مدرس حوزه علمیه قم:

آذربایجان‌‌شرقی دیار رزمندگان دفاع مقدس است

آیت‌الله «کعبی» گفت: استان آذربایجان‌شرقی مهد علم و ایمان، فضیلت و فرزانگی، مردانگی، غیرت و فداکاری در راه مکتب اسلام، اهل بیت (ع)، انقلاب، حافظ نظام اسلامی و دیار رزمندگان دفاع مقدس است.
کد خبر: ۶۱۸۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹ - 26September 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، آیت‌الله «عباس کعبی» مدرس حوزه علمیه قم امروز (سه‌شنبه) در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علوم دینی آذربایجان‌ شرقی اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی مهد علم و ایمان، فضیلت و فرزانگی، مردانگی، غیرت و فداکاری در راه مکتب اسلام، اهل بیت (ع)، انقلاب، حافظ نظام اسلامی و دیار رزمندگان دفاع مقدس است.

وی افزود: حوزه‌های آذربایجان، حوزه‌های دیرینه و قدیمی است و من بر همۀ طلایه داران فضلیت و جهاد که از این سرزمین برخاستند به علامه طباطبایی‌ها و آیت الله‌العظمی سبحانی و سبحانی‌ها تا مرحوم آیت الله قاضی بزرگ و قاضی شهید محراب و شهید مدنی و نیز باکری و باکری‌ها سلام و درود می‌فرستم.

آیت الله کعبی تصریح کرد: سرزمین آذربایجان مهد دلیری‌ها و استعدادها و توانمندی‌هاست و از این بابت مسئولیت حوزویان این استان در این زمان برای حفظ این پیشینۀ تاریخی بسی سنگین است.

وی با تقدیر و تشکر از حضور روحانیون و فضلا در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان، مسئلۀ وحدت را مهم دانست و گفت: امیدواریم با وحدت و همدلی و باهم افزایی بتوانیم رسالت سنگین خودمان را انجام بدهیم.

این مدرس حوزه‌های علمیه تاکید کرد: سلسله‌جنبان روحانیت انبیای عظام الهی هستند،تاریخ روحانیت اسلام با طلوع خورشید تابناک اسلام در آغاز بعثت شروع شد، اگر بخواهیم به عنوان مقدمه ادوار تاریخ روحانیت را بر پایه سنت‌های الهی حاکم بر جامعه و تاریخ و با نگاهی به جامعه‌شناسی سیاسی و تحولات حاکم مرور بکنیم، درمی‌یابیم که روحانیت از آغاز اسلام تا الآن چند مقطع تاریخی را گذرانده است.

آیت‌الله «کعبی» ادامه داد: مقطع اول بنیانگذاری اسلام؛ کاشت نهال اسلام در 23 سال رسالت صورت گرفت، کاری که رسول اکرم (ص) انجام داد و اجمالش این هگاست که روحانیت به زعامت رسول‌الله (صلوات ا...علیه و آله)شکل گرفت. مقطع دوم؛ دوران حفظ، تداوم، پایداری و مقاومت است که قهرمان این دوره امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (ع) است که با عاشورا تداوم یافت و در حقیقت با عاشورا ماندگار شد.

وی، سخنان خود را با معرفی مقطع سوم تاریخ روحانیت که آن را از آغاز رنسانس در اروپا دانست ادامه داد و افزود: مقطع سوم یا دوران بیماری و آفت از دورۀ رنسانس در اروپا و غرب با آغاز انقلاب فکری و صنعتی در آن دیار و ورود مکاتب غربی به شرق و سرزمین‌های اسلامی آغاز شد.

آیت‌الله «کعبی» گفت: عده‌ای از جامعۀ اسلامی برای تحصیل به مغرب زمین رفتند و متاسفانه غربزده شدند و  به این جمع‌بندی رسیدند که راه حل پیشرفت این است که از فرق سر تا نوک پا باید غربی بشویم و بعضی‌ها هم از شرق مدد گرفتند و ماتریالیسم را ترویج کردند که البته مسیحیت تحریف شده و جدایی دین از سیاست و سکولاریسم باعث این بیماری و آفت شد به گونه‌ای که این شعار باب شد که اصلا دین افیون توده‌ها است و دین نمی‌تواند حرکت اجتماعی شکل بدهد. اسم این مقطع، مقطع بیماری و آفت است.

آیت الله کعبی با بیان اینکه مقطع چهارم دوران بیداری و دوران بازگشت به اسلام است، تاکید کرد: تاریخ دوران بیداری و بازگشت به اسلام به 250 سال گذشته برمی‌گردد که احیاگران و بیدارگران بزرگ و مصلحان اجتماعی دریافتند که مشکل در اسلام نیست بلکه مشکل در این است که جامعه اسلامی از راه اسلام فاصله گرفته است.

این استاد حوزه اظهار داشت: دوره بیداری که دوره چهارم هست منجر به دوره دیگر و پنجمی شد که دوران باز تولید قدرت اسلام و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری معمار کبیر و بنیانگذار انقلاب اسلامی است. 

مدرس حوزه علمیه قم افزود: انقلاب اسلامی را باید قطعه تابناکی از تاریخ اسلام ناب و مکتب اهل بیت (ع) در تاریخ معاصر بدانیم و گویی خورشید تابناک اسلام دوباره طلوع کرد، این مقطعی است از تاریخ اسلام که نباید با انقلاب‌های شرقی و غربی مثل انقلاب فرانسه، شوروی و انقلاب های دیگر مقایسه شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی محلی و محصور در یک قطعۀ زمانی و مکانی نیست بلکه انقلابی فطری، اصیل، احیاگر با مقیاس جهانی برای ایجاد تحولات جهانی و بسترسازی ظهور منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم (عج) است. 

آیت الله کعبی گفت: این مقطع پنجم که 44 سال از آن میگذرد مراحلی را در آن گذرانده؛ مرحله اول انقلاب کردن، مرحله دوم حفظ انقلاب و در این حفظ انقلاب قطعه تابناک 8 سال دفاع مقدس می‌درخشد، در بین آذربایجان شرقی هم در قطعه انقلاب با خیزش 29 بهمن 1356 و هم در دوران دفاع مقدس با سپاه عاشورا و حضور در میدان فداکاری خوش درخشید.  مرحله سوم دولت سازی است، منظور دولت اسلامی است، همانطور که رهبری فرمودند و مرحله چهارم نیز جامعه‌پردازی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار