یادداشت/ سیروس فتح‌اله

تحریم دارویی یا نسخه مرگ!

آمریکایی‌ها اصرار دارند که در بخش دارو هیچ‌نوع تحریمی را اعمال نکرده‌اند اما آیا آن‌ها واقعا بخش دارویی کشورمان را تحریم کرده‌اند یا خیر.
کد خبر: ۳۷۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۰ - 23December 2019

تحریم دارویی یا نسخه مرگ!گروه بین‌الملل دفاع‌پرس – سیروس فتح‌اله:‌ تحریم‌های آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به چند ماه و چند سال قبل برنمی‌گردد، بلکه تحریم‌های آن‌ها پس از انقلاب اسلامی آغاز شد و با شروع فعالیت‌های مسالمت‌آمیز هسته‌ای توسط کشورمان در دهه 80 شمسی شدت بیشتری گرفت.

این تحریم‌های ظالمانه چند سالی است که شرایط زندگی را برای مردم ما سخت و طاقت‌‌فرسا کرده ولی ناممکن نساخته است؛ چون در سال‌های اخیر با توجه به توان داخلی و اتکا به ظرفیت‌های ملی در بسیاری از بخش‌هایی که دچار تحریم شده‌ایم، توانسته‌ایم روی پای خود بایستیم و مایحتاج مورد نیاز مردم را تا حدودی تامین کنیم.

با وجود تمامی پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف اما در حوزه دارو، نیاز به زمان بیشتری داریم تا خودکفا شویم؛ همین نبود زمان کافی موجب می‌شود تا روند درمان برخی از بیماران کشورمان با توجه به تحریم‌های آمریکا با مشکلات اساسی روبرو شود.

مشکلاتی که نه‌تنها بیماران بلکه نزدیکان و بستگان آن‌ها و در نتیجه قشر عظیمی از جامعه ما را درگیر می‌کند و باعث می‌شود، بیماران و نزدیکانشان با گوشت و پوست خود آثار تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها را حس کنند.

نکته قابل توجه در تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم کشورمان، گرفتن ژست انسان‌دوستانه آمریکایی‌ها است؛ در همین راستا آن‌ها اصرار دارند که در بخش دارو، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی هیچ‌نوع تحریمی را اعمال نکرده‌اند اما آیا واقعا آمریکایی‌ها بخش دارویی کشورمان را تحریم کرده‌اند یا خیر.

آمریکایی‌ها چندین بار اعلام کردند که طبق قوانینشان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاه و دارویی مشمول تحریم اعمال شده بر دولت ایران نمی‌شود؛ آن‌ها درست می‌گویند اما از طریق دو روش به هدفشان که همان تحریم دارویی ایران است، رسیده‌اند.

روش نخست تحت فشارگذاشتن نظام بانکی جهانی به بهانه‌های مختلف از جمله کمک به تروریسم است؛ آمریکایی‌ها با ایجاد وحشت در نظام بانکی جهانی باعث اختلال در روند معاملات در زمینه دارویی می‌شوند که نتیجه واردات دارو به کشورمان است.

روش دوم تحت فشار گذاشتن مستقیمِ شرکت‌های داروسازی است؛ آمریکا با تحت فشار گذاشتن برخی شرکت‌ها که بعضا چندین دهه می‌شود که با ایران همکاری می‌کنند، باعث شد تا علاوه بر دارو، در واردات و تامین مواد اولیه دارو نیز دچار مشکل شویم.

یکی از نکات مهم در تحریم‌های آمریکا علیه مردم کشورمان، سکوت سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی است؛ این سازمان‌های مدعی حقوق بشر اینقدر سکوت کردند که وزارت خزانه‌داری آمریکا در مرداد ماه ویدئویی را منتشر کرد و در آن برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد که این یک «توهم» است که تحریم‌ها دسترسی ایرانی‌ها به دارو را هدف قرار می‌دهد.

با توجه به مطالب ارائه شده، باید اذعان داشت که آمریکایی‌ها با ژست انسان‌دوستانه و حقوق‌بشری در حال جنایتی بزرگ علیه شهروندان ایرانی هستند و با تحریم بخش دارویی، سبب محیا شدن نسخه مرگ میلیون‌ها ایرانی می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها