یادداشت/ سیده فاطمه کیایی

راهبرد مقابله با دروغ‌پردازی‌های دشمن

ما امروز در یک هجمه سراسری رسانه‌ای قرار گرفته‌ایم، از هر سو رگبار اخبار رسانه از ما تلفات می‌گیرد و صحنه رسانه به جنگی بی‌امان بدل شده است.
کد خبر: ۵۴۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۷ - 02November 2022

راهبرد مقابله با دروغ‌پردازی‌های دشمنگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ سیده فاطمه کیایی؛ ما در یک هجمه سراسری رسانه‌ای قرار گرفته‌ایم، هجمه‌ای که تبدیل به یک جنگ بی امان شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود به خوبی به موضوع رسانه و رویکرد دشمن در میدان داری این عرصه اشاره کرده و به مسوولان و مردم گوشزد کرده‌اند که جنگ امروز جنگ روایت‌هاست، جهاد امروز جهاد در عرصه بیان است. اگر نگوییم، می‌گویند و اگر تبیین نکنیم میدان را به دشمن واگذار کرده‌ایم.

در دورانی به سر می‌بریم که سخت‌تر از روز‌های ابتدایی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هر لحظه از آنتن شبکه‌های ماهواره‌ای و پلتفرم‌های مجازی در بمباران اخبار و تحلیل‌ها و محتوا‌ها قرار داریم. کافی است تا کمتر از یک ربع ساعت در اینستاگرام چرخی بزنید آنوقت خواهید دید که مطالب ارائه شده چگونه شما را در خود می‌بلعد. متاسفانه آگاهی کم عموم مردم و نبود سواد رسانه‌ای، بر باورپذیری این اخبار و اطلاعات دامن می‌زند در کنار این، اما نباید از شیوه‌های نوین رسانه‌ای و ابزار حرفه‌ای اقناع و تبلیغ چشم‌پوشی کرد. کسی در میدان جنگ سایبری و خبری پیروز است که بتواند از شیوه‌ها به نحو احسن استفاده کند.

کافی است در ماجرای اخیر نگاهی به رسانه‌های داخلی بیاندازیم. با وجود فیلتر شدن اینستاگرام و برخی شبکه‌های ارتباطی چه میزان رسانه‌های ما در انتشار به موقع اخبار و اقناع جامعه رضایت بخش عمل کردند؟ بدون شک رسانه‌ها می‌توانند افکار عمومی را نسبت به سیاست‌های دشمنان و دسیسه‌هایشان آگاه کنند.

سلاح امروز هجمه رسانه‌ای دشمن استفاده از همان ابزاری است که او نیز استفاده می‌کند. فرصت سازی از تهدید‌ها که بازهم رهبر معظم انقلاب اسلامی به درستی به آن اشاره کردند کلید حل این مشکل است. استفاده از پلتفرم‌ها به شیوه‌ای که خود رسانه‌های خارجی از آن استفاده می‌کنند می‌تواند ما را پیروز جنگ رسانه‌ای امروز کند، در یک جمله، ببین او چه می‎‌کند، همان را بکن!

در روز‌های ناآرامی و اغتشاش کشور تنها در ۲۵ روز شبکه سعودی اینترنشنال نزدیک به ۱۱ هزار و ۵۰۰ خبر از وقایع ایران منتشر کرده است در کنار او دیگر رسانه‌های فارسی زبان به انتشار گسترده اخبار پرداختند.

بروکراسی رسانه‌ای در کشور حاکم است

خبرنگاران در مسیر انتشار اخبار خود گاه درگیر بروکراسی رسانه‌ای هستند، درست مشابه اتفاقی که در ادارت و نهاد‌های دولتی می‌افتد و روند رسیدگی به پرونده‌‎ها را کند می‌کند، همین موضوع در خصوص اخبار نیز صادق است و باعث می‌شود سرعت که یکی از مولفه‌های اصلی خبر است را از آن بگیرد و یا اجازه انتشار آن را ندهد.

مگس روی زخم می‌نشیند، زخم‌ها را خوب کنید

«یک خطابی [هم] دارم من به مسئولان حکومتی خودمان - که البتّه این، شامل خود حقیر هم می‌شود - و عناصر سیاسی، عناصری که در کار سیاست فعّالند، فکر می‌کنند، می‌نویسند، می‌گویند، اقدام می‌کنند؛ هم به اینها، هم به مسئولین حکومتی: اوّلاً ما از دشمن خارجی گفتیم، این‌هایی که گفتیم تحلیل نبود، واقعی بود، خبر بود، اطّلاع بود؛ دشمن خارجی هست، امّا این موجب نشود که از ضعف‌های خودمان غافل بشویم. ما هم ضعف داریم، ما هم یک جا‌هایی اشکال و نارسایی و نابسامانی در کارمان هست؛ این‌جوری نیست که ما هیچ اشکالی نداریم، هیچ مشکلی در کار ما‌ها نیست، فقط دشمن خارجی است که دارد [مشکل ایجاد می‌کند]؛ نه، مگس روی زخم می‌نشیند؛ زخم را خوب کنید، زخم را نگذارید به‌وجود بیاید. ما اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، نه این شبکه‌ها می‌توانند اثر بگذارند، نه آمریکا می‌تواند هیچ غلطی بکند.» این صحبت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۶ در جمع مردم قم است، اشاره به حق و درستی که می‌توان گفت شاه‌کلید است برای پیشگیری از بسیاری وقایعی مشابه آنچه در روز‌های اخیر اتفاق افتاد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار