مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز:

۶۱ دانشمند، مخترع و دانشجوی برتر نوبل ایرانی دریافت می‌کنند/ اهدا شش میلیارد جایزه در جایزه البرز

ارشدی به تشریح تغییرات شصت و یکمین دوره جایزه البرز پرداخت و از افزایش ۶۰ درصدی میزان جایزه در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: ۶۱ دانشمند، مخترع و دانشجوی برتر نوبل ایرانی دریافت می‌کنند.
کد خبر: ۵۸۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶ - 02May 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری شصت و یکمین جایزه البرز در بخش نخبگان امروز (۱۲ اردیبهشت‌ماه) با حضور حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز برگزار شد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در این مراسم اظهار داشت: بنیاد البرز در سال ۱۳۴۲ از سوی زنده‌یاد حسینعلی البرز با وقف تمامی اموال تأسیس شد و در طول ۶۰ سالی که از عمر بنیاد گذشته، چندین هزار نفر از نخبگان کشور را شناسایی شده و با اعطای وام و جایزه البرز ایشان را حمایت کرده است.

ارشدی خاطرنشان کرد: زنده‌یاد حسینعلی البرز قبل از وقف بنیاد البرز با اقداماتی همچون اهدای تجهیزات اتاق عمل به برخی از بیمارستان‌ها، کمک به زلزله‌زدگان فارس، ساخت آب انبار و چاه در مسیر کاروان‌ها و کمک به گرسنگان آفریقا و سیل زدگان پاکستان کوشیده بود تا به واسطه اموال خویش از آلام بشری کم کند.

۶۱ دانشمند، مخترع و دانشجوی برتر نوبل ایرانی دریافت می‌کنند/ اهدا شش میلیارد جایزه در جایزه البرز

وی با بیان اینکه مرحوم البرز فارغ از این اقدامات، ذاتاً یک نخبه و کارآفرین اقتصادی بودند، افزود: براساس تحقیقاتی که انجام شد، مرحوم البرز به‌عنوان یکی از ۵۰ کنشگر اقتصادی ایران شناخته شدند؛ ایشان صرفاً با نبوغ ذاتی خود موفق شدند تا به این جایگاه دست یافته و سپس، اموال خود را وقف علم و دانش کردند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز ادامه داد: جایزه البرز به دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب، مخترعان و دانشمندان اعطا می‌شود و تمامی اشخاص و افراد ایرانی که در داخل و خارج از کشور بوده و در راستای اعطای فرهنگ علمی کشور تلاش می‌کنند، از این جایزه بهره‌مند خواهند شد.
ارشدی با تاکید بر اینکه کاهش آلام بشر، ارتقای زندگی و رفاه انسانی و اعتلای نام ایران در جامعه جهانی سه ویژگی برای اعطای جایزه البرز به نخبگان است، گفت: نیت مرحوم البرز در بنیاد به‌صورت سالانه در دو بخش مختلف محقق می‌شود؛ یک مراسم در نیمه اردیبهشت هر سال برگزار شده و طی آن از دانشجویان، طلاب و مخترعان تقدیر می‌شود و مراسم دیگر در نیمه آبان‌ماه برگزار می‌شود که در این مراسم از دانش‌آموزان برتر کشور تجلیل به‌عمل می‌آید.

وی با بیان اینکه شصت و یکمین همایش جایزه البرز در بخش نخبگان جمعه پانزدهم اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود، تصریح کرد: از سال ۱۳۴۲ تاکنون بنیاد البرز به بیش از سه هزار دانشجو وام تحصیلی اعطا کرده و جایزه البرز به چهار هزار و ۶۵۰ نفر اعطاء شده است؛ علاوه بر این در طول یک دهه گذشته با برگزاری یازده همایش ملی و استانی از یک هزار و ۵۶۷ دانشمند، نخبه و دانشجو تقدیر به عمل آمده است.

۶۱ دانشمند، مخترع و دانشجوی برتر نوبل ایرانی دریافت می‌کنند/ اهدا شش میلیارد جایزه در جایزه البرز
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز تاکید کرد: جایزه البرز نخستین جایزه علمی بر مبنای سنت حسنه وقف است؛ این جایزه بدون وابستگی به هیچ نهاد و دستگاهی و بنا بر تاکید واقف با حفظ استقلال به دارندگان شرایط اعطاء می‌شود.

ارشدی درخصوص تغییرات شصت و یکمین دوره جایزه البرز گفت: نخستین تغییر به افزوده شدن بخش دانشمندان جوان باز می‌گردد؛ با توجه به پیشرفت جامعه نخبگانی این فرصت برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با شرط سنی زیر ۴۰ سال جایزه در نظر گرفته شد که امسال به تناسب تعداد شرکت‌کنندگان و نیز سطح علمی آن‌ها این جایزه به دو تن تعلق می‌گیرد.

وی گفت: بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر در فراخوان جایزه شصت و یکم شرکت کردند که حدود ۲۳۷ نفر آن‌ها از اساتید ممتاز هیئت علمی دانشگاه‌ها و زیر ۴۰ سال هستند که در کنار چهار دانشمند دیگر در روز جمعه تقدیر می‌شوند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز با بیان اینکه افزوده شدن بخش فناوران برتر دیگر تغییر جایزه البرز در دوره شصت و یکم است، افزود: بیش از ۱۵۵ شخص حقیقی و شرکت دانش‌بنیان در این بخش ثبت‌نام کردند که از این تعداد از هشت مورد در روز همایش تقدیر به عمل می‌آید.

ارشدی از افزایش ۶۰ درصدی میزان جایزه البرز در سال ۱۴۰۲ خبر داد و یادآور شد: سال گذشته جمع جوایز حدود چهار میلیارد تومان بود، اما امسال این میزان به بیش از ۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.

۶۱ دانشمند، مخترع و دانشجوی برتر نوبل ایرانی دریافت می‌کنند/ اهدا شش میلیارد جایزه در جایزه البرز

وی گفت: در همایش ۱۴۰۲ از ۶۱ نفر از نخبگان و برترین‌های علمی تقدیر به عمل می‌آید که شامل ۶ دانشمند، هشت مخترع و فناور، هفت نفر از طلاب، ۱۰ تن از دانشجویان علوم پزشکی و ۳۰ نفر از دانشجویان علوم پایه، علوم انسانی، علوم فنی، کشاورزی و هنر است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز تصریح کرد: در بخش دانشمندان از چهار نفر با هدیه ۳۳۰ میلیون تومانی و گواهی و نشان جایزه البرز، در بخش دانشمندان جوان از دو نفر با جایزه ۲۰۰ میلیون تومانی و گواهی و نشان جایزه البرز، در بخش مخترعان و فناوران از هشت نفر با جایزه ۱۱۰ میلیون تومانی و گواهی تندیس البرز، در بخش طلاب از هفت نفر با جایزه ۷۵ میلیون تومانی و گواهی تندیس البرز و در بخش دانشجویان در رشته‌های مختلف با جایزه ۷۵ میلیون تومانی و گواهی و تندیس جایزه البرز تقدیر به عمل می‌آید.

ارشدی با اشاره به اینکه همایش دانش‌آموزی جایزه البرز در آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود، افزود: رویکرد مردم البرز مشکل‌گشایی، انگیزه‌بخشی و تامین نیاز‌های برترین‌های علمی است لذا تلاش داریم جایزه به این سطح برسد و لذا هر سال به تناسب عمر جایزه به تعداد برترین‌های علمی اختصاص می‌یابد و بر میزان جوایز افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه از میان نیات متنوع واقفان تنها یک درصد به وقف علمی اختصاص دارد، یادآور شد: امید است با انگیزه‌بخشی همایش‌هایی همچون همایش و اعطای جایزه البرز نیات واقفان به‌سمت وقف‌های علمی سوق پیدا کند.

در ادامه این نشست اسماعیل ساعی‌ور از برگزیدگان جایزه البرز در سال ۱۳۵۶ طی گفت: انسان‌ها را اگر به‌عنوان یک‌قطره در نظر بگیریم، تا زمانی که خود را به جامعه عرضه نکردند، همان قطره باقی خواهند ماند؛ انسان‌های بزرگ افرادی هستند که خود را وقف جامعه می‌کنند و مرحوم البرز یکی از این انسان‌های بزرگ بودند.

۶۱ دانشمند، مخترع و دانشجوی برتر نوبل ایرانی دریافت می‌کنند/ اهدا شش میلیارد جایزه در جایزه البرز

وی افزود: سال ۱۳۵۶ وضعیت علمی ما به این شکل بود که بنده به‌عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد در تبریز تحصیل می‌کردم و تمامی اساتید ما به جز یک استاد خارجی بودند؛ لذا در سال ۱۳۴۲ فردی که در چنین فضایی طرح گسترده‌ای مانند جایزه البرز را پایه‌گذاری کند، انسان بزرگی بوده است؛ مرحوم البرز در سال ۵۶ که بنده توفیق دریافت جایزه را از ایشان داشتم، تنها جایزه فرهنگی و علمی پیش از انقلاب را پایه‌گذاری کرد که همان نوبل ایرانی بود.

ساعی‌ور تصریح کرد: ویژگی جایزه البرز این بود که برای مثال از بُعد علمی شرایطی ایجاد کرد که بنده با بورسیه تحصیلی راهی آلمان شدم؛ از بعد فرهنگی نیز این جایزه باعث شد که بنده با همین پنج هزار تومان چک پول جایزه البرز بتوانم ازدواج کنم؛ در بُعد علمی بنده مدیون جایزه البرز هستم؛ بنده پایه‌گذار سه حوزه علمی در کشور هستم که شامل نانوتکنولوژی، تولید هیروژن از طریق آفتاب و سامانه تأمین انرژی از مقیاس نانو وات تا مگاوات بوده که بنده همه این توفیقات را مدیون مرحوم البرز بوده و همگی آن‌ها را به روح مرحوم البرز تقدیم می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: به برکت جایزه البرز هزاران نخبه علمی و دانشمند در کشور تربیت شده‌اند و این نشان‌دهنده آن است که بنیاد البرز مجموعه‌ای بسیار قدرتمند و توانا بوده و دامنه آن نیز به توفیق الهی هر روز گسترده‌تر می‌شود؛ امیدواریم فعالیت بنیاد البرز، همان‌گونه که آرزوی مرحوم البرز بود تا زمان ظهور حضرت حجت (عج) ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار