بازخوانی پیام‌های نوروزی حضرت امام (ره)؛

برادری و برابری مسوولان رمز ماندگاری انقلاب است/ طلب پیروزی باید برای خدا باشد نه هوای نفس

حضرت امام خمینی (ره) در طول 10 سال که زعامت و رهبری انقلاب را برعهده داشتند در آستانه نوروز پیام‌هایی به مردم و مسوولین می‌دادند که بعد از گذشت سه دهه هنوز تازگی خود را حفظ کرده و برای شناخت و درک وظایف هر فرد انقلابی لازم و ضروری است.
کد خبر: ۲۸۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ - 21March 2018

برادری و برابری مسئولان رمز ماندگاری انقلاب است/ طلب پیروزی باید برای خدا باشد نه هوای نفسبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حضرت امام خمینی (ره) از پیروزی انقلاب اسلامی تا رحلت‌شان 10 بهار را همراه دوست‌داران خود زندگی کردند. امام راحل در لحظه تحویل سال‌های 1359 تا 1368 ده پیام‌ نوروزی خطاب به مردم ایران دادند. بعد از 28 سال که از عروج ملکوتی بنیان‌گذار انقلاب می‌گذرد این پیام‌ها هنوز طروات و تازگی خود را حفظ کرده و هنوز می‌تواند گره‌گشای مشکلات بسیاری بوده و برای سال 1397 چراغ راه باشد.

در ادامه پیام‌های ده‌گانه نوروزی حضرت امام (ره) را می‌خوانید.

پیام نوروزی 1358

«... باید عرض کنم که همان طور که سال تجدید می‌شود باید یک تجدیدی هم در اشخاص، یک تحولی هم در ارواح و اشخاص پیدا بشود. ...باید همه متذکر این معنا باشند که این پیروزی انقلاب به برکت اسلام و با فریاد «اللَّه اکبر» به دست آمد. کسی گمان نکند که اشخاصی یا گروه‌هایی پیروزی را برای ما تحصیل کردند. خیر، این خدای متعال بود که وقتی که دید مردم در راه او قیام کرده‌اند با آن‌ها همراهی کرد...

مجلس تنها ملجئی است که برای یک ملت است. مجلس قوه مجتمع یک ملت است در یک گروه. تمام قوای یک ملت در یک گروه مجتمع است. مجلس از همه مقاماتی که در یک کشوری هست بالاتر است. بنابراین یک هم‌چو مقامی را نشکنید این طور؛ و لو نمی‌توانید لکن اصل گفتنش، اصل ذکرش، کار قبیحی است و بر خلاف مصلحت است و بر خلاف مسلک اسلام است.

چیز دیگری که می خواهم به ملت عرض کنم این است که توجه داشته باشند که در این ایام سال نو بسیاری از مستمندان، بسیاری از مستضعفین هستند که برای سال نویِشان نتوانسته‌اند آن چیزهایی را که می‌خواسته‌اند، تهیه کنند. آن‌هایی که دارند به این‌ها کمک بکنند. این جمعیت‌هایی که هستند از ایتام، از فقرا، از مستمندان، از مستضعفین، به این‌ها رسیدگی بکنند تا ان‌شاءاللَّه خداوند سال نو را بر همه ما مبارک کند.»

(صحیفه امام، ج‏12، ص: 197-201)

پیام نوروزی 1359

«اراده خداوند متعال تعلق گرفت که این ملت مظلوم را از زیر بار ستمگری‌ها و جنایات حکومت طاغوتی و از زیر سلطه قدرت‌های ستم پیشه؛ خصوصاً دولت آمریکای جهان‌خوار نجات دهد و پرچم عدل اسلامی را بر فراز کشورمان به اهتزاز درآورد.  وظیفه ماست که در مقابل ابرقدرت‌ها بایستیم؛ قدرت ایستادن هم داریم؛ به شرط اینکه روشنفکران دست از غرب و شرق بردارند و صراط مستقیم اسلام و ملیت را دنبال کنند ...

جوانان عزیزم که چشم امید من به شماست، با یک دست قرآن را و با دست دیگر، سلاح را برگیرید و چنان از حیثیت و شرافت خود دفاع کنید که قدرت تفکر توطئه علیه خود را از آنان سلب نمایید. چنان با دوستان‌تان رحیم باشید که از ایثار هر چه دارید نسبت به آنان کوتاهی ننمایید. آگاه باشید که جهان امروز دنیای مستضعفین است و دیر یا زود پیروزی از آنان است و آنان وارثین زمین و حکومت کنندگان خدایند...»

(صحیفه امام، ج12، ص203-210)

پیام نوروزی 1360

«...همان طور که در اول نهضت با هم هم‌دست و متحد بودید، امروز هم در این سال جدید هم با هم هستید و من امیدوارم که بیشتر از پیش با هم برادر و هم‌فکر و هم رزمنده باشید.

آن روز مبارک است بر ما که سلطه جهان‌خواران بر ملت مظلوم ما و بر سایر ملت‌های مستضعف شکسته شود؛ و تمام ملت‌ها سرنوشت خودشان را به دست خودشان بگیرند. من امیدوارم که در این سال جدید هم ملت ما و دولت ما و همه آن‌هایی که در اداره کشور دخالت دارند، از لشکری‌ها و کشوری‌ها، همه با هم برادر باشند. این نعمت بزرگی که در قرآن کریم او را نعمت «اخوت» ذکر می‌فرماید، و موجب این می داند که ما از همه گرفتاری ها نجات پیدا کنیم، امیدوارم که همه با هم برادر باشند؛ و همه با هم در مصالح این کشور پیش بروند؛ و دست قدرت‌ها را از کشور خودشان کوتاه کنند. همه مسلمین جهان توجه بکنند به این آیاتی که در قرآن کریم برای وحدت مسلمین نازل شده است و مسلمین را دعوت به وحدت و اعتصام به حبل‌اللَّه، که همان اسلام است، فرموده است، همه توجه کنند؛ و این سال نو را با مبارکی و میمنت در زیر پرچم پر افتخار اسلام و دستورات نورانی خدای تبارک و تعالی مجتمع بشوند؛ و با هم باشند همه تا دست‌های چپاولگر قطع بشود.

تمام ملت و دولت با هم این کشور را به سلامتی و سعادت، همه چیزهایی که احتیاج دارد تهیه کنند و کارسازی کنند و از کارهای ناشایستی هم که در کشور واقع می شود، و این لازمه یک انقلاب است، جلوگیری کنند. (صحیفه امام، ج‏14، ص: 226-230)

پیام نوروزی 1361

«... امیدواریم که این انقلاب یک انقلاب جهانی بشود، و مقدمه برای ظهور حضرت بقیة اللَّه (عج) باشد. من تبریک می‌گویم بر همه مؤمنین، بر همه مستضعفین جهان، بر همه مسلمین جهان و از همه مسلمین می‌خواهم که با قدرت و قوت در راه اسلام قدم بردارند، و اسلام را پشتیبانی کنند تا اینکه ان‌شاءاللَّه دشمنان اسلام، آن‌هایی که نمی‌توانند اسلام را ببینند مقصور بشوند و منزوی.

(صحیفه امام، ج‏16، ص: 129-131)

پیام نوروزی 1362

«... نکته ای که می‌خواستم عرض کنم این است که در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همه آن اعیاد آنچه که انسان ملاحظه می کند همه اش مسئله ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست. در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز می‌بینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب امروز روزه گرفتن است؛ از آداب امروز دعا کردن است؛ نماز خواندن است؛ و این به ما می فهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش تذکر داشته باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد. این دلیل بر این است که ما باید هر قدمی که برای پیروزی پیش می رویم، هر قدمی که برای ساختن کشورمان[برمی‌داریم]، چند قدمی برای ساختن خودمان، برداریم.

(صحیفه امام، ج17، ص368-370)

پیام نوروزی 1363

«... از خدای تبارک و تعالی خواستارم که به برکت حضرت ولی امر- سلام اللَّه علیه- که این کشور، کشور اوست، این سال جدید را بر همه مسلمین جهان خصوصاً بر ملت عزیز ما مبارک کند. مبارک باد این پیروزی بزرگ اسلام بر کفر، و مبارک باد این جهاد بزرگ مجاهدین ما در راه اسلام. امید است که خدای تبارک و تعالی با عنایات خاص خودشان این ملت را، همان طوری که تا کنون به پیروزی رسیده است به پیروزی بیشتر برساند.

در سایه عنایات حق‌تعالی و در سایه عنایات حضرت ولی امر (عج)، این ملت آن چیزی را که خدای تبارک و تعالی از او خواسته است به او برساند و دست ستمکاران را از این کشور کوتاه کند و دست ستمکاران را از این کشور کوتاه کرده است، باز هم با همین قدرت به پیش برود و کشور خودش را نگه دارد.»

(صحیفه امام، ج‏18، ص: 394-397)

پیام نوروزی 1364

«...تذکر این معنا را من لازم می‌دانم که ما هم هیچ میل نداریم که حتی آن‌هایی که با ما دشمنند صدمه ببینند. اگر در مقابل ما نایستند، اگر با اسلام مخالفت نکنند، مسلم باشند، با اسلام مخالفت نکنند، ما هیچ صدمه‌ای نمی‌خواهیم ببینند.

ان‌شاءاللَّه اسرای ما و مفقودین ما هم به وطن خودشان برگردند و ملت ما هم با قدرت و قوّت پیش برود و هیچ از این نوع چیزها باک نداشته باشد ... و امیدوارم که قویتر بشوند و شادمان بشوند در این سال جدید و خدای تبارک و تعالی به همه قدرت و سلامت عنایت کند و همه ما را بیدار کند و در استقامت به ما کمک کند، ان‌شاءاللَّه.

(صحیفه امام، ج‏19، ص: 194-200)

پیام نوروزی 1365

«...خدایا! ما را در این سال نو از این حالی که داریم عوض کن. ما گرفتار هواهای نفسانی هستیم این پیروزی‌های چشم‌گیری که برای ما و ملت ما و برای اسلام حاصل شده است، طوری کن که در قلوب ما تأثیر سوء نگذارد و ما را مغرور نکند. ما را از آن راهی که انبیا (ع) داشتند منحرف نکند.

ما را در جهاد نفس پیروز کن، به تکالیف خودمان آشنا کن. ما را به وظایفی که با این ملت داریم آشنا کن.

(صحیفه امام، ج‏20، ص: 16-19)

پیام نوروزی 1366

«...تمام کسانی که در این کشور متصدی امور هستند، باید برادری خودشان را حفظ کنند ... و چنانچه اخوت خودمان را حفظ کنیم، تبعیت کردیم از مولاهای خودمان و به سعادت ان‌شاءاللَّه می‌رسیم.

و چنانچه خدای نخواسته هواهای نفسانی در کار بیاید و انسان تبعیت از هوای خودش بکند و بخواهد در مقابل هم جبهه‌گیری بکند، بدانید که ما مخذول دنیا و آخرت خواهیم بود.

امیدوارم که کسانی که تا کنون با این جمهوری اسلامی، از کسانی که مال خود ایران بودند و با جمهوری اسلامی به توهماتی مخالفت می کردند، از این به بعد از مخالفتشان دست بردارند. و آن طوری که رضای خداست به جا بیاورند.»  

(صحیفه امام، ج20، ص232-235)

پیام نوروزی 1367

«... نوروز در آستانه ولادت حضرت سید الشهدا، که ما باید انگیزه قیام ایشان را ببینیم چه بود و مقصد ایشان چه بود و وضع زندگی ایشان و همه ائمه (ع) چه بود، خصوصاً در ماه شعبان چه وضعی داشتند.

سید الشهدا (ع) از همان روز اول که قیام کردند برای این امر، انگیزه‌شان اقامه عدل بود. فرمودند که، می‌بینید که عمل به معروف می‌شود و به منکر، عمل می‌شود. انگیزه این است که معروف را اقامه کند و منکر را از بین ببرد و ما که تابع حضرت سید الشهدا (ع) هستیم باید ببینیم که ایشان چه وضعی در زندگی داشت، قیامش، انگیزه‌اش نهی از منکر بود که هر منکری باید از بین برود. مِن جمله قضیه حکومت عدل، جور، حکومت جور باید از بین برود ...

الآن عید نوروز ما در آستانه ولادت حضرت سید الشهدا (ع) است و دنبال او ولادت حضرت مهدی (عج).

تمام انبیا که قیام کرده اند ... وقتی زندگی این‌ها را می‌بینیم از اول مقابله با طاغوت بوده است. بنا بر این معنا بوده و این باید سرمشق بشود برای مسلمان‌ها، کسانی که واقعاً مسلمان هستند و واقعاً علاقه‌مند به اهل بیت عصمت (ع) هستند و به پیغمبر اسلام (ص) هستند و از هر مذهبی که هستند، علاقه‌مند به آن مذهبشان هستند، باید ببینند که صاحب مذهب چه کرده است؛ موسی بن عمران (ع) چه کرد، در زندگی‌اش چه کرد، حضرت ابراهیم (ع) در زندگی‌اش چه کرد، تمام این‌ها قیام کردند در مقابل جور، در مقابل ظلم، همه، قیام‌شان این معنا بود.»

(صحیفه امام، ج27، ص1-6)

پیام نوروزی 1368

«...تحویل حال الی احسن الحال این است که ان شاء اللَّه در این سال نو ما تغییرات روحی بدهیم، یعنی واقعاً تحول بر ایمان حاصل بشود. و او به این است که همان طوری که سیره انبیا از اول تا آخر بوده است که جنگ و صلح‌شان برای خدا بوده است، هیچ پیغمبری جنگ نکرد الّا برای خدا و صلح نکرد الّا برای خدا.

امسال نوروز ما بین دو عید واقع شده است: یکی عید سعید ولادت حضرت امام حسین (ع) که احیاکننده دین اسلام بود از صدر اسلام تا آخر الزمان، و یکی هم عید 15 شعبان ولی عصر (عج) که او تا ازل احیا می کند دین خدای تبارک و تعالی را.

ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طوری عمل بکند که سیره انبیا (ع) بوده است، طوری عمل بکند که سیره اولیا (ع) بوده است. عمده این است که هواهای نفس از بین برود. انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به ریاضت است. من که گوینده‌ام موفق نشدم به این عمل. امیدوارم که ملت ایران و همه مسلمانان دنیا یک تحولی پیدا کنند در این سال نو که برای خدا کار کنند. برای سلطه خودشان نباشد. برای پیروزی خودشان نباشد. برای هواهای نفسانی نباشد. و خداوند ان‌شاء‌اللَّه همه را توفیق بدهد که در راه خدای تبارک و تعالی مجاهدت کنند.

(صحیفه امام، ج 21، ص 324)

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها