یک کارشناس زنان در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مستندهای «پا به ماه» قطعاً موثر است

نوری تولید مستند‌هایی از جنس مجموعه «پا به ماه» را ضروری دانست و گفت: قطعا این جنس تولیدات در مسئله فرزندآوری تأثیر دارند، اما این نکته هم مهم است که کجا قرار است این آثار عرضه شوند. مخاطب صداوسیما بخشی از جامعه را شامل می‌شود و بهتر است که روی فضای مجازی برای عرضه این دست محصولات سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم.
کد خبر: ۶۶۵۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲ - 07May 2024

مستندهای «پا به ماه» قطعاً موثر است«مریم نوری» کارشناس حوزه زنان، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، درباره مجموعه مستند «پا به ماه» از محصولات سازمان اوج که با موضوع فرهنگ فرزندآوری به تولید رسیده و فصل دوم آن در حال پخش از شبکه دوم سیما است، اظهار داشت: میزان تأثیرگذاری مجموعه‌هایی از جنس «پا به ماه»، بستگی مستقیم به کیفیت تولید این آثار دارد. مهم این است که شما چقدر می‌توانید مستند‌هایی با نگاه خلاقانه و در بازه زمانی کوتاه به تولید برسانید. در زمینه اثرگذاری، انتخاب سوژه‌های این مستند‌ها هم بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: قطعا تولید مجموعه مستند‌هایی با موضوعاتی از این جنس که نیاز به فرهنگ‌سازی درباره آنها داریم، بی‌تأثیر نیست، اما اینکه میزان این تأثیرگذاری چقدر می‌تواند باشد را کیفیت عملکرد ما معین می‌کند. میزان خلاقیت و نوآوری ما در تولید این جنس آثار است که تعیین می‌کند مردم چقدر از آن تأثیر خواهند گرفت. از این منظر هرچقدر موفق به تأثیرگذاری بیشتر شویم، بیشتر هم می‌توانیم بر لزوم تولید این جنس آثار تأکید کنیم.

این کارشناس حوزه زنان، تأکید کرد: بحث فرزندآوری و معضلاتی که در این زمینه با آن مواجه هستیم، قطعا با طرح شعار و تشویق به بچه‌دار شدن، ختم به خیر نمی‌شود. مردم و خانواده‌ها نیازمند رفع موانع به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی هستند. برای آنکه فرزندآوری تبدیل به دغدغه و اولویت مردم شود، نیاز به سیاست‌های تشویقی و حمایتی داریم.

وی افزود: هر آنچه تا به امروز در این زمینه اتفاق افتاده است هم باید یا در قالب مستندسازی و یا در قالب‌های دیگر، به مردم اطلاع داده شود. مردم باید بدانند در مسیر فرزندآوری چه تسهیلاتی به آنها تعلق می‌گیرد و چگونه موانع از مسیر آنها حذف می‌شود. حتی وجه فرهنگی فرزندآوری و کارکرد‌های فرزند در فضای خانواده هم می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

نوری گفت: در حوزه‌هایی مانند چالش‌های تک‌فرزندی در خانواده‌ها هم می‌توان به این موضوع پرداخت که فرزندان در طول ۲۰ سال آینده، چه شرایطی را قرار است تجربه کنند؟ اینکه فرزندان آنها دیگر خاله و عمو و عمه ندارند، چه تأثیری بر نسل‌های بعدی آنها خواهد گذاشت. این خانواده‌ها در نسل‌های بعد از منظر حمایت‌های اجتماعی با چه چالش‌هایی مواجه می‌شوند. باید در این زمینه‌ها تصاویری منطقی و واقعی پیش چشم مخاطبان قرار داد تا آنها بتوانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

این کارشناس حوزه زنان تأکید کرد: خیلی از افراد امروز در جامعه ما هستند که هیچ مشکلی در زمینه مسائل مالی و معیشتی ندارند، اما اصرار دارند که ادای آدم‌های ناامید را دربیاورند. این قبیل افراد هیچ مسئله در زمینه چالش‌های اقتصادی ندارند، اما از آنجایی که می‌خواهند مخالفت کنند، وقتی حکومت صحبت از فرزندآوری می‌کند، آنها گویی تصمیم به لج‌بازی می‌گیرد و به همین دلیل از فرزندآوری پرهیز می‌کنند.

وی افزود: ما باید در زمینه فرهنگ‌سازی باید این موضوع را به عموم مردم تفهیم کنیم که موضوع فرزندآوری اساسا مرتبط با خود مردم و خانواده‌های‌شان است. مادری که متولد ۶۲ است و به خواست خودش تا به این سن بچه‌دار نشده است، فقط کافیست ۱۰ سال آینده خود را تصور کند که به تنهایی و در سن بالا، بدون هیچ دل‌خوشی‌ای باید مصیبت‌های زندگی را تحمل کند. باید بتوانیم با قالب‌های مختلف رسانه‌ای، اثرات کاهش جمعیت را هم به مردم نشان داده و درباره آن هشدار بدهیم. 

نوری ضمن تأکید بر تأثیرگذاری تولید مستند‌هایی از جنس مجموعه «پا به ماه» تأکید کرد: قطعا این جنس تولیدات تأثیر دارند، اما این نکته هم مهم است که کجا قرار است این آثار عرضه شوند. مخاطب صداوسیما بخشی از جامعه را شامل می‌شود و بهتر است که روی فضای مجازی برای عرضه این دست محصولات سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم. معمولا در این فضا، بازخورد‌های بیشتری را از مردم شاهد هستیم. هر چقدر هم بتوانیم به سمت تولیداتی با زمان کوتاه‌تر برویم، در این حوزه مفیدتر عمل خواهیم کرد.

وی افزود: اگر یک پیام مهم را بتوانیم در یک بسته رسانه‌ای با زمان ۲ دقیقه به مخاطب منتقل کنیم، قطعا دامنه اثرگذاری ما بر قشتر‌های مختلف مردم، گسترده‌تر می‌شود. پخش این آثار از صداوسیما هم موثر است، اما چه بهتر که به‌عنوان یک مکمل روی فضای مجازی هم تمرکز داشته باشیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار