جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

گسترش روحیه پایداری ملی، ویژگی بارز دفاع مقدس/ جبهه مقاومت، برگرفته از ۸ سال ایستادگی ملت ایران است

امیر «سهرابی» گفت: گسترش فرهنگ پایداری ملی در جامعه از ویژگی‌های دوران دفاع مقدس بود و مردم علیرغم همه تنگناه‌ها و تحریم ها، روحیه و فرهنگ ایثار و شهادت را در خود پیاده می‌کردند و این روحیه، امروز الگوی جبهه مقاومت شده است.
کد خبر: ۶۶۷۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴ - 14May 2024

گسترش روحیه پایداری ملی، ویژگی بارز دفاع مقدس/ جبهه مقاومت، برگرفته از ۸ سال ایستادگی ملت ایران استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مراسم اختتامیه دوره بصیرتی کارکنان وظیفه ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سراسر کشور در سالن همایش دکتر عباس شیبانی مجتمع اردویی یاوران حضرت مهدی (عج) جمکران اظهار داشت: تقارن دهه کرامت با سالگرد دومین مرحله عملیات بیت المقدس و نزدیک شدن به حماسه فتح خرمشهر را گرامی می‌داریم.

وی خطاب به سربازان شرکت کننده در دوره بصیرتی عنوان کرد: همه شما لازم است اطلاعاتی را از دفاع مقدس داشته باشید و بدانید در این دوران نورانی از تاریخ کشورمان چه رویداد‌های غرورآفرینی رخ داده است.

امیر سهرابی، آزادسازی خرمشهر در سومین مرحله عملیات بیت المقدس را نقطه عطفی در ۸ سال حماسه مردم بزرگوار ایران اسلامی دانست و گفت: فتح خرمشهر مهمترین عملیات به لحاظ بُعد تاریخی و اثربخش‌ترین عملیات به لحاظ تاثیرگذاری در روحیه مردم بود.

وی خاطرنشان کرد: در این عملیات هزاران نفر از نیرو‌های دشمن بعثی که آمده بودند تا بمانند، به اسارت درآمدند و بعد از گذشت دو سه قرن از معاهده‌های ننگینی که منجر به جدایی بخش‌هایی مهمی از خاک کشورمان شد، فتح خرمشهر پیروزی بسیار بزرگی را برای کشورمان رقم زد.

وی یادآور شد: کشور‌های خارجی در طول دو جنگ جهانی اول و دوم علیرغم اعلام بی طرفی، بخش‌هایی از خاک کشورمان را در شمال و غرب و جنوب تصرف کردند.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تشریح مراحل سه گانه عملیات بیت المقدس گفت: رزمندگان اسلام در طول ۲۰ روز این عملیات، در مرحله اول از غرب رود کارون تا جاده اهواز خرمشهر را تصرف نموده و در مرحله دوم از این جاده و از شلمچه به سمت غرب نیرو‌های عراقی حرکت کردند و در مرحله سوم به خرمشهر وارد شده و به یاری خدا، فرماندهی حضرت امام (ره) و نقشه‌های دقیق فرماندهان نظامی و نیز حضور نیرو‌های مردمی در کنار سپاه و ارتش خرمشهر را از لوث وجود دشمن پاکسازی کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و این نکته که باید گنجینه‌های ارزشمند دفاع مقدس را استخراج و به نسل‌های حاضر و آینده منتقل کنیم، گفت: دفاع مقدس دارای ویژگی‌های منحصر بفردی بود که این حماسه را از دیگر جنگ‌ها در دنیا متمایز کرد.

امیر سهرابی نخستین ویژگی دفاع مقدس را الگوگیری از نهضت عاشورا خواند و عنوان کرد: رزمندگان اسلام بر مسیر احدی الاحسینین حرکت می‌کردند که چه پیروز شوند و چه به شهادت برسند، در هر دو صورت به تکلیف خود عمل کرده و پیروز میدان هستند.

وی دومین ویژگی دفاع مقدس را تفاوت فرماندهی جنگ دانست و گفت: فرماندهی الهی حضرت امام (ره) و فرماندهی طاغوتی صدام و نیز وجود رزمندگان ایرانی با آن روحیه عاشورایی در برابر دشمن بعثی، از تفاوت‌های عمده و مهم دو جبهه حق و باطل بود.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، نقش آفرینی قشر‌های مختلف مردم را در دفاع مقدس سومین ویژگی این حماسه بزرگ خواند و گفت: در این دوران، مردم یا سلاح در دست گرفتند و یا در پشتیبانی جنگ شرکت کردند.

وی ادامه داد: سه و نیم میلیون نفر سرباز وظیفه و به همین تعداد نیروی بسیج مردمی جمعا ۷ میلیون نفر به همراه سایر قشر‌های مردم که پشتیبانی جبهه را بر عهده داشتند، به فرمان حضرت امام (ره) در دوران دفاع مقدس نقش آفرینی کردند.

امیر سهرابی گسترش فرهنگ پایداری ملی در جامعه را ویژگی دیگر دوران دفاع مقدس خواند و افزود: مردم علیرغم همه تنگناه‌ها و تحریم ها، دارای روحیه پایداری ملی بودند به عنوان نمونه، با آنکه در صف اجناس سهمیه بندی و کوپنی می‌ایستادند، بخشی از همان ارزاق را به جبهه اهدا می‌کردند.

وی مدیریت جهادی مسئولان کشور و حضور در کنار مردم را ویژگی دیگر دوران حماسه و ایثار خواند و افزود: نقش الگویی دفاع مقدس برای جبهه مقاومت و تقویت روحیه شجاعت و ایستادگی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی، دیگر ویژگی این حماسه بزرگ است و به تعبیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، دفاع مقدس حکم ریشه را دارد و جبهه مقاومت، شاخ و برگ آن را تشکیل می‌دهد و به برکت آن حماسه بزرگ، مقاومت و پایداری ملی در برابر دشمن را برتر و بهتر از تسلیم شدن می‌دانند.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: امروز مردم غزه و حماس ثابت و استوار در برابر دشمن می‌ایستند و دشمن را به حضیض ذلت می‌کشانند؛ توجه دنیا به مساله فلسطین متمرکز شده، در همه جا بخصوص مجامع دانشگاهی علیه رژیم صهیونیستی و در باره فلسطین آزاد صحبت می‌کنند و کشور فلسطین در سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.

وی تاکید کرد: محور مقاومت، حماس، طوفان الاقصی و ... همه برگرفته از دفاع مقدس ملت بزرگ ایران است و بر این باورند که هر چند در برابر دشمن، عزیزان شان را از دست می‌دهند و زیرساخت‌های کشورشان نابود می‌شود، اما به دلیل همین ایستادگی، پیروز اصلی میدان هستند.

امیر سهرابی با بیان این نکته که دوران دفاع مقدس، حقانیت کشورمان را به جهانیان اثبات کرد، گفت: ضرورت دارد این افتخارات بزرگ را که عامل شکست ابرقدرت‌ها و بر هم زننده شوکت ستمگران بود، با ابزاری همچون آثار هنری دقیق، فیلم و نمایش‌های کوتاه، کتاب الکترونیک و .. به جوانان بشناسانیم.

وی در پایان با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی از جوانان در خصوص مطالعه فرهنگ عاشورایی حماسه و مقاومت، عنوان کرد: ضرورت دارد نسل جدید ظرفیت‌های دفاع مقدس را با مطالعه خاطرات فرماندهان جنگ، شرح عملیات ها، خاطرات آزادگان سرافراز، شرح حال و سبک زندگی شهیدان والامقام و رفتار شناسی رزمندگان اسلام بشناسد.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همچنین با اشاره به ضرورت و اهمیت برگزاری دوره بصیرتی ویژه کارکنان وظیفه ادارات کل استان ها، از تدبیر ریاست بنیاد مبنی بر برگزاری این دوره تقدیر کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها