دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

امنیت عراق؛ بهانه جدید آمریکایی‌ها برای حضور در غرب آسیا

غرب آسیا از دیرباز برای آمریکا به دلایل مختلفی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است؛ بنابراین به این راحتی آن‌ها نمی‌توانند این منطقه را ترک کنند و به همین دلیل به دنبال پیدا کردن بهانه‌ای برای بقای حضور خود در این منطقه هستند.
کد خبر: ۳۳۴۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷ - 23February 2019

امنیت عراق؛ بهانه جدید خارج نشدن نظامیان آمریکاییبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، پس از اعلام خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، انتظار می‌رفت که آمریکا دیگر نقشی در آشوب‌های غرب آسیا نداشته باشد و این منطقه برای مدتی عاری از نظامیان آمریکا باشد؛ اما بعد از اعلام خروج نظامیان آمریکا از سوریه، امنیت عراق مجددا توسط تروریست‌های گماشته شده آمریکا مورد هدف قرار گرفت و دلیلی برای ماندن نظامیان آمریکایی بدست آمد. امنیت عراق در حالی برای واشنگتن مهم و پر اهمیت قلمداد می‌شود که سال‌هاست به بهانه مبارزه با سلاح کشتار جمعی و تروریسم خودساخته امنیت را برای مردم این سرزمین به آرزویی دست نیافتنی تبدیل کرده است.

«جوی هود» کاردار سفارت آمریکا در عراق در گفت‌وگویی اظهار داشت: «میانگین حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق پنج هزار و 200 سرباز در هفته است که این عدد به صورت هفتگی تغییر می‌کند و ثابت نیست. آن‌ها به همراه نیرو‌های عراقی در این کشور حضور دارند در حالی‌که آمریکا در عراق هیچ‌گونه پایگاه نظامی ندارند، بلکه تنها شاهد حضور آموزش دهندگان و مشاوران نظامی آمریکایی هستیم.»

وی افزود: «نیرو‌های امنیتی عراق هنوز برای حفظ امنیت کشور خود بدون کمک نیرو‌های خارجی آماده نیستند و این سخن نیز گفته ما نیست بلکه فرماندهان ارشد چنین چیزی را می‌گویند.»

این سخنانی در حالی مطرح شده است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بر حضور نظامیان آمریکایی در عراق تاکید کرده بود و هدف از این کار را زیر نظر گرفتن ایران عنوان کرده بود؛ سخنانی که زیاد به مذاق مقامات عراقی خوش نیامده بود. حضوری که مسئولان عراقی مخالف آن هستند و خواستار خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان هستند. در سویی دیگر یانکی‌ها برای باقی ماندن در عراق دست به هر بهانه‌ای می‌زنند که پایگاه‌های نظامی‌اش را در این کشور به تعطیلی روی نیاورد. حال به موضوع وجود تروریستم در عراق و حملات تروریستی پناه برده‌اند تا حضور خودشان را نزد افکار عمومی قانونی و مشروع جلوه دهند.

پس از آنکه آمریکا نتوانست به اهداف خود در سوریه دست یابد، مجبور شد بخشی از نظامیان خود را از سوریه خارج کند؛ خروجی که بیشتر به عنوان یک راهبرد نظامی از آن یاد می‌شود. یکی از مقامات آمریکایی در مصاحبه‌ای گفت: «تصمیم به عقب‌نشینی نیرو‌های نظامی ایالات متحده از شمال سوریه، که تعداد آن‌ها به 2 هزار نفر می‌رسد همچنان به قوت خود باقی است؛ اما در عین حال این تصمیم تغییر تاکتیکی و نه یک تغییر استراتژیک در ماموریت ایالات متحده برای از بین بردن داعش است.»

«جعفر الحسینی» سخنگوی نظامی گردان‌های حزب الله گفته بود که استقرار نظامیان آمریکایی در حقیقت طرحی است که مقاومت عراق از آن خبر دارد. آمریکا 31 پایگاه نظامی در عراق دارد که تقریبا 34 هزار نظامی در عراق مستقر است. نظامیان آمریکایی طی روز‌های آینده برای عملیات نظامی در مرز‌های مشترک عراق و سوریه وارد عمل خواهند شد.

موضوع زمانی حائز اهمیت می‌شود، اظهارات مقامات آمریکایی پیرامون ناتوانی نظامیان عراقی در برقراری امنیت و فرار باقیمانده بقایا گروهک تروریستی داعش از سوریه به عراق مطرح می‌شود که کشتار غیرنظامیان در استان‌های الانبار و صلاح الدین گسترش می‌یابد که می‌توان این پدیده را اقدامی از پیش تعیین شده دانست.

بدون شک عراق کشوری حیاتی در غرب آسیا محسوب می‌شود و از دست دادن آن برای آمریکا گران تمام خواهد شد؛ لذا آمریکایی‌ها در تلاش‌اند با هدف قرار دادن امنیت عراق از طریق گروهک‌های تروریستی که از سوریه به عراق در حال کوچ هستند، بتوانند دولت عراق را تحت فشار قرار دهند تا دیگر درخواستی مبنی بر خروج نظامیانش را نداشته باشند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار