کارشناس مسائل غرب آسیا؛

لبنان با انتخاب نخست وزیر از بحران خارج می‌شود

تقوی‌نیا با بیان اینکه اتفاق نظری درباره نخست وزیری میقاتی در داخل و خارج از لبنان شکل گرفته است، گفت: می‌توان متصور بود کشور لبنان از شرایط سخت تحریمی آمریکا خارج خواهد شد.
کد خبر: ۴۶۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶ - 02August 2021

لبنان در حال خروج از بحران با انتخاب نخست وزیر

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «علیرضا تقوی‌نیا» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه نجیب میقاتی مأمور تشکیل کابینه در لبنان شده است، اظهار داشت: شرایط لبنان به‌مراتب در حال بهتر شدن است، زیرا شاهد توافق سیاسی گروه‌های داخلی و قدرت‌های بین‌المللی بر سر نخست‌وزیری نجیب میقاتی هستیم.

وی افزود: نجیب میقاتی یک شخصیت نسبتاً مستقل است که پس از استعفای حریری توانست موافقت پارلمان را برای پست نخست وزیری جلب کند. نکته مهمی که او اعلام کرد این بود که قرار نیست از پارلمان عبور کند. علت بیان این سخن از آن جهت بود که سعد حریری به دنبال عبور از پارلمان و عدم توجه به نظر نمایندگان مردم بود.

 کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با رادیو گفتگو با بیان اینکه نجیب میقاتی اعلام کرده است کابینه خود را با هماهنگی پارلمان تعیین خواهد کرد، اظهار کرد: نجیب میقاتی همچنین اعلام کرد با فرانسه و آمریکا هماهنگی کرده و موافقت آن‌ها را دریافت کرده است.

تقوی‌نیا با تصریح بر اینکه اتفاق نظری درباره نخست وزیری میقاتی در داخل و خارج از لبنان شکل گرفته است، عنوان کرد: می‌توان متصور بود این کشور از شرایط سختی که بر اثر تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است خارج خواهد شد.

وی به کشور‌های عربی و نقش و جایگاه آن‌ها در لبنان اشاره و بیان کرد: این کشور‌ها همواره نقش مخربی را در لبنان بازی کرده‌اند، اما بحران فعلی لبنان بیش از آنکه ناشی از دخالت‌های سعودی‌ها باشد، ناشی از فشار‌های فرانسه و آمریکا است.

 کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: لبنانی‌ها در برابر تحریم‌ها و فشار‌های غرب به‌ویژه فرانسه و آمریکا مقاومت کردند و زیر بار ظلم آن‌ها نرفتند. مسیحیان لبنان که متحد سنتی فرانسه محسوب می‌شوند، از فشار‌های اقتصادی بیشترین ضرر را کردند و به همین جهت کشور‌های غربی در نهایت به این نتیجه رسیدند که باید فشار بر لبنان را متوقف کنند.

وی به جایگاه مسیحیان در ساختار دولتی لبنان اشاره و عنوان کرد: در لبنان نصف کارمندان دولت مسیحی هستند و حقوق دریافتی آن‌ها کمتر از ۱۵۰ دلار آمریکا ارزش دارد. این مسئله سبب شده است مسیحیان این کشور با چالش‌های معیشتی رو به رو شوند و این مسئله برای فرانسه قابل قبول نبود.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار