دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«صالح العاروری»؛ فرمانده در سایه حماس از تولد تا شهادت+ تصاویر

نایب رییس دفتر سیاسی حماس که در جریان حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به منطقه «ضاحیه جنوبی» بیروت به شهادت رسید، را می‌توان از موسسان اولین گردان‌های عزالدین قسام دانست که در عین اینکه در لیست ترور موساد قرار داشت در طول سال‌های اخیر ضربات فراوان و دردناکی را به رژیم صهیونیستی وارد آورده بود.
کد خبر: ۶۴۲۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵ - 03January 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: شب گذشته رسانه‌های فلسطینی و منطقه‌ای در خبری فوری اعلام کردند که «صالح العاروری» فرمانده در سایه حماس و نایب رییس دفتر سیاسی این جنبش مقاومت اسلامی فلسطینی به دنبال حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به دفتر سیاسی جنبش حماس در ضاحیه جنوبی بیروت به همراه ۳ تن از همراهانش به شهادت رسیدند. البته ترور این فرمانده مبارز و شجاع فلسطینی امری اتفاقی نبود و شهید صالح العاروری بار‌ها از سوی رژیم صهیونیستی به ترور تهدید شده بود تا این که شامگاه شب گذشته توسط ماشین جنگی و متجاوز صهیوینستی به شهادت رسید.

تولد و زندگی

«صالح العاروری» سال ۱۹۶۶ در شهرک عاروره در نزدیکی شهر رام الله در کرانه باختری به دنیا آمد. او مدرک لیسانس خود را در رشته فقه و حقوق اسلامی از دانشگاه الخلیل در کرانه باختری دریافت کرد. ضمن اینکه، او در سال ۱۹۸۵ رهبر جنبش اسلامی دانشجویی در دانشگاه الخلیل شد. العاروری، پس از تاسیس جنبش حماس در اواخر سال ۱۹۸۷ العاروری نیز به آن ملحق شد. او طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ دو مرتبه به اتهام فعالیت در جنبش حماس اسیر و به بازداشت موقت درآمد. العاروری، طی سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ هسته‌های اولیه شاخه نظامی حماس را در کرانه باختری پایه‌گذاری کرد.

ترور «صالح العاروری» فرمانده در سایه حماس توسط «اسرائیل»

۱۸ سال اسارت

اگر بخواهیم شهید «صالح العاروری» را بهتر بشناسیم باید بگوییم که او از شخصیت‌های مشهور گردان‌های قسام بود که پس از چندین سال تجربه زندان از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۱ در تبادل مشهور «شالیت» همراه با بسیاری از دیگر رهبران فلسطینی، مانند یحیی سنوار از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شد. ضمن اینکه، روزنامه یدیعوت آحارونوت در سال ۲۰۱۸ درخصوص العاروری نوشته بود که العاروری برنامه‌ریز عملیات‌های مسلحانه حماس و شخص دوم حماس است و انتخاب وی برای این جایگاه تکمیل تغییر ساختار رهبری حماس پس از انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس حماس در غزه به شمار می‌رود.

تسلط به زبان عبری

موضوعی که شهید «صالح العاروری» را به فردی بسیار مهم و ارزشمند تبدیل کرده بود ویژگی‌هایی بود که وی از آن‌ها برخوردار بود. او به راحتی به زبان عبری سخن می‌گفت و با سرعت پله‌های پیشرفت در رهبری حماس را پیمود و پس از آنکه در سوریه، ترکیه و قطر مسؤول دفتر حماس بود در لبنان هم عهده‌دار این مسؤولیت بود. نکته مهم اینجاست در حالی که وی حمله‌های حماس را از لبنان برنامه‌ریزی می‌کرد انتخاب این شخص برای این جایگاه موجب نگرانی اسرائیل شده بود.

ترور «صالح العاروری» فرمانده در سایه حماس توسط «اسرائیل»

ارتباط با ایران و حزب‌الله لبنان

اما آن چیزی که اهمیت و جایگاه شهید «صالح العاروری» را بیش از دیگر شخصیت‌های فلسطینی برای صهیونیست‌ها پررنگ می‌کرد، سابقه وی در اقدامات نظامی در کنار رابطه حسنه وی با ایران، حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی بود. العاروری مسؤول نظامی حماس در کرانه باختری هم بود.

موضوع بسیار مهم دیگر اینکه، شهید «صالح العاروری» مسؤولیت ربایش ۳ صهیونیست در سال ۲۰۱۴ (که بهانه تل‌آویو برای آغاز جنگ ۵۱ روزه شد) را بر عهده گرفته بود. در حقیقت به همین دلیل العاروری به ادعای روزنامه هاآرتص و شبکه ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، فرد شماره یک تحت تعقیب رژیم صهیونیستی بود.

اقامت در ترکیه و قطر

از طرف دیگر به دلیل اینکه «صالح العاروری» پس از چند سال اقامت در ترکیه همچنان به اقدامات و فعالیت‌های خود علیه رژیم صهیوینستی ادامه می‌داد با فشار صهیونیست‌ها به آنکارا، این کشور را ترک کرد و به قطر رفت. البته باید گفت که یکی از مفاد قرارداد اسرائیل و ترکیه در سال ۲۰۱۵ اخراج صالح العاروری از استانبول بود و پس از آن بین اسرائیل و قطر توافق شد که وی پس از دو سال اقامت در دوحه از دوحه اخراج شود.

ترور «صالح العاروری» فرمانده در سایه حماس توسط «اسرائیل»

عزیمت به لبنان

همچنین با آغاز بحران کشور‌های عربی و قطر، العاروری دوحه را هم به مقصد بیروت کرد. اتفاقی که به ادعای روزنامه‌های صهیونیستی ناشی از فشار کشور‌های عربی و تل‌آویو رخ داد. به طور مثال آویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی پس از خروج العاروری از قطر در سخنانی گفته بود العاروری برای تقویت و آشتی روابط حزب‌الله لبنان و حماس به بیروت سفر کرده است. العاروری از سال ۲۰۱۵ رسماً در لیست سیاه تروریستی دولت آمریکا قرار گرفت.

نحوه شهادت

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که شهید «صالح العاروری» بار‌ها از سوی رژیم صهیونیستی به ترور تهدید شده بود تا این که شامگاه دیروز سه‌شنبه در نتیجه حمله پهپادی این رژیم به دفتر سیاسی جنبش حماس در ضاحیه جنوبی بیروت به همراه ۳ تن از همراهانش به شهادت رسید.

ترور «صالح العاروری» فرمانده در سایه حماس توسط «اسرائیل»

واکنش‌ها

به دنبال ترور «صالح العاروری» نایب رییس دفتر سیاسی جنبش حماس گروه‌های مقاومت منطقه به همراه برخی از کشور‌های منطقه نسبت به این اقدام تروریستی واکنش نشان دادند و به شهادت رساندن این فرمانده بزرگ و تاثیرگذار حماس را تسلیت گفته و این ترور ناجوانمردانه را محکوم کردند.

جنبش حماس

«عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی حماس گفت که ترور‌های بزدلانه رهبران ملت ما در شکست اراده ما و یا ضربه زدن به مقاومت ناکام خواهند بود. این ترور‌ها بار دیگر ثابت کرد که این دشمن در تحقق تمام اهداف خود در باریکه غزه شکست سختی خورده است.

جنبش جهاد اسلامی

واکنش دیگر مربوط به «احسان عطایا» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی بود. او در سخنانی گفت که رژیم صهیونیستی بهای جنایات خود از جمله ترور صالح العاروری را خواهد پرداخت. ضمن اینکه، ماهر الطاهر از رهبران جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز تاکید کرد که انتقام خون العاروری را خواهیم گرفت.

گردان‌های شهدای الاقصی

گردان‌های شهدای الاقصی اعلام کردند، با عزت و افتخار شهادت صالح العاروری رهبر ملی فلسطین و معاون رئیس دفتر سیاسی حماس را اعلام می‌کنیم. گردان‌های شهدای الاقصی تاکید کرد که ترور رهبران ما را ازوظایف ملی خود در دفاع از ملت خود بازنخواهد داشت بلکه بر اصرار ما بر مقاومت خواهد افزود.

انصارالله یمن

محمدعلی الحوثی، رئیس کمیتهٔ انقلاب یمن نیز گفت، بار دیگر بر همبستگی کامل خود با ملت فلسطین تا احقاق حقوق آن‌ها و اخراج اشغالگران تاکید می‌کنیم. سخنگوی انصارالله یمن نیز اعلام کرد که جنایت ترور العاروری که تجاوز آشکار صهیونیست‌ها علیه لبنان به شمار می‌آید، قویا محکوم می‌کنیم. ضمن اینکه، عبدالسلام از دیگر رهبران یمن گفت بار دیگر بر حمایت از جنبش‌های مقاومت در فلسطین و لبنان تاکید می‌کنیم.

حزب‌الله عراق

گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد، دشمن اسرائیلی که از حمایت آمریکا برخوردار است، جنایت ترور فرمانده صالح العاروری را پس از ناتوانی نظامی در مقابل با مقاومت غزه مرتکب شده است. از طرف دیگر، «مراد العضایله» دبیر کل حزب جبهه عمل اسلامی در اردن با تاکید بر آنکه این ترور بزدلانه مانع در برابر ملت فلسطین نخواهد بود، گفت که العاروری کارنامه‌ای درخشان در مبارزه و جهاد دارد و در وحدت گروه‌های فلسطینی نقشی اساسی داشت.

دولت پیش‌برد امور لبنان

نخست‌وزیر دولت پیش‌برد امور لبنان نیز حمله رژیم صهیونیستی به حومه جنوبی بیروت که به شهادت صالح العاروری نایب رییس دفتر سیاسی جنبش حماس انجامید را محکوم کرد و تاکید کرد این انفجار یک جنایت اسراییلی است که بی‌شک با هدف ورود لبنان به مرحله جدید درگیری پس از تجاوز‌های روزانه و مداوم به جنوب لبنان، صورت گرفته است.

از طرف دیگر، میقاتی گفت این انفجار بدون تردید لبنان را به ورطه درگیری می‌کشد و واکنشی روشن به تلاش‌های ما برای دورنمودن شبح جنگ از کشور است. وی افزود نسبت به روی‌آوردن سطوح سیاسی اسرائیل به کشاندن شکست‌های خود در غزه به مرز‌های جنوبی لبنان جهت تحمیل واقعیت‌ها و قواعد درگیری جدید در این منطقه هشدار می‌دهیم.

جمهوری اسلامی ایران

در آخر اینکه، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، اقدام زبونانه رژیم صهیونیستی در ترور شیخ صالح العاروری را به شدت محکوم‌کرد. کنعانی تاکید کرد که رژیم جنایتکار صهیونیستی با ارتکاب چنین جنایتی، بار دیگر ثابت کرد که بنای پوشالی صهیونیست‌ها بر ترور و جنایت استوار شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اقدام رژیم تروریستی صهیونیستی در ترور شهید صالح العاروری را در نتیجه درماندگی و شکست سنگین و غیرقابل ترمیم در برابر گروه‌های مقاومت فلسطینی و ملت مقاوم فلسطین در عملیات طوفان الاقصی و ایستادگی قهرمانانه در برابر ماشین جنگی رژیم متجاوز صهیونیستی علیه غزه در سه ماه گذشته دانست.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار