آیت‌الله میزا جواد ملکی تبریزی پاسخ می‌دهد؛

مهمترین امور در افطار و سحری کدام است؟

آیت‌الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب شریف المراقبات آورده است: از مهمترین امور در افطار و سحری قبل از شروع و بعد از گفتن "بسم الله" خواندن سوره قدر است.
کد خبر: ۸۶۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵ - 07June 2016

مهمترین امور در افطار و سحری کدام است؟

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مرحوم آیتالله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب شریف المراقبات درباره انواع نیت افطار در سحری میفرماید: به لحاظ نیت افطار و سحری، روزه داران به چند دسته تقسیم میشوند؛ یکم، عده ای مانند کسانی که بهطور معمول غذا می خورند؛ فقط جهت رفع گرسنگی و لذت تغذیه، افطار و سحری میخورند.

دوم، عده ای علاوه بر این، قصد استحباب و نیرو گرفتن برای عبادت را زمینه آن می کنند. سوم، آن دسته ای هدف آنان از افطار و سحری فقط این است که مطلوب آقا و مولایشان بوده و کمکی برای عبادت اوست. و به همراه این نیت آداب مطلوب آن را نیز از قبیل ذکرها و چگونگی خوردن رعایت کرده و اعمال مستحبی که شمال خواندن دعا و قرآن و حمد خداست را قبل و بعد و در اثناء افطار و سحر انجام می دهند.

از مهمترین امور در افطار و سحری قبل از شروع و بعد از گفتن "بسم الله" خواندن سوره قدر است و بهترین چیزی که قبل از افطار خوانده می شود، دعایی است که در اقبال آمده و مفضل بن عمر آن را روایت کرده است: «امام صادق علیهالسلام فرمودند: رسول خدا صلیالله علیه و آله و سلم به امیرالمومنین علیهالسلام فرمود: یا اباالحسن ماه رمضان نزدیک شده است؛ قبل از افطار دعا کن؛ جبرئیل پیش من آمد و گفت: یا محمد! کسی که در ماه رمضان با این دعا قبل از افطار، دعا کند خداوند دعای او را مستجاب، نماز و روزه او را قبول و ده دعای او را مستجاب می کند؛ گناه او را بخشیده، غم و غصه او را از بین می برد، گرفتارهایش را برطرف کرده، حاجات او را برآورده نموده، او را به مقصودش رسانده، عمل او را با عمل پیامبران و صدیقین بالا برده و در روز قیامت چهره او درخشان تر از ماه شب چهارده خواهد بود. گفتم چه دعایی است؟ جبرئیل! گفت: اللهم رب النور العظیم...».

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار