کارشناس شبه جزیره کره در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

کره شمالی به دنبال متحدان بین‌المللی است/ تعمیق روابط تهران-پیونگ یانگ اهرم فشار علیه واشنگتن است

اسماعیل بشری گفت: پیونگ یانگ اکنون از راه دیپلماسی وارد شده است و در تلاش است که متحدانی در سطح بین‌المللی پیدا بکند تا پشتیبان‌هایی در امور بین‌المللی برای خود محیا کند.
کد خبر: ۳۴۴۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۱ - 30April 2019

کره شمالی به دنبال متحدان بین‌المللی است/ تعمیق روابط تهران پیونگ یانگ؛ اهرم فشار علیه واشنگتن«اسماعیل بشری» کارشناس مسائل بین‌الملل و شبه جزیره کره در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس اظهار داشت: ترامپ از زمانی‌که بر مسند ریاست جمهوری آمریکا تکیه زده است، بر روی چند کشور تمرکز کرده است که یکی از این کشورها، کره شمالی است. علاوه بر کره شمالی ترامپ شمشیرش را برای ایران از رو بسته است و تمرکز خود را بر تغییر نظام در این کشور گذاشته است. در مقابل راهکار وی برای کره شمالی نیز ابزار تهدید و فشار بود.

وی خاطرنشان کرد: ترامپ در صحبت‌هایی گفته بود که من تنها کسی هستم که توانایی خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی از طریق گفت‌وگو را دارم؛ موضوعی که تاکنون پس از دو دور مذاکرات ترامپ و کیم جونگ اون اتفاقی خاصی رخ نداد و این دو جلسه به مسائل ابتدایی و خوش و بش گذشت. آمریکایی‌ها انتظار داشتند در این مذاکرات به خلع سلاح کامل کره شمالی دست یابند، امری که تاکنون با تیزهوشی کره شمالی محقق نشده است.

بشری در بخش دیگری از سخنانش افزود: پیونگ یانگ خواستار حداقل‌هایی در انرژی هسته‌ای و فعالیت‌های نظامی خود بود که تنها پیش شرط آمریکا برای برداشتن تحریم‌ها، نابودی تسلیحات هسته‌ای، متوقف کردن تمام فعالیت‌های انرژی هسته‌ای و تمام فعالیت‌های موشکی بود. در مقابل «اون» گام‌هایی در زمینه دستیابی به این توافق برداشت؛ ولی انتظار‌هایی که از طرف مقابل داشت، اجرایی نشد. در نتیجه این‌گونه می‌توان گفت که مذاکرات پیونگ یانگ و واشنگتن تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده و عملا این مذاکرات بی‌فایده بوده است.

وی با اشاره تحرکات دیپلماسی پیونگ یانگ گفت: پیونگ یانگ اکنون از راه دیپلماسی وارد شده است، رهبر کره شمالی دیدار‌هایی با مقامات چینی و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه داشته است و در تلاش است که متحدینی در سطح بین‌المللی پیدا کند. در عین حال کره شمالی از رفتاری که ترامپ در قبال برجام داشت درس عبرت گرفته است و از این موضوع واهمه دارد که به تمام تعهدات خود حامه عمل بپوشاند و در مقابل آمریکا به هیچ گونه از تعهدات خود پایبند نماند و لقب بازنده اصلی این مذاکرات به پیونگ یانگ اعطا شود؛ لذا بر همین اساس به دنبال متحدین بین‌المللی است تا پشتیبان‌هایی در امور بین‌المللی برای خود محیا کند.

این کارشناس شبه جزیره کره در پاسخ به این سوال که چرا کره شمالی به دنبال تعمیق روابط خود با ایران است، گفت: ایران و کره شمالی از دیرباز روابط خوبی با هم داشته‌اند و لذا اکنون پیونگ یانگ مشتاق است تا از تجارب ایران در زمینه مذاکرات بین‌المللی استفاده کند. در عین حال ایران هم خواستار این است که کره شمالی جوانب احتیاط را در مذاکرات با آمریکا را رعایت بکند و خودشان را تسلیم منویات مقامات آمریکایی نکنند.

بشری افرود: همانطور که ترامپ و سایر مقامات آمریکایی سعی می‌کنند با سفر‌هایی به اقصی نقاط دنیا موضع خودشان را تقویت کنند، کره شمالی هم با تحرکات دیپلماسی که آغاز کرده است، سعی می‌کند که اقدامات آمریکا را خنثی کند. حال پیونگ یانگ در تلاش است تا روابطش را با تهران تعمیق ببخشد تا این روابط اهرم فشاری علیه آمریکا محسوب شود.

وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: اگر کره شمالی در مذاکراتی که با آمریکا داشت به تمام خواسته‌های آمریکا تن می‌داد، آن وقت ترامپ از همین حربه برای فشار بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کرد. ولی با توجه به این که کره شمالی از خودش هوشمندی به خرج داد و تن به خواسته‌های آمریکا نداد؛ این مذاکرات ناخواسته برای ایران مثمر به ثمر بوده است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها