سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

آمریکا با سرمایه‌گذاری روی اغتشاشات فرصت‌سوزی کرد/ معطل مذاکرات برجامی نیستیم

کنعانی با اشاره به آخرین مذاکرات برجامی ایران و طرف‌های باقی‌مانده در آن در سپتامبر ۲۰۲۲، گفت: دولت آمریکا و شرکای اروپایی آن با یک محاسبه غلط و با نگاهی به اغتشاشات داخلی ایران و سرمایه گذاری روی آن به فرصت سوزی پرداختند که نتیجه آن سر باز زدن آنها از نهایی کردن روند مذاکرات بود.
کد خبر: ۶۱۴۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ - 04September 2023

شهید رئیسعلی دلواری قهرمان ملی مبارزه با استعمار انگلیس بودبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (دوشنبه) اظهار داشت: در آستانه کنگره اربعین قرار داریم که یادآور حضرت سیدالشهدا و حضرت ابوالفضل العباس است، اربعین به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانگر عزت اسلام است.

کنعانی خاطرنشان کرد: دیروز در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران سالروز شهادت قهرمان ملی کشورمان شهید رئیسعلی دلواری بود، توصیف زیبای امام خامنه‌ای از ایشان شنیدنی است که معظم له از وی به عنوان قهرمان ملی مبارزه با استکبار جهانی نام بردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مطلع هستید که مزار این شهید عزیز با پیگیری‌های وزارت امور خارجه و سفارت ما در بغداد و با همکاری و خانواده این شهید گرانقدر و بزرگوار آن، استان بوشهر بعد از تلاش‌های چند ساله بازسازی و مرمت شد که امروز مورد زیارت و بازدید علاقه‌مندان است، با همتی که شکل گرفت به خوبی توانستیم این بازسازی را انجام دهیم.

وی درخصوص گره زدن سفره مردم به تبادلات خارجی با کشور‌های غربی افزود: طبیعتاً دستگاه دیپلماسی در راستای وظیفه ذاتی خود به دنبال توسعه روابط خارجی با کشور‌های دوست است در همه حوزه‌ها به ویژه، حوزه اقتصادی منافع ملی را تامین کند، در دولت سیزدهم مقرر شد دستگاه دیپلماسی بخش اصلی از ظرفیت خود را به حوزه اقتصادی و تجارت خارجی با کشور‌های دوست قرار دهد.

کنعانی خاطرنشان کرد: در آمار‌هایی که ارائه شده است به خوبی درمی‌یابیم که تراز تجاری به نحو قابل تاملی افزایش مثبت داشته است، همچنین عضویت در گروه بریکس که صرفا اهداف اقتصادی و تجاری را دنبال می‌کند، بیانگر موفقیت دستگاه دیپلماسی در عرصه دیپلماسی اقتصادی است که مجموعا توانسته حجم روابط اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های دوست را گسترش دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سند موجود بین ایران و آمریکا اظهار داشت: بنده هم این موضوع را در رسانه ها دیدم و شاهد تفسیر های متعدد بودم، این سند در چارچوب همان مذاکرات ایران با ۴+۱ بوده است و همان طور مطلع هستید آخرین پیش نویس مربوط به سال ۲۰۲۲ است که دو دولت آمریکا با محاسبات غلط و سرمایه گذاری بر اغتشاشات در ایران از نهایی کردن مذاکرات سرباز زدند.

وی با بیان اینکه این اقدام دولت آمریکا بیانگر عدم اراده سیاسی این کشور است، گفت: سخنان وزیر امور خارجه هم در همین چارچوب بوده است و شما می تواند مجددا اظهارات ایشان را مطالعه کنید.

کنعانی درخصوص مناسبات میان ترکیه و سوریه گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع کاملا روشن است و وزیر امور خارجه در کنفرانس روز گذشته به طور شفاف این موضع را بیان کردند، ما هم با سوریه مسائل عدیده دو جانبه در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی داریم، و هم با ترکیه این مسائل را داریم، بنابراین تلاش زیادی داشته‌ایم تا روابط بین ترکیه و سوریه بهبود پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که همه مشکلات بین دو کشور مهم منطقه مرتفع شود و شاهد از سرگیری مجدد روابط رسمی و سیاسی دو کشور باشیم.

وی در مورد ایرانیان خارج از کشور گفت: موضوع حمایت از ایرانیان خارج از کشور تسهیل تردد ایرانیان به داخل کشور و همچنین گسترش خدمات کنسولی در این دولت بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است و بر همین اساس لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور با مشارکت همه دستگاه‌های ذیربط این لایحه تنظیم شده است.

کنعانی گفت: ان‌شالله با تصویب این لایحه در مجلس زمینه حمایت بیشتر از ایرانیان خارج از کشور فراهم خواهد شد، اما جدای از این موضوع بسیاری از مشکلات مرتفع شده است و نگرانی هایی که برخی از ورود به ایران داشتند دیگر وجود ندارد، همچنین درخصوص اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی که همسران خارجی دارند با جدیت در حال پیگیری برای مرتفع شدن آن هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص تحولات عراق تشریح کرد: ما در امور داخلی عراق هیچ مداخله ای نداریم و دولت عراق را مسئول امور داخلی این کشور می‌دانیم، ما شاهدیم زمینه هایی برای ما امنی در این کشور وجود دارد که دولت عراق به آن رسیدگی می کند، آنچه برای ما مهم است حمایت از دولت عراق برای ایجاد امنیت پایدار در این کشور است.

وی درخصوص ماموریت‌های آقای عنایتی به عنوان سفیر ایران در عربستان گفت: ماموریت اصلی ایشان تقویت مناسبات دوجانبه است که انشالله در این زمینه با موفقیت ماموریت خود را انجام دهد و روابط جمهوری اسلامی ایران با عربستان گسترش بیش از پیش پیدا خواهد کرد.

کنعانی درخصوص صلح و ثبات منطقه و تحرکات آمریکایی‌ها گفت: حمایت از ثبات و امنیت کشورهای پیرامون یکی از اولویتهای اساسی جمهوری اسلامی ایران و ما معتقدیم هرگونه ناامنی در کشورهای منطقه آثارش به کل منطقه خواهد رسید، بنابراین هر جا که کمکی از دست جمهوری اسلامی برآمده برای صلح و ثبات دریغ نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دولت عراق از قدرت لازم برای رفع مشکلات این کشور برخوردار است، گفت: درخصوص سوریه موضع جمهوری اسلامی ایران استقلال سیاسی این کشور و لزوم خروج هر چه سریع تر نیروهای اشغالگر آمریکایی است.

کنعانی درباره صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه درخصوص «سند سپتامبر میان ایران و آمریکا»، اظهار داشت: سند سپتامبر سند جدیدی نیست و همان روند مذاکرات ایران و چهار بعلاوه یک بوده است.

وی افزود: آخرین مذاکرات برجامی ایران و طرف‌های باقی‌مانده در آن در سپتامبر ۲۰۲۲ آماده جمع بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام بود، اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی آن با یک محاسبه غلط و با نگاهی به اغتشاشات داخلی ایران و سرمایه گذاری روی آن از یک طرف و از طرفی با در نظر داشتن تحولات اوکراین به فرصت سوزی پرداختند که نتیجه آن سر باز زدن آنها از نهایی کردن روند مذاکرات بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آنها بار دیگر نشان دادند که از اراده حقیقی لازم برای بازگشت طرف‌ها به برجام و انجام تعهداتی که دارند برخوردار نیستند.

کنعانی تاکید کرد: توضیحات آقای وزیر در این خصوص کاملا شفاف بوده و ابهامی در متن آن وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص ادعای رسانه‌های غربی درخصوص فروش نفت و مناسبات تجاری ایران، بیان کرد: اظهارات رسانه‌ای ممکن است با اهدافی مطرح شود. ایران بارها اعلام کرده علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماتیک معطل مذاکرات برجامی هم باقی نمی‌ماند و بی اثر کردن تحریم‌ها را با جدیت دنبال خواهد کرد و منتظر برجام یا نگاه دولت آمریکا در ارتباط با روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر نمی‌ماند.

وی ادامه داد: ما نسبت به احقاق حقوق ملت ایران از تمامی روش‌های قانونی استفاده می‌کنیم. ایران در روند مناسبات خودش از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و دولت‌های زیادی به دنبال ارتقاء همکاری‌ها هستند.

کنعانی بیان کرد: ما توانستیم به رغم تحریم‌ها هم نفت خود را صادر کنیم و هم جایگاه خودمان را حفظ کنیم. تحریم‌های ظالمانه بی‌تردید محدودیت‌هایی برای ایران و شرکا ایجاد کرده اما ایران نشان داد به تحریم‌ها محدود نخواهند ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها در قبال مذاکرات محرمانه با کشورهای همسایه بیان کرد: مذاکرات محرمانه بخشی از ذات دیپلماسی است. طبیعتا در ارتباط با برخی از کشورها در منطقه ما موضوعاتی را در چهارچوب‌های تعریف شده در حال پیگیری هستیم و نتایج را اعلام خواهیم کرد، این یک امر طبیعی است.

کنعانی درخصوص تحولات بحرین هم تصریح کرد: واقعیت امر این است که این اخبار را از منابع مختلف دریافت کردیم. ما نسبت به شرایط زندانیان بحرینی و اعتصاب غذای آنان نگران هستیم و خواستار اقدام سریع دولت بحرین و رسیدگی به خواسته‌های آنان هستیم.

وی ادامه داد: فشارها بر زندانیان به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. این فشارها برخلاف موازین انسانی و حقوق بشری است. ادامه این شرایط و اعتصاب غذای زندانیان نگران کننده است. ما امیدواریم که دولت بحرین پاسخ دهد.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار