نشست بررسی و معرفی کارنامه نشر شاهد و بنیاد حفظ آثار برگزار شد:

آثار دفاع مقدس،ماندگار و تاریخ نگار

کد خبر: ۲۰۵۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۷ - 09May 2013

نشست بررسی و معرفی کارنامه نشر شاهد و بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس صبح امروز با حضور محمدعلی فقیه مدیر انتشارات شاهد، حسن رسولی معاونت ادبیات بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و مهدی الماسی نویسنده و پژوهشگر ادبی در سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

حسن رسولی معاون ادبیات بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس در این نشست گفت: امروز آثار دفاع مقدس حرفی برای گفتن دارد و حتی در مقاطع کارشناسی ارشد رشته ادبیات دفاع مقدس در بسیاری از دانشگاه ها در حال تدریس است.

وی گفت: کتابت جنگ با شروع جنگ آغاز شد و در ابتدا با خاطره نویسی و بعد از آن با داستان و شعر ادامه یافت. بنیاد حفظ آثار و ارشهای دفاع مقدس که پس از جنگ تاسیس شد برای ارتقاء کمی و کیفی این آثار تلاش کرده است. یکی از بیشترین آثاری که این بنیاد منتشر کرده مربوط به خاطرات است، انتشار دائره المعارف دفاع مقدس یکی دیگر از اقدامات ما در بنیاد بوده است.

رسولی درباره دائره المعارف دفاع مقدس توضیح داد: تدوین دائره المعارف با اشاره مستقیم مقام معظم رهبری صورت گرفت پس از دستور ایشان به استخراج 250 موضوع پرداختیم و با تدوین شیوه نامه و مدخل نامه این دائره المعارف با 15 کارشناس تحت عنوان هیئت علمی دائره المعارف کار را آغاز کردیم، جلد نخست این مجموعه منتشر شده و جلد دوم آن نیز آماده انتشار است و کار جلدهای سوم و جهارم هم تقریبا به نیمه رسیده است.

معاون ادبیات بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس گفت: تهیه و انتشار کتاب «آشنایی با دفاع مقدس» به عنوان یک کتاب دانشگاهی یکی دیگر از کارهای بنیاد بوده است و امروز این کتاب توسط 100 هزار دانشجو در دانشگاه ها گذرانده می شود.

وی اظهار کرد: طرحی به عنوان کتاب جامع دفاع مقدس را ارائه کرده ایم که به دلیل وسعت و دامنه بسیار زیادش هنوز کسی پرداختن به آن را نپذیرفته است و امیدوارم محققان به این کار بزرگ اقبال نشان دهند.

رسولی در پایان درباره آثاری منتشر شده درخصوص مستند سازی وقایع جنگ و اسناد مربوط به دفاع مقدس گفت: تاکنون 16 عنوان کتاب حدود 400 صفحه ای به همراه سی دی با عنوان «اسناد جنگ به روایت مطبوعات خارجی» در بنیاد منتشر شده است. بسیاری از اسناد و مدارک که در کشورهای خارجی بودند با رایزنی جمع آوری شده و در حال آماده سازی برای انتشار است.

محمدعلی فقیه مدیر انتشارات شاهد صبح امروز در سرای اهل قلم نکایشگاه کتاب تهران گفت: نشر شاهد از سال 68 تاسیس شده و در عرصه های مختلف به انتشار آثار با محور دفاع مقدس پرداخته است اما اولویت این مرکز مستندات و آثار پژوهشی و در مراحل بعدی زندگی نامه داستان و داستان و شعر بوده است. زیرا وظیفه هویتی ما در وهله اول حفظ اسناد شهدا و ایثارگران است.

این فعال عرصه نشر ادامه داد: انتشارات بنیاد شهید (شاهد) به نشر کتاب، مجلات و نشر الکترونیک می پردازد و در این راه تمرکز خود را بر تاریخ نگاری قرار داده است. به همین دلیل از 2 سال پیش اقدام به انتشار تمام وصیت نامه های شهدا کرده ایم و این کا را با شیوه علمی و مطابق با استانداردهای سندی انجام می دهیم.

فقیه خاطرنشان کرد: در بخش نشر الکترونیک حدود 100 اثر مستند از شهدا و رویدادهای جنگ تحمیلی را به همراه عکس ها و فیلم ها دست نوشته ها منتشر کرده ایم و بخش بزرگی از آثار تولید شده را در سایت نوید شاهد در دسترس قرار داده ایم که خوشبختانه استقبال خوبی هم از آن شده است. بیش از 40 درصد از مراجعه کنندگان از خارج از مرزهای کشورمان به این سایت وارد می شوند و این نشان می دهد که علاقه به فرهنگ دفاع مقدس ما تنها از داخل کشور نیست.

وی درخصوص آثار نشر شاهد درباره شهدای انقلاب اسلامی هم توضیح داد: از مدتها پیش سیره نویسی از شهدای انقلاب اسلامی را شروع کردیم و سیره شهیدان بهشتی، رجایی و آیت الله اشرفی اصفهانی را منتشر کردیم. در زمینه زندگینامه نویسی هم 15 عنوان کتاب مربوط به شهدای انقلاب را به چاپ رساندیم. همچنین در حوزه اعلام شهدا هم 10 عنوان کتاب برای 10 استان را در دست انتشار داریم.

به گفته فقیه آثار «بانک سوژه» و «مبانی زندگینامه نویسی داستانی» و «آلبوم های عکس شهیدان» از آثار مهم دیگری است که انتشارات شاهد وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران منتشر کرده است.

فقیه درباره فعالیت های ترجمه ای و بین المللی نشر شاهد گفت: ارتباطات خوبی با ناشران خارجی از جمله دارالهادی لبنان، کشمیر هندوستان، کوثر استامبول ترکیه و ... برقرار شده و جمعا 53 اثر دفاع مقدس را به زبان های عربی، انگلیسی و اردو ترجمه و منتشر کردیم. علاوه بر این آثاری را در خصوص شهدای بین المللی تولید کرده و انتشار داده ایم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار