با ارسال نامه‌ای مشترک به کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت؛

آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان خواستار اقدام علیه آزمایش موشکی ایران شدند

آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه از کمیته تحریمهای ایران در شورای امنیت سازمان ملل خواستند علیه آزمایش موشکی ایران که به گفته آنها ناقض تحریم سازمان ملل است تحقیق و اقدام کند.
کد خبر: ۵۵۷۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰ - 22October 2015

آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان خواستار اقدام علیه آزمایش موشکی ایران شدند

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از رویترز، این چهار کشور در نامهای مشترک که شامل جزئیاتی درباره پرتاب موشک «عماد» است گفتند این موشک بالستیک «قادر به حمل سلاح هستهای است»

آنها در این نامه نوشتند: «مطمئنیم ارائه این اطلاعات به کمیته تحریمها در ایفای مسوولیتش در بررسی و اقدام مقتضی در پاسخ به تخلف از قطعنامههای شورای امنیت کمک خواهد کرد.»

دیپلماتها گفتند در صورت تشخیص تخلف از قطعنامههای سازمان ملل، ممکن است کمیته تحریم چند فرد یا شرکت دیگر ایرانی را به فهرست خود بیفزاید. اما آنها افزودند ممکن است روسیه و چین که مخالف تحریم برنامه موشکی ایران هستند مانع از چنین اقدامی شوند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که این چهار کشور گزارشی به کمیته تحریم ارایه کردند و در آن، این آزمایش موشکی را «تخلفی جدی» خواندند و خواستار «اقدام مقتضی» شدند.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت موشک بالستیک دوربردی که روز 10 اکتبر شلیک شد قادر به حمل سلاح هستهای بود.

پاور این آزمایش را «پرتابی تحریکآمیز» خواند و گفت «آمریکا این مساله را موضوعی جدی تلقی میکند» که ثبات منطقهای را به خطر میاندازد.

درخواست این چهار کشور از کمیته تحریم نخستین اقدام در اعمال تحریمهای احتمالی علیه ایران است هرچند چنین تصمیمی مستلزم موافقت روسیه و چین نیز هست.

ماتئو رایکرافت، سفیر انگلیس در گفتگو با خبرنگاران گفت هیچ مهلتی برای گزارش کمیته به شورای امنیت وجود ندارد اما «به روشنی احساس فوریت» در این مساله وجود دارد.

بر اساس این گزارش، چهار مزبور کشور معتقدند آزمایش موشکی ناقض قطعنامه 1929 شورای امنیت است که در سال 2010 تصویب شد. این قطعنامه ایران را از پرتاب موشکهای بالستیک قادر به حمل سلاح هستهای منع میکند.

سید عباس عراقچی، معاون امورحقوقی و امور بینالملل وزارت خارجه ایران پیشتر در این باره گفت که آزمایش موشک عماد مسلما نقض برجام محسوب نمیشود و در رابطه با قعطنامههای گذشته و موجود نیز مواضع وزارت امور خارجه بسیار روشن است.

وی افزود: بارها اعلام کردهایم در رابطه با قطعنامههای گذشته و موجود نیز مواضع وزارت امور خارجه بسیار روشن است و در بیانیهای که وزارت خارجه پس از صدور قطعنامه 2231 صادر کرد و در شورای امنیت نیز ثبت شده است مواضعمان را روشن کردهایم و گفتهایم که تواناییهای دفاعی ما و امنیت ملیمان به هیچ وجه خدشهدار نخواهد شد و در مسائل امنیتی و دفاعیمان به هیچ وجه مصالحه نخواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار