کارشناس مسائل غرب آسیا:

مردم عراق سازوکار اخراج آمریکایی‌ها را تعریف کرده‌اند

هانی زاده گفت: ملت عراق به‌شدت نسبت به حضور فیزیکی آمریکایی‌ها بدبین هستند و سازوکار‌های لازم را برای اخراج نیرو‌های آمریکایی تعریف کرده‌اند.
کد خبر: ۴۶۹۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴ - 02August 2021

مردم عراق سازوکار اخراج امریکایی‌ها را تعریف کرده‌اند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسن هانی زاده» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی درباره دلایل ماندگاری آمریکایی‌ها در عراق، اظهار داشت: امریکا به بهانه وجود اسلحه و رژیم بعث، بر تمام مقدرات مردم عراق مسلط شدند و گزارش‌ها نشان می‌دهد در ۱۸ سال گذشته، بیش از ۵۰ میلیارد دلار از درآمد نفتی مردم عراق را غارت کرده‌اند.

وی معتقد است تسلط آمریکایی‌ها بر منابع نفتی عراق موجب شده است عراق وارد پروسه دشوار اقتصادی شود و پس از شکل‌گیری نهاد‌های مردمی در عراق، مقاومت‌های سازمان‌یافته علیه امریکا شکل گیرد.

هانی زاده همچنین از فرسایش نیرو‌های آمریکایی در مقابله با مقاومت اظهار کرد: آن‌ها سریعاً باید خاک عراق را طی کنند و مصوبه پارلمان عراق هم این فرایند را طی یک سال مورد تأکید قرار داده است.

 تحلیلگر حوزه غرب آسیا تأکید دارد که امریکا تصور می‌کند بقا در عراق هزینه‌های انسانی بسیاری در پی خواهد داشت و لذا مانند افغانستان، در صدد خروج از عراق هستند.

هانی زاده با اشاره به روند برخورد حشدالشعبی، گروه‌های نجبا و... در مقابله با امریکا گفت: سیاست گروه‌های مردمی و سیاسی ضد آمریکایی در عراق این‌گونه است که به‌صورت گام‌به‌گام با آمریکایی‌ها در قابل باشند.

وی گام نخست را کاهش نیرو‌های نظامی و گام بعدی را کاهش همه نیرو‌ها در قالب سیاسی و مستشاری دانست و افزود: آمریکایی‌ها تلاش دارند در قالب مستشاری از پروسه نظامی به پروسه امنیتی و اطلاعاتی تغییر موضع دهند.

هانی زاده گفت: امریکا باید نیرو‌های نظامی و جاسوسان خود را از عراق کاهش دهد؛ در غیر این صورت نوعی تقابل ناخواسته بین نیرو‌های مردمی و آمریکایی‌ها در عراق شکل خواهد گرفت که به نفع امریکا نخواهد بود.

وی تصریح کرد: ملت عراق به‌شدت نسبت به حضور فیزیکی آمریکایی‌ها بدبین هستند و سازوکار‌های لازم را برای اخراج نیرو‌های آمریکایی تعریف کرده‌اند.

هانی زاده درعین‌حال از تلاش جریان‌های همسو با امریکا برای ایجاد پوشش شرعی و قانونی خبر داد و گفت: امروز ابتکار عمل میدانی و سیاسی در دست جریان‌های شیعه و حشد و نجبا و مقاومت است.

وی افزود: آمریکا همچنان به سمت اقلیم کردستان نگاه خواهد کرد تا بر این نقطه تسلط یابند و کل مرز‌های ایران را در کنترل بگیرند. طبیعتاً نیرو‌های اسلامی و ملی بسیاری در اقلیم هستند که مانع تثبیت آمریکایی‌ها خواهند شد.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار