حذف نام شهدا-5/ معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید:

حذف نام شهدا از خیابان‌ها غیر عمدی بود/ در صورت تکرار برخورد می‌شود

حجت‌الاسلام کاویانی‌راد گفت: همچنان‌ که از سوی شهرداری بیان شد، قضیه حذف نام شهدا از خیابان‌ها تعمدی و جریانی مدیریت شده نبوده و تنها تخلفی صورت گرفته است که قابل پیگیری است.
کد خبر: ۳۶۱۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷ - 15September 2019

حذف نام شهدا از خیابان‌ها تعمدی و مدیریت شده نیستبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، موضوع حذف نام شهدا از برخی معابر و خیابان‌ها به چند ماه پیش بازمی‌گردد، اتفاقی که برای چند کوچه و خیابان از منطقه یک شهرداری تهران اتفاق افتاد و موجی از واکنش‌ها را نسبت به این اقدام در فضای مجازی در پی داشت؛ اما ماجرای حذف نام شهدا از تابلوها به همین جا ختم نشد و مدتی بعد در کرمان، شیراز و تبریز نیز شاهد این اتفاق بودیم.

این موضوع در کرمان با حذف نام کامل برخی شهدا از کوچه‌ها و تغییر اسامی آنها همراه بود. در تبریز اما روز جمعه حجت‌الاسلام آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نسبت به حذف نام شهدا از کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر واکنش صریح و قاطعی نشان داد و اعلام کرد در صورت تکرار این اقدام، عاملان، با خشم مردم آذربایجان مواجه خواهند شد.

حذف نام شهدا از خیابان‌ها تعمدی و مدیریت شده نبوده است

در این ارتباط حجت الاسلام محمد حسین کاویانی راد معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس با اشاره به اقدام بنیاد شهید در پی حذف نام شهدا بر تابلوی برخی معابر و کوچه‌ها در تهران اظهار داشت: بنیاد شهید نه نهاد نظارتی بر شهرداری است و نه مداخله مستقیم بر نام‌گذاری و یا نام‌برداری اسامی خیابان‌ها و کوچه‌ها دارد. در خصوص اصل مسئله نام‌گذاری خیابان‌ها و معابر به نام شهدا، بنیاد شهید سیاست تشویقی و تاکیدی دارد. دلیل این امر هم خط قرمز عنوان «شهید» برای ماست. همکاری ما تنها در حد دادن اطلاعات شهدا و تشویق برای نام‌گذاری‌هاست. اتفاقی که در ارتباط با حذف عنوان شهید از تابلوهای شهری در برخی مناطق صورت گرفته است، نمونه عملکرد بد و تشخیص فردی بوده که با حساسیتی که شهرداری تهران نشان داد در صدد برخورد، پیگیری و جبران برآمدند که تا حدودی این اتفاق صورت گرفت.

وی افزود: بنیاد شهید از همان ابتدا واکنش نشان داد، مکاتباتی با شهرداری داشت که منتهی به بیانیه اخیر شهرداری شد و رسما به موضوع ورود و اقدام به اصلاح کردند. چنانچه از سوی شهرداری بیان شد قضیه تعمدی و جریانی مدیریت شده نبوده و تنها تخلفی صورت گرفته است که قابل پیگیری و پیگرد است.

70 درصد معابر کشور به نام شهداست

کاویانی راد با اشاره به مکاتبات بنیاد شهید با وزارت کشور گفت: بنیاد شهید مکاتبه‌ای با وزارت کشور داشت. ما دو خلا را در خصوص نام‌گذاری خیابان‌ها و معابر به نام شهدا حس کردیم، اول فقدان سامانه‌ای کشوری برای ثبت مجموعه خیابان‌ها، کوچه‌ها و معابر به نام شهدا در این سامانه است چرا که 70 درصد معابر کشور به نام شهدا است. این سامانه امکان جست‌‎وجوی نام شهدایی که بر خیابان‌ها و معابر نهاده شده را دارد و نشان می‌دهد اسامی قبلی هر خیابان و کوچه چه بوده است. پیشنهاد دوم استانداردسازی بحث نام‌گذاری‌ها در سطح کشور است که در کنار کلیاتی که وجود دارد نوع ترکیب اسامی و شاخصه‌هایی برای این کار باید مشخص شود تا شاهد وجود چندین خیابان به نام یک شهید و یا نبود خیابانی به نام هیچ شهیدی نباشیم و یا نکات جزئی از جمله وجود پسوند و پیشوند در اسامی شهدا مشخص شود. متاسفانه بنیاد شهید در شورای نام‌گذاری خیابان‌ها و معابر عضو نیست. نکته دیگر نوع و رنگ تابلوها است چرا که موضوع تنها نام خیابان نیست و به تکریم یک فرهنگ و ارزش بازمی‌گردد و باید از تابلوهای استاندارد استفاده شود.

ابلاغیه‌ وزارت کشور به استانداران در خصوص برخورد با حذف نام شهدا از خیابان‌ها

وی با اشاره به اقدامات وزارت کشور برای عدم بروز اتفاقاتی از این دست بیان کرد: از سوی وزارتخانه ابلاغیه‌ای برای هشدار و تاکید بر موضوع عدم تغییر و حذف نام شهدا به استانداران ارسال شده است، لذا اگر پس از این چنین رفتاری اتفاق بیافتد غیر قانونی و ناهنجار تلقی می‌شود که قابل پیگیری خواهد بود.

کاویانی راد با رد تعمدی بودن این اتفاق گفت: اگر تاکنون غفلتی هم شده است به هیچ وجه پذیرفته نیست و عکس العمل مسوولین در سطوح مختلف نیز حکایت از این دارد. نمی‌توان قضاوت کرد که جریان مدیریت شده‌ای در سطح کشور وجود دارد اما غفلت هم عذر موجهی نیست. عزم لازم برای پیشگیری و پیگیری در شهرداری و از سوی مردم وجود دارد. بنیاد شهید اگرچه مداخله اجرایی ندارد ولی تلاش خود را برای عدم بروز چنین موضوعاتی می‌‎کند، چنانچه مدتی پیش متوجه شدیم تصویر آیت الله طالقانی از یکی از خیابان‌ها حذف شده است که در همکاری با شهرداری تصویر برگردانده و بازسازی شد.

مردم در قبال خون شهدا عکس العمل نشان دهند

معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید در پایان گفت: نباید در برابر غفلت عده‌ای ساکت بود، عکس العمل مردم و مسئولین به عنوان وظیفه‎ای انقلابی راهگشا است، عکس العمل قانونی و به موقع می‌تواند جلوی هرگونه اشتباهی را بگیرد. مردم باید بدانند در مقاطع مختلف و نه فقط در مورد نام خیابان‌ها بلکه هرجا احساس کردند خون شهدا و دستاوردهای انقلاب اسلامی در معرض تهدید است وظیفه دارند عکس العمل نشان دهند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار