امنیت منطقه در گروه همکاری و هم‌افزایی؛

پیام سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران

سفر نیچروان بارزانی به ایران ضمن یادآوری کمک‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان عراق در بزنگاه‌های حساس، نشان می‌دهد که تحولاتی جدی در اقلیم در حال وقوع است که نیاز به رایزنی دارد.
کد خبر: ۶۶۵۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳ - 07May 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق با سفر به ایران با حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مقامات عالی‌رتبه کشورمان دیدار کرد.

منطقه غرب‌آسیا تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است و خیلی چیز‌ها در این منطقه تغییر کرده است؛ اما آنچه که ثابت مانده و حتی تقویت هم شده است، اقتدار جمهوری اسلامی ایران و نقش بی‌بدیل و مشفقانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در ترسیم افق سیاسی و امنیتی منطقه است.

برهمین اساس، دیدار نیچروان بارزانی با امام خامنه‌ای دیدار خیلی مهمی بود که به این سفر اهمیت و اولویت زیادی داد. اگر به محتوای دیدار سیاستمداران منطقه با رهبر معظم انقلاب اسلامی دقت کنیم، می‌بینیم که معظم‌له در همه این دیدار‌ها همواره بر موضوعی که بیش از همه بر آن تاکید می‌کنند، مسئله امنیت و ثبات منطقه است. در حقیقت باید گفت که ثبات و امنیت منطقه در بیان رهبر انقلاب فقط در راستای همکاری و همفکری همه گروه‌های سیاسی و کشور‌های منطقه تبلور پیدا می‌کند.

پیام سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران

رئیس اقلیم کردستان در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور نیز تاکید کرد که «اگر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی نبود، معلوم نبود که امروز، حرکت کُرد چه سرنوشتی داشت. رعایت حرمت این همکاری‌ها و تعاملات، خط قرمزی است که ما هرگز از آن عبور نخواهیم کرد.»

این سخنان بارزانی در حضور رئیس جمهور کشورمان که صراحتا به نقش انقلاب اسلامی در سرنوشت کرد‌های عراقی اشاره می‌کند، نشان می‌دهد که ظرفیت‌های سیاسی و فرهنگی زیادی برای توسعه همکاری بین طرفین وجود دارد.

«ضیاء الناصری» مشاور رسانه‌ای محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز در اظهاراتی گفت: سفر نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران اختلاف قبلی را تا حد زیادی از بین برد. هرتلاشی که در راستای حل اختلافات با ایران باشد به سود دو کشور است و اظهاراتی که از نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران درمورد اهمیت روابط دو کشور شنیدیم خوش‌بینانه و امیدوارکننده است.

پیام سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران

بارزانی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: در تمام شرایط بحرانی که بعد از سال ۱۳۹۱ داشتیم و همچنین در پیروزی‌های خود، شما را در کنار خود دیده‌ایم و بطور مسلم اجازه اینکه اقلیم کردستان به مرکزی برای تهدید جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود را نمی‌دهیم و خواهان این موضوع نیستیم و با آن برخورد می‌کنیم. هیچ عقل سلیمی این را قبول می‌کند که با رژیم صهیونیستی ارتباط داشته باشد و جمهوری اسلامی ایران را از دست بدهد. 

پیام سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران

نیچروان بارزانی در ادامه با «علی‌اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار کرد؛ بارزانی در این دیدار با بیان اینکه امنیت ایران، امنیت اقلیم کردستان است، تاکید کرد که اجازه نمی‌دهد هیچ طرف ثالثی از ناحیه اقلیم به امنیت جمهوری اسلامی ایران لطمه بزند. این موضع‌گیری از سوی بارزانی علاوه بر اینکه می‌تواند به اجرای توافق امنیتی ایران و عراق درباره اخراج گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب از اقلیم کردستان عراق کمک شایانی کند، یک پیام اطمینان‌بخش به تهران نیز محسوب می‌شود.

پرواضح است که «کومله»، حزب دموکرات کردستان ایران و پژاک در اقلیم کردستان فعالیت داشته و دارند و جمهوری اسلامی ایران بار‌ها در این‌باره به دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان شکایت کرده است.

قطعا کرد‌های اقلیم کردستان عراق فراموش نکرده‌اند که ایران از قبل انقلاب اسلامی نیز در کنار آنها بود؛ اما مهم‌ترین دوره‌ای که ایران به کمک آنها شتافت، وقتی بود که داعش به حومه شهر اربیل رسیده بود؛ آن زمان هیچ‌کدام از دوستان و شرکای اقلیم کردستان (آمریکا و انگلیس) پاسخ «مسعود بارزانی» را ندادند و نهایتاً آنها برای دفع داعش به سردار شهید سلیمانی پناه بردند.

پیام سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران

در همین راستا، نیچروان بارزانی در دیدار با قالیباف تصریح کرد: ما اهمیت روابط را می‌دانیم و خط قرمز‌های جمهوری اسلامی ایران را می‌شناسیم و در زمانی که داعش آمد ما اولین کسی را که در کنار خود دیدیدم، جمهوری اسلامی ایران و سردار سلیمانی بود. اینها را نه‌تنها در مجالس خاص، بلکه به‌صورت علنی و رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم و آقای بارزانی در این خصوص کتاب نوشتند و قدر این پشتیبانی‌ها را می‌دانیم.

«مسعود بارزانی» رئیس پیشین منطقه کردستان عراق، این موضوع را طی مصاحبه‌ای اینگونه روایت می‌کند: «داعش به دروازه‌های اربیل رسیده بود و نگرانی‌هایی درباره سقوط شهر وجود داشت. من به آمریکایی‌ها، ترکیه ای‌ها، انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها و حتی سعودی‌ها زنگ زدم. تمام سران این کشور‌ها به من گفتند که در مقطع کنونی نمی‌توانیم کمکی بکنیم! لذا من با حاج قاسم سلیمانی تماس گرفتم و اوضاع را به دقت برای او شرح دادم. او به من گفت: فردا بعد از نماز صبح در اربیل پیش شما خواهم بود. من به او گفتم: تا فردا وقت نداریم، الان بیا. به من گفت: آقا مسعود، فقط امشب شهر را حفظ کن. صبح روز بعد حاج قاسم در فرودگاه اربیل بود و من به استقبال او رفتم. ۵۰ یا ۶۰ نفر از نیرو‌های ویژه‌اش او را همراهی می‌کردند. سریعا به مناطق درگیری رفتند و نیرو‌های کُرد پیشمرگه را مجددا ساماندهی کردند. طی چند ساعت، معادله روی زمین به نفع ما تغییر پیدا کرد. ما بعد‌ها یکی از سرکرده‌های داعش را اسیر گرفتیم که به ما گفت: جاسوسان ما در اربیل به ما خبر دادند که قاسم سلیمانی در شهر است و روحیه نیرو‌های ما از از هم پاشید و ما عقب‌نشینی کردیم.»

بنابراین دیدار نیچروان بارزانی با مقامات سیاسی ایران ضمن یادآوری کمک‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران در بزنگاه‌های مهم به اقلیم کردستان عراق به ترمیم رابطه کشورمان با این اقلیم نیز کمک می‌کند و پرواضح است که اگر مسائل امنیتی و سیاسی حل شود، حتماً بازار تجاری و صادراتی بین کشور ما و اقلیم کردستان عراق فعال خواهد شد، چون حدود ۱۲۰ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان داریم و این مرز‌ها بازار خوبی برای کالا‌های ایرانی است.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها