌ی امن» به کارگردانی احمد معظمی سریال‌هایی بوده‌اند که به اشکال و انحاء مختلف سعی بر آن داشته‌اند تا به مسائل اطلاعاتی و امنیتی بپردازند و این بسیار جای تامل و تعمق دارد. در تاریخ سریال‌سازی در چهل و یک سال اخیر تا کنون مسبوق به سابقه نبوده که تلویزیون تا این حد به مسائل اطلاعاتی و امنیتی در شکل و فرم ملودارمش اهمیت داده باشد.

با این حال انتظار می رود، مخاطبین با تماشای اینگونه سریال‌ها هم ایام کرونایی و دوران قرنطینه را به بهترین شکل ممکن سپری کنند و هم در قالب سریال و تله فیلم بتوانند آموزش‌های کاربردی را در قالب فیلم و سریال ببینند. زیرا که رسانه بهترین ابزار جهت آموزش است و چه قالب آموزشی‌ای بهتر از فیلم و چه محتوای آموزشی‌ای بهتر از حفظ امنیت جامعه می‌تواند مفید واقع شود.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار