عید آن سال‌ها/16

ابلاغ طرح مانور به سازمان رزم قرارگاه نجف

قرارگاه نجف با تکمیل سازمان رزم خود برای اجرای عملیات والفجر1 و تشکیل 4 قرارگاه عملیاتی فرعی به نام‌های نجف 1، 2، 3 و 4، خط حد این قرارگاه‌ها را مشخص و براساس آن طرح مانور مربوطه را به آنان ابلاغ کرد
کد خبر: ۳۸۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵ - 03April 2020

ابلاغ طرح مانور به سازمان رزم قرارگاه نجفبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرور تاریخ جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران امری است که هیچگاه نباید به دست فراموشی و غفلت سپرده شود.تذکر این نکته که اگر در ایام جشن و سرور بدون خوف و نگرانی از دشمن و در امنیت کامل مشغول برگزاری اعیاد ملی و مذهبی هستیم مرهون ایثارگری‌های جوانانی هستیم که ایام عید و ساعات سال تحویل را به دور از خانواده و در شرایطی دشوار مشغول دفاع از خاک میهن بودند.مرور وقایع آن دوران و زنده نگه داشتن نام و یاد رزمندگان درواقع شکرانه نعمت امنیت امروز ما خواهد بود.

در سلسله نوشتار «عید آن سال‌ها» رویدادهای 29 اسفند 1361 تا 15 فرودین 1362 که در جلد 24 «روز شمار جنگ ایران و عراق» آورده شده مورد بارخوانی قرار می‌گیرد که در ادامه می‌خوانید:

اولین گام

«قرارگاه نجف با تکمیل سازمان رزم خود برای اجرای عملیات والفجر 1 و تشکیل 4 قرارگاه عملیاتی فرعی به نام‌های نجف 1، 2، 3 و 4، خط حد این قرارگاه‌ها را مشخص و براساس آن طرح مانور مربوطه را به آنان ابلاغ کرد. برمبنای این طرح مانور، در مرحله اول عملیات، قرارگاه نجف1 در سمت راست، قرارگاه عملیاتی نجف2 در وسط و قرارگاه عملیاتی نجف4 در سمت چپ، مأموریت دارند با شکافتن خط، ضمن انهدام نیروهای دشمن در ارتفاعات حمرین، خط پیروزی را در این ارتفاعات تأمین کنند. در این مرحله، قرارگاه نجف 3، احتیاط قرارگاه نجف است.

در مرحله دوم، مقرر شده است قرارگاه نجف 3   با عبور از نجف 4  به همراه نجف1 و 2 خط نصرت را تأمین کنند. در این مرحله، نجف 4 احتیاط قرارگاه عملیاتی مشترک نجف خواهد بود.

در مرحله سوم نیز قرارگاه نجف 3 در ادامه اقدامات قبلی خود، مأموریت تصرف ارتفاع فوقی را بر عهده خواهد داشت و برای تحقق این هدف، قرارگاه های نجف 1 و 2 نیز به آن کمک می‌کنند. قرارگاه نجف4 احتیاط قرارگاه نجف است.

براساس این مرحله بندی و باتوجه به وضعیت زمین، قرارگاه عملیاتی نجف در تقسیم خط حد بین قرارگاه‌های عملیاتی چهارگانه این گونه اقدام کرد:

قرارگاه عملیاتی نجف 1

از شیار بجلیه  تا حدود 10 کیلومتر زیر شیار، به لشکر31 عاشورا  و تیپ55 هوابرد شیراز واگذار می‌شود.

براین اساس، این قرارگاه فرعی مأموریت دارد منطقه واگذارشده که شامل بخش‌هایی از انتهای (جنوبی) ارتفاعات حمرین و شیار بجلیه و قسمتی در جنوب تا سمت راست ارتفاع 146 و در عمق تا خط پیروزی (منطقه ای به عرض 7 کیلومتر و عمق حدود 5 کیلومتر را تصرف و تأمین کند.

ضمناً در طرح عملیات مقرر شده بود این قرارگاه فرعی وسایل سنگین مهندسی را جهت ایجاد خاکریز بین ارتفاعات حمرین تا جبل فوقی در دشت سمیده، پیش بینی کرده و به کار گیرد.

قرارگاه عملیاتی نجف 2

از سمت راست ارتفاع 146 تا جاده پاسگاه سمیده  شامل ارتفاعات146 و 134، به لشکر27 حضرت رسول(ص) به استعداد 20 گردان و تیپ 84 خرم آباد به استعداد 6 گردان واگذار می‌شود. این قرارگاه عملیاتی همچنین مأموریت دارد که به یگان‌های دشمن در ارتفاعات انتهای جنوبی سلسله جبال حمرین حمله و ضمن انهدام آنان این منطقه را تصرف و خط پیروزی را تأمین کند.

قرارگاه نجف 2 همچنین باید در ادامه به تک قرارگاه عملیاتی نجف3 به جبل فوقی کمک کند و در مرحله بعد در تصرف فوقی شرکت خواهد کرد.

قرارگاه عملیاتی نجف 4

در جنوب منطقه عملیاتی، قرارگاه نجف 4 در کنار نجف 2  تصرف بخشی از جنوبی‌ترین قسمت ارتفاعات حمرین را بر عهده خواهد داشت. این قرارگاه همچنین مأموریت دارد پس از تصرف اهداف، خط نصرت به عمق 6 تا 9 کیلومتر به دلیل شکل زمین متفاوت بود در محدوده تعیین شده را تأمین کند. استعداد این قرارگاه عملیاتی 7 گردان خواهد بود.

پس از مرحله اول و عبور نیروهای قرارگاه عملیاتی نجف 3  از خط این قرارگاه عملیاتی، نجف4 احتیاط قرارگاه نجف محسوب می‌شود.

قرارگاه عملیاتی نجف 3

این قرارگاه متشکل از لشکر 5 نصر با 15 گردان و تیپ58 ذوالفقار با 5 گردان در مرحله اول عملیات، به عنوان احتیاط قرارگاه نجف مأموریت دارد به صورت آماده باش و بنا به دستور و با حفظ تقدم در منطقه مأموریت نجف2، در منطقه هریک از یگان‌ها به کار گرفته شود.

در مرحله دوم نیز می‌بایست با عبور از خط تصرف شده قرارگاه عملیاتی نجف4 تک کرده و خط نصرت را تأمین کند و پس از آن نیز تصرف بخش‌های باقیمانده جبل فوقی و تأمین خط والفجر و پدافند منطقه را هم برعهده خواهد داشت.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار