یادداشت/ سیده فاطمه کیایی

عصبانیت دشمن از درخشش فرهنگ انقلابی ایران اسلامی در حادثه زلزله ترکیه و سوریه

آنهایی که از هر بهانه و فرصتی برای نفرت‌پراکنی علیه ایران استفاده می‌کنند این‌بار زلزله ترکیه و اعلام آمادگی ایران برای امدادرسانی به دو کشور زلزله‌زده ترکیه و سوریه را بهانه خود قرار داده‌اند.
کد خبر: ۵۷۲۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷ - 08February 2023

عصبانیت دشمن از درخشش فرهنگ انقلابی ایران اسلامی در حادثه زلزله ترکیه و سوریهگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سیده فاطمه کیایی؛ رسالت شکل‌گیری نهاد‌های امدادرسانی چون سازمان هلال احمر یا صلیب سرخ کمک به انسان‌ها در شرایط بحرانی و بلایای طبیعی و غیر طبیعی نظیر سیل و زلزله و آتش‌سوزی و... است که به کمک جمع زیادی از مردمی که با مشکلاتی چون آوارگی، آسیب‌دیدگی، ویرانی خانه و کاشانه و در مجموع مختل شدن زندگی رو به رو هستند، می‌روند.

این نهاد‌ها فارغ از نژاد و مذهب و قومیت و ملیت به دنبال کمک‌رسانی در مواقع اضطراری به انسان‌ها عازم منطقه حادثه می‌شوند، حال آنکه اولین وظیفه انسانی هر فرد نیز در شرایط بروز حادثه کمک به هم نوع خود و در وهله اول حفظ جان او یک و در قدم‌های بعدی حفظ مال و زندگی اوست. از همین رو این نهاد‌ها وابسته به دولت‌ها نبوده و از یک دستورالعمل جهانی برای کمک به آسیب‌دیدگان پیروی می‌کنند. امدادگران طبق وظیفه شغلی و انسانی خود عازم این مناطق می‌شوند و بسیاری از نیروهای این نهادها به صورت داوطلبانه به امدادرسانی می‌پردازند. 

زلزله ۷.۸ ریشتری جنوب ترکیه که در این کشور و دیگر کشور‌های همسایه آن نظیر سوریه باعث به وجود آمدن خسارات بی‌شمار و کشته شدن تعدادی از مردم این دو کشور شد و یکی از بی‌سابقه‌ترین حوادث دهه‌های اخیر به لحاظ حجم خسارت و از بین رفتن مردم بود که باعث ویرانی خانه‌های مردم، آوارگی و در نهایت بروز وضعیت اضطراری در این کشورها شد. زلزله‌ای که در کشور سوریه نیز باعث کشته شدن بیش از هزار نفر از مردم شد و از بین رفتن خانه‌های زیادی را در پی داشت.

در چنین شرایطی وظیفه نهاد‌های امدادی بین‌المللی نظیر صلیب سرخ و هلال احمر است که برای امدادرسانی و اقدامات اولیه به این مناطق اعزام شوند، اما پراکندگی پرواز‌ها بر آسمان این دو کشور گویای واقعیتی است که تبعیض و عمل به خلاف شعار‌های حقوق بشری کشورهایی را نشان می‌دهد که مدعی احترام به انسان‌ها هستند.

آنچه آسمان این دو کشور پس از وقوع زلزله نشان داد حجم گسترده پرواز‌ها به جنوب ترکیه و خالی بودن آسمان سوریه از هرگونه پروازی بود و این معنا را داشت که بیشتر کمک‌ها به سمت کشور ترکیه رفته است در حالی که سوریه نیز پیش از این به واسطه سال‌ها جنگ خانمان‌سوز هنوز از زیر خرابی‌ها جنگ قد راست نکرده بود.

با بروز چنین بحرانی ایران که به واسطه قرارگیری در منطقه زلزله‌خیز تجربه خوبی در بحث امدادرسانی پس از وقوع زلزله دارد ضمن ابراز همدردی با مردم این دو کشور برای انجام هرگونه کمک و حضور امدادرسان اعلام آمادگی کرد. موضوعی که فراتر از همسایگی بین دو کشور ایران و ترکیه و مراوردات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، مسلمان بودن مردم این دو کشور و نیز حس نوع دوستی این الزام را ایجاد می‌‎کرد که هلال احمر ایران در نجات مردم ترکیه و سوریه پیش قدم شود.

با این حال برخی از معاندین ایران اسلامی که به دنبال پیدا کردن بهانه‌های متعدد برای نفرت‌پراکنی علیه ایران و ایرانیان هستند اعلام آمادگی کشورمان را دستمایه توهین قرار داده و این اقدام را در شرایطی که زلزله‌زدگان خوی نیز چندی پیش دچار مشکلات و خساراتی شده‌اند به حکم ضرب المثل «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» محکوم کردند.

لازم به ذکر این نکته است که وظیفه نهاد‌های امدادرسان نظیر هلال احمر به شرایط بحران و جایی بازمی‌گردد که جان مردم در خطر است و نیاز به اقدامات اولیه نظیر نجات مصدومین و خارج کردن پیکر‌ها از زیر آوار، ایجاد سرپناه و استقرار چادر‌ها جهت اسکان زلزله‌زدگان و رسیدگی به مصدومین وجود دارد.

واضح است که زلزله خوی پس از گذشت چند هفته از شرایط اضطراری اولیه عبور کرده و به نیاز‌های اولیه زلزله‌زدگان رسیدگی شده است، در این شرایط اقدام بعدی مسوولان باید به سوی کمک برای بازسازی خانه‌ها معطوف باشد، به همین جهت اقدامات بعدی از برنامه نهاد‌های امدادرسان خارج شده و برعهده دیگر سازمان‌های دولتی قرار می‌گیرد.

کاش آنانکه از مهنت و غم دیگران برای خود پلی جهت ایجاد دشمنی و نفرت می‌سازند و در زیر لباس میش، گرگ درون خود را پنهان می‌کنند پیش از هر اظهارنظری به این موضوع بیاندیشند که مرزهای انسانیت فراتر از مرزهای جغرافیایی، نژاد، رنگ و دین آدمیان است، جایی که باید قلب‌های سپید و بی‌کینه تصمیم‌گیرنده نهایی دوستی بین آدمیان باشند نه سیاست‌های دشمن‌ساز.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار