استاد معتضد:

نیمی از جمعیت ایران در سال ۱۳۵۶ زیر خط فقر زندگی می‌کرد

«خسرو معتضد» وقوع انقلاب اسلامی در ایران را یک ضرورت دانست و بر لزوم تبیین پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی تأکید کرد.
کد خبر: ۶۶۷۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵ - 18May 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، «خسرو معتضد» مورخ و پژوهشگر در آیین اختتامیه جشنواره جام رسانه امید که صبح امروز (شنبه) در مجتمع ولی عصر سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، با بیان اینکه پیشرفت‌های کشور و اقدامات ملت ایران در ۴۵ سال گذشته در داخل و خارج از کشور باید تبلیغ شود، اظهار داشت: این پیشرفت‌ها باید در قالب فیلم سینمایی در سینما و تلویزیون به نمایش درآید.

معتضد

معتضد با اشاره به سانسور‌ رسانه‌ها در دوران حکومت ستم‌شاهی، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، رژیم پهلوی نزدیک به ۶۰ مجله پرخواننده را تعطیل و روزنامه و مجلات رستاخیز را تأسیس کرده بود که کسی هم آن‌ها را مطالعه نمی‌کرد؛ این نکات را باید مردم بدانند. هرکجا که انقلاب می‌شود، علت دارد و این علت را مردم باید بدانند.

این پژوهشگر وقوع انقلاب اسلامی در ایران را یک ضرورت دانست و با ارائه آمار‌هایی از عقب‌ماندگی کشور در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: ۵۳ سال در کشور می‌گفتند که هرچه که غرب می‌گوید درست است. بر اساس آمار بانک جهانی، ۴۶ درصد از جمعیت ایران در سال ۱۳۵۶ زیر خط فقر زندگی می‌کردند و ۱۲ درصد از جمعیت کشور در دهه ۵۰ زیر خط گرسنگی بودند.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۵۵ نرخ بی‌سوادی در ایران، معادل ۵۲ درصد و نرخ بی‌سوادی در روستا‌ها نیز معادل ۷۰ درصد بود و بر اساس آمار‌های جهانی، ما آن‌ روز‌ها از لحاظ پیشرفت سوادآموزی جزو کشور‌های ناکارآمد بودیم؛ همچنین نرخ بی‌سوادی زنان و دختران بالای شش سال به ۶۵ درصد می‌رسید.

معتضد ادامه داد: براساس سرشماری نفوس در سال ۱۳۵۵، از جمعیت ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری مردم ایران، بیش از یک میلیون و ۷۰ هزار نفر در «خانه‌های کپری» زندگی می‌کردند؛ همچنین از شش میلیون و ۷۰۰ هزار خانواده ایرانی، حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار خانواده در خانه‌هایی با یک اتاق زندگی می‌کردند؛ این به معنای یک‌سوم جمعیت کشور است.

این مورخ افزود: طبق آمار‌های مرتبط با سرشماری سال ۱۳۵۵، حدود ۷۸ درصد از مناطق روستایی و ۱۰ درصد از مناطق شهری، فاقد آب لوله‌کشی بودند. این درحالی است که لوله‌کشی آب در ایران سال ۱۳۰۰ آغاز شد و پس از اجرای ده‌ها پروژه، سرانجام فرانسوی‌ها در سال ۱۳۱۹ تصمیم گرفتند تا آب ایران را لوله‌کشی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه توزیع انرژی، سال ۱۳۵۲ حدود ۹۰ درصد از آن صادر می‌شد. ۴۰ درصد روستاییان نیز به نفت دسترسی نداشتند و از فضولات گاو به عنوان سوخت استفاده می‌کردند.

معتضد گفت: در حوزه نظامی نیز [انگلیسی‌ها] سر ما را کلاه گذاشتند؛ چراکه تانک‌های «چیفتن» را به ما فروختند و با شروع جنگ تحمیلی، به‌جای چهار هزار دستگاه، تنها ۱۸۰ دستگاه به ما تحویل داده بودند که به اعتراف بعثی‌ها با تسلیحات روسی منهدم می‌شدند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: همچنین در بخش کشاورزی نیز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ۴۷ درصد کشاورز‌های ایران هیچ نوع کشت و زرعی نداشتند که این موضوع سبب مهاجرت معکوس به شهر‌ها شده بود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار